Toyota, Skoda i Kia - takie marki Polacy wybierają najchętniej w 2023 roku

Toyota, Skoda i Kia to obecnie pierwsza trójka najpopularniejszych marek w Polsce po dziesięciu miesiącach 2023 roku. Lexus notuje największy wzrost liczby rejestracji samochodów. Najpoważniejszy spadek zalicza Ford. Jakie modele aut Polacy wybierają najczęściej? Oto najnowsze wieści z rynku…

Od początku roku wydziały komunikacji wydały już tablice rejestracyjne do 444 tys. nowych aut osobowych i dostawczych do 3,5 t (wzrost o 44,3 tys. szt. r/r) – wynika z raportu instytutu Samar. W październiku Polacy tłumem ruszyli na zakupy, stąd w ostatnim miesiącu zarejestrowano 46,4 tys. samochodów. To 25 proc. (+9,4 tys. egz.) więcej niż we wrześniu. Pod względem liczby zarejestrowanych pojazdów to najlepszy październikowy rezultat od 2018 roku. Kto jest na topie, a kto traci?

Reklama

Toyota z nowym rekordem w Polsce, już sprzedała więcej aut niż w całym 2022 roku

Toyota rozdaje karty od 2020 roku – wtedy zdobyła pozycję lidera i od trzech lat nie zdejmuje nogi z gazu. Dość powiedzieć, że w pierwszych dziesięciu miesiącach 2023 roku zarejestrowano 75,7 tys. aut tej marki (25 proc. wzrostu). To rekordowy wynik – lepszy o prawie 2 tys. sztuk niż w całym 2022 roku i większy od dwóch kolejnych producentów razem wziętych. Już niemal co piąte nowe auto, które trafia na drogi to Toyota. Tylko w październiku z salonów wyjechało 8540 japońskich osobówek. W Top 10 jest aż pięć modeli Toyoty, a to m.in. efekt dostępności aut niemal od ręki.

Toyota Corolla 1.8 Hybrid / Tomasz Sewastianowicz

Toyota Corolla hitem w Polsce, hybryda 1.8 rozbiła bank

Toyota Corolla 12. generacjipo ostatniej modernizacji i wprowadzeniu dwóch nowych hybryd 5. generacji odjechała rywalom. Z wynikiem ponad 21,2 tys. rejestracji (o 21 proc. więcej r/r) jest najpopularniejszym autem polskiego rynku. W przypadku tego modelu 80 proc. kierowców wybrało 140-konną hybrydę z silnikiem 1.8. Pozostali postawili na napęd 2.0 hybrid/196 KM. Różnice? Zanim zakręcą się koła wróćmy do sytuacji rynkowej…

Toyota Corolla 1.8 Hybrid / Tomasz Sewastianowicz

Skoda Octavia i Kia Sportage w pościgu

Skoda z wynikiem ponad 41,5 tys. rejestracji zajmuje 2. lokatę. Czeska marka przez dziesięć miesięcy 2023 roku wydała o 23 proc. więcej aut niż w 2022 roku. Udział w rynku sięga niemal 11 proc. Najpopularniejszy model to Octavia (12 472 szt.).

Skoda Octavia w październiku zdobyła 2. miejsce w rankingu sprzedaży nowych aut w Polsce / Tomasz Sewastianowicz

Kia od początku 2023 roku do końca października wydała kierowcom niemal 30,5 tys. samochodów (o 6,2 proc. więcej niż przed rokiem). Udział koreańskiej marki w polskim rynku wynosi prawie 8 proc. Hitem jest Kia Sportage.

Kia Sportage napędza sprzedaż koreańskiej marki w Polsce. Drugim najpopularniejszym modelem producenta jest Ceed / KIA

Toyota, Skoda, Kia - Top 10 najpopularniejszych marek samochodowych w Polsce w 2023 roku

Japoński nokaut w Polsce. Toyota wypracowała po 10 miesiącach 2023 roku wynik o ponad 34 tys. aut lepszy niż Skoda. Czeska marka zajmuje drugie miejsce.

Top 10 Marka Liczba rejestracji w październiku 2023 Marka Liczba rejestracji po 10 miesiącach 2023
1 Toyota 8540 szt. Toyota 75 658 szt.
2 Skoda 3942 Skoda 41 535
3 Kia 2987 Kia 30 550
4 Volkswagen 2432 Volkswagen 28 130
5 Audi 2676 Hyundai 22 082
6 Hyundai 2199 Audi 21 066
7 BMW 2174 BMW 18 931
8 Mercedes 2163 Mercedes 17 103
9 Renault 1853 Dacia 14 668
10 Dacia 1363 Renault 14 484

Volkswagen wypracował 4. pozycję. Od początku roku Polacy zarejestrowali 28,1 tys. aut niemieckiej marki, to 10 proc. więcej niż w 2022 roku. Do Top10 po siedmiu miesiącach załapał VW T-Roc (6734 szt.). Hyundai po dziesięciu miesiącach jest na 5. pozycji. Od początku 2023 r. zarejestrowano ponad 22 tys. aut koreańskiej marki. W Polsce najlepiej sprzedaje Tucson (8479 rejestracji).

