Nowa Toyota wjeżdża na rynek. Poprzednik zostaje jako tania alternatywa

Nowa Toyota bZ4X wyskoczyła z kapelusza w Brukseli podczas Kenshiki Forum, czyli spotkania z szefami japońskiego koncernu w Europie. Japoński SUV zmienił stylistykę nadwozia, w kabinie jest nowocześniejsza deska rozdzielcza z ogromnym ekranem, a pod karoserią aż trzy rodzaje napędu o mocy: 167 KM, 224 KM i 324 KM również z układem 4x4.

Reklama

Jednocześnie Japończycy zdecydowali się na sprytny ruch – dotychczasowa wersja bZ4X pozostaje w ofercie jako znacznie tańsza alternatywa. W efekcie ten duży SUV Toyoty radykalnie obniża próg wejścia do świata samochodów elektrycznych. Na co mogą liczyć kierowcy?

Toyota bZ4X przestronna jak Highlander, dłuższa od RAV4

Toyota bZ4X – nazwijmy ją umownie Classic – ma niemal 4,7 m długości, czyli o 9 mm więcej niż RAV4. Elektryk jest też o 85 mm niższy (1650 mm wysokości). Promień skrętu wynosi 5,7 m, czyli bZ4X jest w stanie zawrócić na niemal 12 m. Niemal tak jak Toyota Yaris Cross czy Corolla. Elastyczność platformy e-TNGA pozwoliła projektantom zaszaleć z planowaniem wnętrza. Duży rozstaw osi (2850 mm, to 160 mm więcej niż w RAV4 i dokładnie tyle samo co Highlander), akumulator zamknięty w podłodze plus przesunięcie tablicy rozdzielczej do przodu przełożyły się na przestronność kabiny na poziomie limuzyny Camry czy właśnie Highlandera, płaską powierzchnię pod stopami i obniżenie środka ciężkości tak ważnego dla właściwości jezdnych.

Nowa Toyota bZ4X AWD / Toyota / Jeroen Peeters
Pierwsza Toyota bZ4X / Toyota / Ireneusz Rek

Toyota bZ4X – bagażnik z regulowaną podłogą. Jaka pojemność?

Bagażnik z regulowaną na wysokość podłogą zapewnia 452 l pojemności. Wystarczająco duża przestrzeń, by pomieścić trzy duże walizki o pojemności 82 l każda lub dwa rowery górskie. Pod wykładziną jest też miejsce na kable do ładowania i trójkąt ostrzegawczy, zmieści się tam też roleta bagażnika. Tylne fotele są składane i dzielone w proporcjach 60:40. Dystans między przednimi a tylnymi fotelami na wysokości bioder to aż 1 m.

Toyota bZ4X z gwarancją na milion kilometrów

Toyota bZ4X Classic jest wyposażona w 3-fazową ładowarkę o mocy 11 kW (na początku produkcji była 1-fazowa 6,6 kW). Pompa ciepła jest standardem, więc zimą ogrzewanie nie obciąży mocno cennego źródła zasilania. W trybie ECO samochód automatycznie wykrywa liczbę pasażerów i zmienia ustawienia ogrzewania lub chłodzenia, koncertując się na zajętych miejscach.

Toyota bZ4X / Tomasz Sewastianowicz
Toyota bZ4X / Toyota / Jayson Fong

Pod nogami skrywa się litowo-jonowy akumulator o pojemności 71,4 kWh (64 kWh netto; 96 ogniw i napięcie 355 V). To pierwsza bateria japońskiej marki chłodzona cieczą. Producent podkreśla, że w europejskich wersjach bZ4X stosuje ogniwa firmy Panasonic, a te mają wyjątkowo dobrze opierać się degradacji wydajności i zostały przystosowane do ładowania w bardzo niskich temperaturach. Toyota jest tak pewna zastosowanej w bZ4x technologii baterii, że alternatywnie do standardowej ochrony na 8 lat lub 160 000 km przebiegu oferuje program Extended Battery Care, który zapewnia gwarancję na 10 lat lub milion kilometrów. Nikt nie oferuje takich warunków!

