Strefy czystego transportu w Warszawie i Krakowie: Jakie ograniczenia dla Diesli?
Na początek jednak ważne zastrzeżenie. Jeśli chodzi o Warszawę, do wjazdu do SCT na początek (lipiec 2024 r.) nie będą miały diesle do normy Euro 3 włącznie (czyli najstarsza możliwa to Euro 4), ale dotyczy to jedynie samochodów zarejestrowanych na kogoś, kto nie mieszka/nie płaci w stolicy podatków. Od stycznia 2026 r. Warszawa wyrzuca przyjezdne diesle niespełniające normy Euro 5, natomiast w styczniu 2028 r. wjazd do centrum stracą wszystkie diesle niespełniające normy Euro 6 (dotyczy już każdego, nie tylko przyjezdnych).
Kraków, AKTUALIZACJA: uchwała o SCT w Krakowie została uchylona, termin jej wdrożenia przesunie się, patrz TUTAJ oraz TUTAJ).
Strefy czystego transportu i wpływ na ceny używanych aut? Według AAA Auto nic takiego miejsca nie ma
A po co to wszystko? Jak podaje w swoim raporcie AAA Auto, z badań przeprowadzonych na europejskich pojazdach z klasą emisji od Euro 3 do Euro 5 wynika, iż samochody z silnikami Diesla emitują za dużo szkodliwych substancji (m.in. tlenki azotu). To z kolei powoduje zwiększony poziom zanieczyszczeń, zwłaszcza na odcinkach dróg wjazdowych do miast oraz na ulicach otoczonych wysokimi budynkami. Na razie jednak wpływu SCT na rynek wtórny – według analiz AAA Auto – nie widać.
– Na podstawie naszego monitoringu obejmującego cały rynek samochodów używanych w Polsce oraz sprzedaży w samej sieci AAA, na razie nie jest widoczna zależność pomiędzy planowanymi strefami czystego transportu w Polsce, a cenami aut czy też decyzjami klientów. Nie widać żadnego wymiernego efektu, nasza firma nie odczuwa tego w swojej sprzedaży, a klienci nie zastanawiają się nad tym przy wyborze samochodu. Natomiast można się spodziewać, że w przyszłości, gdy strefy czystego transportu staną się liczniejsze, będą miały wpływ na ceny samochodów, które nie spełniają wymogów emisyjnych. Polski rynek jest bardzo duży i dlatego w obecnej sytuacji, gdy planowane są jak dotąd tylko dwie strefy czystego transportu, tego wpływu nie widać – powiedziała Karolína Topolová, dyrektor generalna Aures Holdings, operatora sieci AAA Auto.
Jeśli stary diesel w Polsce, to głównie niemieckiej marki. Kochamy zwłaszcza "tedeiki"
Według analizy przeprowadzonej przez AAA, na polskim rynku wtórnym w 2023 r. łącznie na nabywców czekało 1 070 814 pojazdów z silnikiem Diesla. Spośród nich jednak tylko ponad 180 000 egzemplarzy miało więcej niż 18 lat. Natomiast jeśli chodzi o auta z silnikami benzynowymi, to łącznie w 2023 r. do sprzedaży wystawiono 983 701 egzemplarzy. Jednakże liczba aut benzynowych w wieku 27 lat i więcej – to one na początek nie spełniałyby kryteriów wjazdu do stref czystego transportu – była bardzo niewielka, dlatego nie uwzględniono ich w zestawieniu. Poniżej: najczęściej oferowane do sprzedaży diesle w wieku co najmniej 18 lat (czyli do roku produkcji 2005 włącznie).
Liczba autw 2023 r. | Mediana ceny(zł) | Mediana przebiegu(km) | |
Volkswagen | 23 404 | 7 900 | 315 000 |
Audi | 13 157 | 9 900 | 316 439 |
Mercedes | 11 265 | 12 800 | 307 100 |
BMW | 10 215 | 13 900 | 320 139 |
Opel | 10 055 | 5 900 | 280 111 |
Renault | 9 704 | 5 900 | 270 000 |
Ford | 7 430 | 5 000 | 280 000 |
Peugeot | 5 387 | 4 900 | 278 000 |
Toyota | 5 095 | 9 999 | 284 000 |
Seat | 4 824 | 6 000 | 300 000 |