BMW 330i xDrive / BMW / Fabian Kirchbauer

W pierwszej dziesiątce najpopularniejszych marek mamy aż trzy marki premium – Audi na szóstym miejscu (21 066 aut), na siódmym BMW (18,9 tys. szt.) i na ósmym Mercedesa (17 103 szt.).

Lexus z rekordowym wzrostem, Ford z największą stratą

Rekordowym wzrostem zainteresowania swoimi modelami może pochwalić się Lexus. Od stycznia do października zarejestrowano 8490 aut tej marki, czyli prawie dwukrotnie więcej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. Udział Lexusa wśród marek premium wyniósł aż 9,5 proc. (wzrost o prawie 4 p.p. względem 2022 roku). Tylko październiku na polskie drogi wyjechało 800 Lexusów – to wynik o ponad 71 proc. lepszy niż w dziesiątym miesiącu zeszłego roku. Największy spadek notuje Ford - o ponad 30 proc.

Najpopularniejszym modelem Lexusa jest NX. Od początku roku na polskie drogi wyjechało już 3370 egzemplarzy tego SUV-a (wzrost o 247 proc.), a w samym październiku było to 319 aut. NX zajmuje też drugie miejsce na rynku premium / Lexus
Reklama

Toyota Corolla najpopularniejszym autem w Polsce

Toyota Corolla to najczęściej kupowany w Polsce samochód osobowy – od początku roku do końca lipca zarejestrowano 21 226 szt. (+21 proc. r/r). Skoda Octavia z wynikiem 12 472 rejestracji wjechała na drugą lokatę (+39 proc.). Podium zamyka Toyota Yaris (12 tys. egz., +17 proc.). Czwarte i piąte miejsce to odpowiednio: Toyota Yaris Cross (11 szt., +65 proc.) i Kia Sportage (10 331 szt., +7 proc.).

Top10 najpopularniejszych modeli samochodów w Polsce w 2023 roku

Oto Top10 klasyfikacji generalnej. Tabela obejmuje sprzedaż do firm i osób prywatnych.

Top 10 Marka i model Liczba rejestracji w październiku 2023 Marka i model Liczba rejestracji po 10 miesiącach 2023
1 Toyota Corolla 2867 szt. Toyota Corolla 21 226 szt.
2 Toyota Yaris Cross 1201 Skoda Octavia 12 472
3 Kia Sportage 1147 Toyota Yaris 12 032
4 Toyota C-HR 1096 Toyota Yaris Cross 11 015
5 Skoda Octavia 1036 Kia Sportage 10 331
6 Toyota RAV4 997 Toyota C-HR 8698
7 Hyundai Tucson 925 Hyundai Tucson 8479
8 Toyota Corolla Cross 738 Dacia Duster 7566
9 Volvo XC60 678 Toyota RAV4 6920
10 Dacia Duster 670 Volkswagen T-Roc 6734

Toyota Yaris Cross hitem, Kia Sportage na podium, takie auta Polacy kupują prywatnie

Toyota Yaris Cross (5650 szt.; +35 proc.) to najpopularniejszy samochód wśród kupujących auto na prywatne potrzeby. Na drugim miejscu Kia Sportage (4462 szt.). Toyota Yaris (4176 szt.) była trzecim wyborem, następnie Dacia Duster (3562 szt.), a za nią Toyota C-HR (3245 szt.).

Toyota Yaris Cross / dziennik.pl

Toyota Corolla ulubionym samochodem firmowym

Toyota Corolla (18 293 szt.; +21 proc.) to najczęściej rejestrowany samochód firmowy. Na drugim miejscu jest Skoda Octavia (10 872 szt.; +38 proc.), na trzecim Toyota Yaris (7865 szt.; +35 proc.). Kia Sportage (5869 szt.) to czwarta lokata. Za nią uplasowała się Toyota C-HR (5453 szt.).

Toyota Corolla 1.8 Hybrid / Tomasz Sewastianowicz

Toyota Corolla 1.8 Hybrid czy 2.0 Hybrid? Jakie różnice?

Wróćmy do królowej polskiego rynku. Toyota Corolla po ostatniej modernizacji poza lepszymi multimediami i odświeżonym wnętrzem daje kierowcom absolutną nowość. To dwie nowe hybrydy 5. generacji – bazowa jest oparta na benzynowym 1.8, zaś druga na jednostce 2.0 Dynamic Force. W obu układach wprowadzono poważne zmiany.

Najpopularniejsza hybryda 1.8 zapewnia 140 KM wobec 122 KM starszego napędu. Większa o 18 KM moc to przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 9,2 s, czyli szybciej o 1,7 s.

