Nowa Toyota Corolla nadciąga. Japończycy szlifują silniki 1.5 i 2.0

Toyota przez niemal trzy dekady zaprojektowała pięć generacji hybryd i sprzedała ponad 27 mln aut z tym napędem. Nikt nie może równać się w tej dyscyplinie z Japończykami. A już niebawem na rynek trafi nowa generacja jednostek benzynowych 1.5 i 2.0 o zdecydowanie lepszych osiągach.

Nowy czterocylindrowy silnik 1.5 zastąpi obecną trzycylindrową konstrukcję znaną m.in. z Yarisa Cross. Dołożenie kolejnego cylindra pozwoliło inżynierom obniżyć wysokość jednostki i uczynić całość bardziej kompaktową. Z kolei wersja 1.5 z turbodoładowaniem z powodzeniem może zastąpić wolnossący silnik 2.5 dziś stosowany np. w układzie hybrydowym RAV4. Zdaniem inżynierów Toyoty mniejszy benzyniak turbo jest zgodny z przepisami o emisji, które od starszej konstrukcji wymagałby obniżenia mocy o 30 proc. Jednym z pierwszych aut, które wykorzystają te osiągnięcia będzie nowa Toyota Corolla 13. generacji. Czego i kiedy mają spodziewać się kierowcy?

Reklama

Nowa Corolla w nowym stylu. Opływowa jak Prius?

Reklama

Toyota Corolla to dziś najpopularniejszy samochód na świecie. O przebojowości decyduje m.in. napęd hybrydowy dostępny z silnikiem 1.8 i 2.0. Nowa Corolla pozostanie wierna 30-letniej tradycji, przy czym inżynierowie zastosują 6. generację klasycznej hybrydy HEV z nowym silnikiem 1.5 i pierwszy raz w historii hybrydę plug-in 1.5 Turbo – wynika z doniesień japońskiego magazynu Best Car.

Pod względem apetytu na benzynę i zasięgu nowa Toyota Corolla plug-in hybrid 1.5 Turbo ma zakasować rywali / Toyota / Jeroen Peeters

Corolla radykalnie zmieni też design. Początek rewolucji stylistycznej dał obecny Prius i Japończycy sugerują, że właśnie w takim kierunku będą szły ich kolejne modele. Nowe i mniejsze gabarytowo silniki przyczynią się do rewolucji w projektowaniu nadwozi. Maska powędruje niżej i wzrośnie efektywność aerodynamiczna. Bardziej opływowe auto to niższe zużycie paliwa (nawet o 12 proc.). Właśnie pod względem apetytu na benzynę i zasięgu nowa Toyota Corolla plug-in hybrid 1.5 Turbo ma zakasować rywali. Jakim cudem?

Toyota: Nowy czterocylindrowy silnik 1.5 w porównaniu do obecnej trzycylindrowej konstrukcji będzie o 10 proc. mniejszy i lżejszy / Toyota

Nowa Corolla plug-in hybrid 1.5 Turbo zdeklasuje rywali? 2100 km zasięgu

Toyota współpracuje z chińskim BYD i właśnie jednym z owoców tego związku ma być nowy zelektryfikowany napęd o rekordowym zasięgu. Zdaniem magazynu Best Car japoński koncern do stworzenia własnych hybryd plug-in z nowym silnikiem 1.5 zamierza wykorzystać opracowaną przez Chińczyków technologię DM-i z dużą baterią Blade.

Nowa Corolla pojawi się jako klasyczna hybryda HEV z silnikiem 1.5 i pierwszy raz w historii jako hybryda plug-in 1.5 Turbo / Toyota

Patent BYD na hybrydę plug-in obejmuje jeden lub dwa silniki elektryczne i benzynową jednostkę 1.5. Spalinowa sekcja ma dwa zadania – zachowuje się jak generator (doładowuje baterię w czasie jazdy), ale jest połączona z kołami i w razie potrzeby wspomaga silniki EV. Modele BYD Qin L i Seal 06 z rozwiązaniem DM-i przynajmniej na papierze deklarują potężny zasięg 2100 km w trybie hybrydowym (zużycie paliwa 2,9 l/100 km wg. normy NEDC). Przy uzyskaniu tak bajecznego wyniku liczy się także sprawność cieplna silnika spalinowego.

Nowa Toyota Corolla dostanie nowe silniki 1.5 i 2.0 / Toyota

Nowa Toyota Corolla trafi do Polski szybciej niż myślisz

Inżynierowie BYD utrzymują, że ich jednostka 1.5 osiąga sprawność na poziomie 46 proc. Toyota w obecnie stosowanych silnikach deklaruje 41 proc. sprawności. Jednak w nowej generacji benzynowych jednostek 1.5 i 2.0 Japończycy za punkt honoru postawili sobie przebicie BYD. Czy tak się stanie?

Nowa Toyota Corolla 13. generacji zadebiutuje już w 2026 roku. Wtedy dowiemy się, jak japońskim inżynierom wyszło połączenie 30-letniego doświadczenia w konstruowaniu silników hybrydowych z chińskimi pomysłami na 2100 km zasięgu.

Nowy czterocylindrowy silnik 2.0 opracowany przez Toyotę / Toyota
Toyota Prius / Toyota