Toyota bZ4X - krzywa ładowania / dziennik.pl

Toyota bZ4X i szybkie ładowanie w 28 minut. 150 kW mocy szczytowej

bZ4X w wersji bazowej z 204-konnym silnikiem (265 Nm) i napędem na przednie koła od 0 do 100 km/h przyspiesza w 7,5 s. Producent obiecuje do 512 km zasięgu (średnie zużycie 14,6 kWh energii na 100 km).

Toyota bZ4X jest przygotowana do ładowania z mocą szczytową 150 kW, dzięki czemu auto naładuje się od 10 proc. do 80 proc. SoC w zaledwie 28 minut. Co ciekawe, by chronić akumulator, system pokładowy ogranicza liczbę szybkich ładowań do czterech cykli 10-80 proc. na dobę.

Toyota bZ4X / Tomasz Sewastianowicz

Toyota bZ4X Classic - jaka moc silnika, przyspieszenie, osiągi?

Toyota bZ4X z napędem 4x4 to 218 KM mocy oraz 336 Nm momentu obrotowego. Zastosowano tu dwa silniki elektryczne o mocy 109 KM – jeden przy przedniej osi, drugi przy tylnej. Mocniejszy wariant bZ4X z baterii 71,4 kWh powinien zapewnić do 460 km zasięgu i 16,2 kWh/100 km zużycia energii. Przyspieszenie bZ4X 4x4 od 0 do 100 km/h trwa 6,9 s. Podczas jazd testowych komputer bZ4X po 200-kilometrowej trasie, obejmującej także fragment autostrady, wyświetlił średnie zużycie energii na poziomie 16,4 kW/100 km. Oznacza to, że w przypadku wersji przednionapędowej zasięg ok. 420 km jest realny.

Toyota bZ4X jest dzielna w terenie i w wodzie

Toyota bZ4X z elektrycznym napędem 4x4 talentem w terenie zaskoczy większość modeli SUV. Krótkie zwisy, duże koła i porządny prześwit na poziomie RAV4 to kombinacja, która przekłada się na dobry wykrzyż na wertepach. Kierowca może wybrać różne tryby pracy systemu XMODE, by dopasować je do jazdy po śniegu i błocie, w głębokim śniegu i błocie (do 20 km/h) oraz w bardzo trudnych warunkach (do 10 km/h) z wykorzystaniem funkcji Grip Control.

Toyota bZ4X / Tomasz Sewastianowicz / Tomasz Sewastianowicz

Toyota bZ4X ze stałym napędem 4x4 kontra Toyota RAV4 z układem dołączanym

Na mokrej nawierzchni bZ4X ze stałym napędem 4x4 XMODE startuje pewniej i szybciej niż RAV4 wyposażona w układ 4x4 dołączany przez komputer i to mimo, że EV waży niemal 300 kg więcej. To m.in. zasługa mocniejszego silnika elektrycznego przy tylnej osi. Jeśli ktoś za kierownicą bZ4X zabrnie daleko od szosy, to sforsuje brody o głębokości do 50 cm, podczas kiedy inne auta spalinowe mówią "pass" przy 20 cm wody przed nosem. Nie ma co się bać o akumulator – zabezpieczono go w szczelnej kapsule, ma też specjalny obwód nagrzewnia i chłodzenia. Japończycy zastosowali też znany z Land Cruisera system ułatwiający podjazd pod górę – na stromiźnie auto tak reguluje pedałem przyspieszenia i przeniesieniem napędu na poszczególne koła by nie stracić trakcji i zdobyć szczyt. System dobierze też odpowiednią prędkość podczas zjazdu.

Toyota bZ4X / Toyota / Ireneusz Rek
Reklama

Toyota bZ4X w cenie Corolli kombi. Duży SUV za 128 900 zł

Toyota bZ4X w wersji Comfort kosztuje od 168 900 zł. Po złożeniu wniosku o dopłatę w ramach nowego programu NaszEauto cena spadnie maksymalnie o 40 000 zł do 128 900 zł, czyli do poziomu mniejszej kompaktowej Corolli TS Kombi z napędem hybrydowym. Ten wariant bZ4X jest wyposażony w 18-calowe felgi, dwustrefową klimatyzację, inteligentny kluczyk, system multimedialny Toyota Smart Connect z nawigacją w chmurze, kamerę cofania oraz w kabel do ładowania o długości 7,5 m (Typ 2) z pokrowcem.

