Blik zamiast bilonu. Nowe parkometry w Warszawie

Szykuje się parkomatowa rewolucja w stolicy. Warszawski Zarząd Dróg Miejskich poinformował, że w listopadzie kończy się trwająca już niemal 10 lat umowa na dzierżawę i obsługę parkomatów w Strefie Płatnego Parkowania Niestrzeżonego. Kierowcy muszą przygotować się na zmiany - urządzeń będzie mniej i od listopada większość z nich nie przyjmie już płatności bilonem. Pojawią się jednak również nowe formy płatności.

ZDM tłumaczy, że płatności gotówkowe tracą na popularności i dziś stanowią 12% wszystkich transakcji w parkomatach. Lokalizacja urządzeń, które przyjmą monety nie będzie przypadkowa. Przeanalizowaliśmy, z których urządzeń, dziś obsługujących strefę, korzystają płacący gotówką. To właśnie w tych miejscach będziemy lokowali nowe urządzenia, które będą posiadały tę funkcję - informuje zarząd.

Reklama

Mniej parkomatów w Warszawie - zmiany jeszcze w tym roku

Reklama

W sumie na ulicach Warszawy ma pojawić się 1910 urządzeń, czyli o 197 mniej niż do tej pory. Zmniejszenie liczby parkomatów wynika z analiz, uwzględniających zmiany w zachowaniu kierowców. Jak informuje ZDM, większość bo 53% kierowców płaci dziś za parkowanie przy pomocy aplikacji mobilnych. W razie powiększenia SPP umowa ma przewidywać dostarczenie i montaż 800 kolejnych parkomatów. Bieżące potrzeby również mają być monitorowane - jeśli okaże się, że gdzieś brakuje parkomatu, zostanie on z czasem dostawiony tam, gdzie będą sobie tego życzyć kierowcy.

parkomat / Shutterstock

Warszawska strefa płatnego parkowania

Płatności za postój w strefie mają być uproszczone. ZDM zapowiada, że nową, wygodną funkcją dla kierowców będzie korzystanie z kodów QR. Nowe parkomaty będą wyposażone w czytniki. Wystarczy, że kierujący zeskanuje taki kod ze swojego telefonu (np. wygenerowany w aplikacji) a numer rejestracyjny jego samochodu uzupełni się automatycznie, co wyeliminuje uciążliwą konieczność jego wpisywania w urządzeniu. Wraz z czytnikami pojawi się też nowa, dodatkowa funkcja - dzięki nim bilet zakupiony w parkomacie będzie można przedłużać, w podobny sposób jak dziś można to robić, korzystając z aplikacji mobilnej.

SPPN funkcjonuje w Warszawie od 1999 roku i początkowo obejmowała tylko ścisły obszar Śródmieścia. Po dekadzie została rozszerzona m.in. o Powiśle, a także Stare i Nowe Miasto. Od 2013 roku granice obszaru przesunęły się z Żelaznej do Okopowej na zachodzie, z Koszykowej do Wawelskiej na południu, a na północy zamiast al. Solidarności sięgnęły Dworca Gdańskiego i Ronda Radosława oraz fragment Pragi Północ. Prawdziwa rewolucja nastąpiła w 2020 roku, kiedy obszar SPP zwiększył się dwukrotnie – o część Woli i Pragi Północ, Żoliborz i Ochotę, pl. Hallera i jego okolice oraz północny Mokotów. Dziś obejmuje ona blisko 60 000 miejsc postojowych i jest zdecydowanie największym tego typu obszarem w Polsce. Trwają prace nad propozycją objęcia SPPN kolejnych ulic na Mokotowie.

Opłata dodatkowa za nieuiszczenie opłaty za postój w SPP / dziennik.pl / Maciej Lubczyński

Od 2023 droższa jest też opłata dodatkowa, popularnie zwana po prostu "mandatem" za brak biletu z parkomatu lub opłaty w aplikacji. Opłata dodatkowa za każdorazowe nieuiszczenie opłaty za postój pojazdu samochodowego w Strefie Płatnego Parkowania Niestrzeżonego w Warszawie wynosi 300 zł. W przypadku uiszczenia opłaty dodatkowej w terminie 7 dni od wystawienia dokumentu opłaty dodatkowej albo otrzymania wezwania do zapłaty (dot. e-kontroli SPPN), jej wysokość ustala się na kwotę 200 zł.