Nowe kamery RedLight ze sztuczną inteligencją na skrzyżowaniach

Kierowców przejeżdżających na czerwonym świetle pierwszy raz w historii wyłapią najbardziej zaawansowane kamery RedLight wykorzystujące m.in. sztuczną inteligencję. Właśnie takie urządzenia w ramach dwóch przetargów dostarczy GITD firma Vitronic z Warszawy (spółka-córka przedsiębiorstwa Vitronic GmbH).

Reklama

Nowe instalacje RedLight pojawią się na 10 skrzyżowaniach dróg krajowych oraz 5 przejazdach kolejowych. Koszt montażu to odpowiednio ponad 10,8 mln zł i blisko 2 mln zł. W czym nowe kamery różnią się od dotąd stosowanych urządzeń?

Wpada 98 proc. kierowców. Twarz rozpoznawalna w 99,7 proc. wykroczeń

Nowe kamery RedLight nie wymagają fizycznego podłączenia do sygnalizacji świetlnej. Sztuczna inteligencjatechnologia analizy obrazu oparta na algorytmach AI – pozwala na precyzyjne wykrywanie pojazdów oraz ujawnianie wykroczeń i zapisywanie materiału dowodowego. Wysoką jakość zdjęć, w tym dobrze widoczny wizerunek kierowcy, ma zapewnić doświetlenie podczerwone (IR) jak i światło widzialne dla ludzkiego oka (z filtrem przeciwdziałającym ewentualnemu zjawisku oślepiania kierujących pojazdami).

Z raportu GITD po testach kamer wynika, że nowe kamery RedLight przypadku skrzyżowańzapewniają poziom detekcji wykroczeń oraz skuteczność rozpoznawania wizerunku kierującego na poziomie ponad 98 proc. (w obu kryteriach). Łamanie przepisów na przejazdach kolejowych jest wykrywane z niemal 97-procentową skutecznością, a twarz sprawcy jest rozpoznawalna w ponad 99,7 proc. przypadków.

Reklama

Gdzie ustawią nowe kamery RedLight? LISTA 15 miejsc

Wiadomo też, gdzie pojawią się nowe kamery ze sztuczną inteligencją. 15 lokalizacji urządzeń GITD wytypował przy współpracy z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad oraz policją. Przy czym przed kontrolą nie będą ostrzegały żadne znaki. Kierowcy nawet nie zorientują się, że coś ich trafiło.

Nowe urządzenia RedLight pojawią się na 10 skrzyżowaniach

  • Małopolskie – miejscowość Targowisko, DK 94 – skrzyżowanie drogi krajowej nr 94 z drogą wojewódzką nr 963;
  • Mazowieckie – Kożuszki-Parcele, DK 92
  • Mazowieckie – Ołtarzew, DK 92 – skrzyżowanie drogi krajowej nr 92 z ul. Ceramiczną i Umiastowską
  • Pomorskie – Tczew, DK 91 – skrzyżowanie Al. Solidarności, Jagiellońskiej i Wojska Polskiego
  • Pomorskie – Malbork, DK 22 – skrzyżowanie Al. Rodła z 17 marca
  • Śląskie – Czeladź, DK 94 – skrzyżowanie ul. Będzińskiej i Handlowej
  • Śląskie – Wojkowice Kościelne, DK 86 – skrzyżowanie drogi krajowej nr 86 z ul. Zawodzie
  • Wielkopolskie – Nekla, DK 92 – skrzyżowanie drogi krajowej nr 92 z ul. Dworcową i Powstańców Wielkopolskich
  • Wielkopolskie – Wolsztyn, DK 32 – skrzyżowanie drogi krajowej nr 32 z ul. Powstańców Wielkopolskich
  • Wielkopolskie – Kościelna Wieś, DK 12 – skrzyżowanie drogi krajowej nr 12 z ul. Ostrowską i Kościelną

Nowe systemy RedLight na przejazdach kolejowych

  • Małopolskie – miejscowość Barwałd Dolny, DK 52
  • Opolskie – Większyce, DK 45
  • Wielkopolskie: Wymysłowo i DK 15; Łąkociny i DK 36 oraz Piaski i DK 11.
Przejazd kolejowo-drogowy / Tomasz Sewastianowicz

Jak działa system RedLight? Wezwanie z mandatem przyjdzie pocztą

Po zakończeniu rozbudowy CANARD będzie prowadził kontrole na 60 skrzyżowaniach oraz 10 przejazdach kolejowo-drogowych. Posypią się kary.