Toyota bZ4X / Tomasz Sewastianowicz

Toyota bZ4X w wersji Prestige - jakie wyposażenie i cena?

Toyota bZ4X w wersji Prestige kosztuje teraz od 189 900 zł (napęd na przód) lub od 199 900 zł (4x4 XMODE). Po odjęciu 40 000 zł maksymalnej dopłaty rządowej ceny spadają odpowiednio do 149 900 zł i 159 900 zł. Producent dokłada kabel do ładowania o długości 7,5 m (Typ2) z pokrowcem, nakładki progowe oraz dywaniki welurowe. Japoński SUV w specyfikacji Prestige jest wyposażony 18-calowe alufelgi, automatyczną klimatyzację dwustrefową, światła główne oraz światła do jazdy dziennej w technologii LED, tapicerkę materiałową z elementami skóry syntetycznej, podgrzewane fotele oraz kierownicę, podgrzewane wycieraczki przedniej szyby, elektrycznie unoszone drzwi bagażnika, stację do bezprzewodowego ładowania telefonów oraz 12,3-calowy ekran system Toyota Smart Connect z nawigacją działającą w online i offline. O bezpieczeństwo dbają systemy bezpieczeństwa i wsparcia kierowcy Toyota T-Mate, z trzecią generacją Toyota Safety Sense z możliwością aktualizacji online. Do odmiany Prestige można dołożyć pakiet Tech (3000 zł), który wprowadzi kamerę cofania z dynamicznymi liniami pomocniczymi, system monitorowania martwego pola w lusterkach, asystenta bezpiecznego wysiadania, monitor panoramiczny z systemem kamer 360 stopni oraz kamerę monitorującą kondycję kierowcy.

Ile kosztuje Toyota bZ4X w wersji Executive? Nowa cena zaskakuje

Topowa Toyota bZ4X w wersji Executive to dodatkowe ogrzewanie promiennikowe dla pasażerów pierwszego rzędu siedzeń, 20-calowe alufelgi z oponami 235/50 R20, tapicerka ze skóry syntetycznej, klimatyzowane fotele przednie, kamera monitorująca kierowcę, asystent parkowania Toyota Teammate Advanced Park, monitor panoramiczny z systemem kamer 360 stopni, panoramiczny dach, dwukolorowe lakierowanie nadwozia oraz system monitorowania martwego pola w lusterkach. Tak wyposażona Toyota bZ4X z rocznika 2024 jest tańsza o 25 000 zł – model z napędem na przednią oś kosztuje od 206 900 zł, wariant 4x4 od 216 900 zł. Po uwzględnieniu 40 000 zł maksymalnej dopłaty z programu NaszEauto – japoński EV kosztuje od 166 900 zł i 176 900 zł.

Toyota bZ4X / Toyota / Ireneusz Rek

Toyota bZ4X - cennik, napęd na przednie koła czy 4x4

  • Toyota bZ4X 204 KM 4×2 Comfort kosztuje od 168 900 zł – 40 000 zł = 128 900 zł
  • Toyota bZ4X 204 KM 4×2 Prestige - cena od 189 900 zł – 40 000 zł = 149 900 zł
  • Toyota bZ4X 204 KM 4×2 Prestige - 199 000 zł – 40 000 zł = 159 900 zł
  • Toyota bZ4X 204 KM 4×4 218 KM 4×4 XMODE Executive - 206 900 zł – 40 000 zł = 166 900 zł
  • Toyota bZ4X 204 KM 4×4 218 KM 4×4 XMOD - 216 900 zł – 40 000 zł = 176 900 zł
Toyota bZ4X / Toyota / Ireneusz Rek
Toyota bZ4X / Toyota / Ireneusz Rek