Nowa Toyota Corolla nadciąga. Japończycy szlifują silniki 1.5 i 2.0
Toyota przez niemal trzy dekady zaprojektowała pięć generacji hybryd i sprzedała ponad 27 mln aut z tym napędem. Nikt nie może równać się w tej dyscyplinie z Japończykami. A już niebawem na rynek trafi nowa generacja jednostek benzynowych 1.5 i 2.0 o zdecydowanie lepszych osiągach.
Nowy czterocylindrowy silnik 1.5 zastąpi obecną trzycylindrową konstrukcję znaną m.in. z Yarisa Cross. Dołożenie kolejnego cylindra pozwoliło inżynierom obniżyć wysokość jednostki i uczynić całość bardziej kompaktową. Z kolei wersja 1.5 z turbodoładowaniem z powodzeniem może zastąpić wolnossący silnik 2.5 dziś stosowany np. w układzie hybrydowym RAV4. Zdaniem inżynierów Toyoty mniejszy benzyniak turbo jest zgodny z przepisami o emisji, które od starszej konstrukcji wymagałby obniżenia mocy o 30 proc. Jednym z pierwszych aut, które wykorzystają te osiągnięcia będzie nowa Toyota Corolla 13. generacji. Czego i kiedy mają spodziewać się kierowcy?
Nowa Corolla w nowym stylu. Opływowa jak Prius?
Toyota Corolla to dziś najpopularniejszy samochód na świecie. O przebojowości decyduje m.in. napęd hybrydowy dostępny z silnikiem 1.8 i 2.0. Nowa Corolla pozostanie wierna 30-letniej tradycji, przy czym inżynierowie zastosują 6. generację klasycznej hybrydy HEV z nowym silnikiem 1.5 i pierwszy raz w historii hybrydę plug-in 1.5 Turbo – wynika z doniesień japońskiego magazynu Best Car.
Corolla radykalnie zmieni też design. Początek rewolucji stylistycznej dał obecny Prius i Japończycy sugerują, że właśnie w takim kierunku będą szły ich kolejne modele. Nowe i mniejsze gabarytowo silniki przyczynią się do rewolucji w projektowaniu nadwozi. Maska powędruje niżej i wzrośnie efektywność aerodynamiczna. Bardziej opływowe auto to niższe zużycie paliwa (nawet o 12 proc.). Właśnie pod względem apetytu na benzynę i zasięgu nowa Toyota Corolla plug-in hybrid 1.5 Turbo ma zakasować rywali. Jakim cudem?
Nowa Corolla plug-in hybrid 1.5 Turbo zdeklasuje rywali? 2100 km zasięgu
Toyota współpracuje z chińskim BYD i właśnie jednym z owoców tego związku ma być nowy zelektryfikowany napęd o rekordowym zasięgu. Zdaniem magazynu Best Car japoński koncern do stworzenia własnych hybryd plug-in z nowym silnikiem 1.5 zamierza wykorzystać opracowaną przez Chińczyków technologię DM-i z dużą baterią Blade.
Patent BYD na hybrydę plug-in obejmuje jeden lub dwa silniki elektryczne i benzynową jednostkę 1.5. Spalinowa sekcja ma dwa zadania – zachowuje się jak generator (doładowuje baterię w czasie jazdy), ale jest połączona z kołami i w razie potrzeby wspomaga silniki EV. Modele BYD Qin L i Seal 06 z rozwiązaniem DM-i przynajmniej na papierze deklarują potężny zasięg 2100 km w trybie hybrydowym (zużycie paliwa 2,9 l/100 km wg. normy NEDC). Przy uzyskaniu tak bajecznego wyniku liczy się także sprawność cieplna silnika spalinowego.
Nowa Toyota Corolla trafi do Polski szybciej niż myślisz
Inżynierowie BYD utrzymują, że ich jednostka 1.5 osiąga sprawność na poziomie 46 proc. Toyota w obecnie stosowanych silnikach deklaruje 41 proc. sprawności. Jednak w nowej generacji benzynowych jednostek 1.5 i 2.0 Japończycy za punkt honoru postawili sobie przebicie BYD. Czy tak się stanie?
Nowa Toyota Corolla 13. generacji zadebiutuje już w 2026 roku. Wtedy dowiemy się, jak japońskim inżynierom wyszło połączenie 30-letniego doświadczenia w konstruowaniu silników hybrydowych z chińskimi pomysłami na 2100 km zasięgu.