Nowe opłaty drogowe w Polsce. Rząd zmienia przepisy

3660 km dróg krajowych jest dziś płatne. Niebawem jednak, myto obejmie nowe autostrady i ekspersówki, które oddano kierowcom do użytku stosunkowo niedawno. Ministerstwo Infrastruktury szykuje duże zmiany. Czego i kiedy mają spodziewać się kierowcy?

Projekt rządowego rozporządzenia przewiduje, że rewolucja obejmie drogi ekspresowe i autostrady oddane do użytku po 2017 roku. Nowe opłaty drogowe mają przynieść zastrzyk gotówki, który sfinansuje trwające i planowane inwestycje drogowe.

Reklama

Nowe opłaty od kierowców na nowe drogi i autostrady?

– Rozszerzenie sieci dróg płatnych zostanie wdrożone jako jedno z narzędzi realizacji polityki transportowej państwa a pozyskane środki z opłat zwiększą przychody Krajowego Funduszu Drogowego, z którego finansowane są inwestycje drogowe – dzięki temu kontynuowana jest rozbudowa sieci dróg krajowych w Polsce – uzasadniają pomysłodawcy wprowadzenia opłat na kolejnych odcinkach sieci drogowej.

Kogo obejmą nowe opłaty drogowe w Polsce?

Reklama

– Opłata jest oparta na zasadach "korzystający płaci" oraz "zanieczyszczający płaci" – stawki za przejazd są uzależnione od masy pojazdów oraz od normy emisji spalin – powiedziała dziennik.pl Anna Szumańska, rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury. Zaplanowane na koniec tego roku rozszerzenie sieci dróg, na których pobierana jest opłata za przejazd, jest kontynuacją polityki obejmowania od 2011 r. nowo wybudowanych dróg opłatą, a także jednym z działań, które Polska zobowiązała się podjąć w ramach Krajowego Planu Odbudowy. Rozszerzenie sieci wynika z realizacji KPO w obszarze "zwiększania konkurencyjności sektora kolejowego" – wyjaśniła.

Nowe opłaty drogowe obejmą pojazdy o masie powyżej 3,5 tony. To oznacza, że kierowcy aut osobowych i motocykli za użytkowanie dotychczas bezpłatnych autostrad i ekspresówek zarządzanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad dalej nie będą musieli płacić.

Opłaty nie unikną samochody ciężarowe. Także użytkownik autobusu niezależnie od dopuszczalnej masy całkowitej będzie musiał płacić. Konieczność uiszczenia daniny dotknie również kierowców podróżujących kamperami. Mowa o większych pojazdach wymagających prawa jazdy kat. C. Auta o DMC większej niż 3,5 t (np. Volkswagen Grand California 680) łapią się na zamiany w przepisach dotyczących opłat. Wśród pojazdów obłożonych obowiązkiem opłaty mogą się także znaleźć samochody osobowe ciągnące przyczepę, jeśli łączna dopuszczalna masa całkowita takiego zestawu przekracza 3,5 tony. Co stanie się jeśli ktoś nie zapłaci?

Kontrolę masz jak w banku. Mandat leci z automatu

Fiskus ma skuteczne narzędzia do automatycznej kontroli uiszczenia opłaty za przejazd. Wśród nich jest ponad 100 radiowozów GITD (część nieoznakowana) wyposażonych w nowoczesne kamery i czujniki wbudowane w "koguta" na dachu. Dzięki systemowi rozpoznawania tablic rejestracyjnych ANPR/OCR współpracującemu z urządzeniami zainstalowanymi w autach inspektorzy w czasie rzeczywistym kontrolują czy uiszczono opłatę elektroniczną za korzystanie z dróg.

Radiowozy GITD do kontroli opłaty drogowej e-TOLL / PAP / Roman Zawistowski

Nieoznakowane radiowozy do kontroli opłaty drogowej

Skuteczność sprzętu producent określa na poziomie powyżej 98 proc. Wśród jego możliwości jest m.in. identyfikacja kategorii pojazdu po gabarycie i kształtach. Do tego rozwiązanie umożliwi kontrolę nocą, w dodatku zarówno statyczną (auto zaparkowane przy trasie) jak i dynamiczną – odczyt tablic rejestracyjnych nawet do prędkości względnej 250 km/h. Zestaw kamer w trakcie jazdy potrafi kontrolować pasy ruchu po obu stronach przemieszczającego się radiowozu.

Kto może kontrolować kierowców?

Po rozszerzeniu sieci płatnych dróg w Polsce nie można wykluczyć, że służby zakupią nowe samochody i sprzęt do kontroli kierowców. Poza Inspekcją Transportu Drogowego wniesienie opłaty może sprowadzać policja oraz funkcjonariusze Służby Celno-Skarbowej.

Kierowcy aut osobowych i motocykli za użytkowanie dotychczas bezpłatnych autostrad i dróg ekspresowych nie będą musieli płacić / PAP / Roman Zawistowski

Jaka kara za brak opłaty drogowej e-TOLL?

Za brak opłaty grozi mandat 500 zł, płatny w ciągu 14 dni. Kwota spadnie do 400 zł, jeśli zapłacimy w ciągu 7 dni. Obowiązek wniesienia opłaty za przejazd nowymi drogami ekspresowymi i autostradami będzie spoczywał na właścicielu, posiadaczu lub użytkowniku pojazdu. Za nieopłacony przejazd autostradą autem w leasingu odpowiada leasingodawca wpisany do CEPiK, a nie leasingobiorca, który dopuścił się naruszenia.

Radiowóz do kontroli opłaty drogowej e-TOLL / dziennik.pl

Kiedy nowe opłaty drogowe wejdą w życie? Przepisy w 2024 roku

– Sieć dróg płatnych nie była rozszerzana od 2017 r. Od tego czasu w Polsce oddano do użytku znaczącą liczbę nowych odcinków dróg krajowych klasy A oraz dróg krajowych klasy S. Rozszerzenie jest kontynuacją polityki obejmowania od 2011 r. nowo wybudowanych dróg opłatą – uzasadniają urzędnicy ministerstwa infrastruktury.

Przepisy wprowadzające opłaty na nowych odcinkach dróg rząd ma przyjąć w III kwartale 2024 roku. Resort spodziewa się, że po wejściu w życie tego rozporządzenia wzrosną przychody Krajowego Funduszu Drogowego z tytułu opłaty elektronicznej.

Radiowóz do kontroli opłaty drogowej e-TOLL / dziennik.pl
Radiowóz GITD do kontroli opłaty drogowej e-TOLL / PAP / Roman Zawistowski