– Kamery monitorujące skrzyżowanie śledzą tor poruszania się pojazdu i w przypadku niezastosowania się do zakazu wjazdu za sygnalizator rejestrują wykroczenie – wyjaśnia Wojciech Król z GITD. – Nagranie wraz z danymi umożliwiającymi identyfikację pojazdu, automatycznie zostaje przesłane Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym. Po analizie nagrania, do właściciela pojazdu ustalonego na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów, wysyłana jest dokumentacja zawierająca komplet informacji o wykroczeniu, w tym czas i miejsce jego popełnienia, czas jaki upłynął od zapalenia się czerwonego światła oraz zdjęcia zdarzenia. Do korespondencji załączony jest druk oświadczenia, który należy wypełnić – tłumaczy.

Jaki mandat za przejazd na czerwonym świetle?

W 2024 roku system RedLight zamontowany na 47 skrzyżowaniach ujawnił ponad 60,5 tys. przejazdów na czerwonym świetle. Najwięcej kierowców wpadło w Łodzi (skrzyżowanie ul. Rokicińska i ul. Puszkina) – kamery ujawniły 6833 wykroczenia. Oto najbardziej zapracowane systemy RedLight:

  • Łódź, ul. Rokicińska, A. Puszkina - 6833 wykroczenia;
  • Kraków, Aleja Pokoju, ul. Nowohucka - 5041 wykroczeń;
  • Kraków, ul. Tischnera, Brożka, Zakopiańska, Wadowicka - 3641 wykroczeń;
  • Łódź, ul. Obywatelska, Al. Jana Pawła II - 3229 wykroczeń;
  • Jelenia Góra, Al. Jana Pawła II, Grunwaldzka - 2641 wykroczeń.

Wśród lokalizacji nadzorowanych przez RedLight są przejazdy kolejowo-drogowe, na których żółte kamery obserwują zachowanie kierowców wobec sygnalizacji świetlnej zamontowanej przed zaporami. Także przed tymi urządzeniami nie ostrzegają żadne znaki. Jeśli ktoś nie poczeka kilku sekund do całkowitego podniesienia szlabanu (zapora skierowana w niebo od kątem 90 stopni) i przedwcześnie wjedzie na torowisko, to w myśl taryfikatora słono zapłaci za niecierpliwość. Zdarza się również, że kierowcy przejeżdżają przez tory nawet gdy pulsujące czerwone światło sygnalizatora zabrania wjazdu, ale szlaban jeszcze nie zaczął się zamykać.

W obu sytuacjach wyłapią to nowe kamery, a sprawca dostanie mandat 2000 zł (4000 zł w recydywie) oraz 15 punktów karnych (dwa razy i kierowca traci prawo jazdy za przekroczenie dozwolonego limitu punktów). Z kolei za przejazd przez skrzyżowanie na czerwonym świetle grozi mandat 500 zł, ale to 15 punktów karnych powinno bardziej przemawiać do wyobraźni.

Zły kąt na przejeździe kolejowym? 15 punktów i mandat 2000 zł

Systemy RedLight na czterech przejazdach kolejowo-drogowych w 2024 roku złapały 12 277 kierowców. Najbardziej zapracowany zespół kamer działa w Warszawie (ul. Cyrulików) - od początku roku mandat 2000 zł i 15 punktów karnych dostało tam 4069 osób.

  • Warszawa, ul Cyrulików - 4995 naruszeń;
  • Wrocław, ul. Średzka - 4489 naruszenia;
  • Wrocław, ul. Szczecińska - 2206 naruszeń;
  • Radomsko - 587 naruszeń (od lipca 2024).

Czy można wjechać na przejazd kolejowy przed zakończeniem podnoszenia zapory?

Zdaniem policji istnieją przynajmniej cztery najczęstsze przyczyny tragicznych wypadków z udziałem pojazdów szynowych. Dlatego przepisy po nowelizacji zabraniają kierowcy:

  • Objeżdżania opuszczonych zapór lub półzapór oraz wjeżdżania na przejazd, jeżeli opuszczanie ich zostało rozpoczęte lub podnoszenie nie zostało zakończone;
  • Wjeżdżania na przejazd, jeżeli po drugiej stronie przejazdu nie ma miejsca do kontynuowania jazdy;
  • Wyprzedzania pojazdu na przejeździe kolejowym i bezpośrednio przed nim;
  • Omijania pojazdu oczekującego na otwarcie ruchu przez przejazd, jeżeli wymagałoby to wjechania na część jezdni przeznaczoną dla przeciwnego kierunku ruchu.
System RedLight zaczął monitorować przejazd kolejowo-drogowy w Radomsku / CANARD