Napęd hybrydowy 5. generacji z silnikiem 2.0 wytwarza 196 KM, czyli o 12 KM więcej. Efekt? Corolla 2024 z nowym sercem stała się szybsza o pół sekundy - od 0 do 100 km/h przyspieszy w 7,5 s.

Toyota Corolla 1.8 Hybrid / Tomasz Sewastianowicz
Toyota Corolla 1.8 Hybrid / Tomasz Sewastianowicz

Toyota Corolla Hybrid to nowy akumulator litowo-jonowy

Zmiany przeszedł również akumulator litowo-jonowy - jest mniejszy i o 14 proc. lżejszy od montowanego w napędach 4. generacji (w porównaniu z długo stosowaną baterią niklowo-wodorkową różnica w masie sięga 40 proc.). Jednocześnie o 14 proc. udało się zwiększyć moc baterii. To z kolei wymusiło udoskonalenie układu chłodzenia ogniw (teraz pracuje ciszej i powinien zapewnić dłuższa żywotność). Pochylono się nawet nad zmianą lepkości oleju w przekładni.

Toyota Corolla 1.8 Hybrid / Tomasz Sewastianowicz

Jak jeździ Toyota Corolla z nową hybrydą 1.8 i ile zużywa benzyny?

Corolla z hybrydą 5. generacji procentowo dłużej jeździ dzięki silnikowi EV, a to przekłada się na niższe zużycie benzyny i wyższy komfort akustyczny w kabinie. Podczas przyspieszania częściej do głosu dochodzi jednostka elektryczna – silnik benzynowy 1.8 wkracza do akcji nieco później i rzadziej niż w 4. generacji. Ruszaniu spod świateł czy manewrowaniu na parkingu dłużej towarzyszy cisza. W porównaniu do poprzedniej konstrukcji wyraźnie zyskała też zrywność i elastyczność.

Na drodze nowa hybryda 1.8/140 KM jest bardzo ekonomiczna – wynik 4,5 l/100 km poza terenem zabudowanym nie wymaga specjalnych wysiłków. Przy tym przez ok. 50 proc. czasu jazdy odcinkiem pomiarowym korzystała z trybu elektrycznego (EV). Super! Jednak dopiero próby porównawcze na torze pokazały kolosalne różnice między trzema różnymi generacjami hybrydowego napędu 1.8.

Toyota Corolla 1.8 Hybrid / Toyota

Toyota Corolla z hybrydą 5. generacji kontra Auris 1.8 Hybrid i Corolla z hybrydą 4. generacji (oto wyniki prób)

Podczas symulowanych prób w ruchu miejskim – czyli tam gdzie hybryda ma największy sens – sprawdziliśmy procentowy udział czasu jazdy wyłącznie na silniku elektrycznym. W szranki stanęła Corolla 1.8 hybrid 5. generacji, Auris II 1.8 Hybrid i Corolla z hybrydą 4. generacji. Każdy z trzech samochodów pokonał identyczny odcinek.

Toyota Corolla 1.8 Hybrid / Tomasz Sewastianowicz
Toyota Corolla 1.8 Hybrid / Tomasz Sewastianowicz

Na pierwszy ogień trafiła najnowsza Corolla wyposażona w 5. generację hybrydy 1.8/140 KM. Tu współczynnik używania trybu elektrycznego wyniósł aż 73 proc. wobec 66 proc. za kierownicą Corolli z hybrydą 4. generacji (1.8/122 KM). Co ciekawe, wynik nowego napędu okazał się najbardziej zbliżony do deklaracji producenta (75 proc.).

Trzeci i najstarszy w tym zestawieniu Auris II 1.8/136 KM z hybrydą 3. generacji uzyskał wynik na poziomie 47 proc. Jednak najsłabszy współczynnik jazdy w trybie EV nie czyni go przegranym. Auris ze 136-konną hybrydą uzyskał lepszy czas przyspieszenia od 0 do 80 km/h niż Corolla z nowszym ale słabszym układem 4. generacji. Do tego okazał się też równie elastyczny w przedziale 40-80 km/h.

Model i generacja napędu hybrydowego Hybryda 3. generacji (Toyota Auris II 1.8 Hybrid 2012-2018) Hybryda 4. generacji (Toyota Corolla 1.8 Hybrid 2018-2022) Hybryda 5. generacji (Toyota Corolla 2023 1.8 Hybrid)
Napięcie silnika elektrycznego 650 V 600 V 600 V
Moc silnika elektrycznego 60 kW/82 KM 53 kW/72 KM 70 kW/95 KM
Napięcie baterii 202 V 207 V 207 V
Typ baterii niklowo-metalowo-wodorkowa niklowo-metalowo-wodorkowa w 1.8 i litowo-jonowa w 2.0 litowo-jonowa
Procentowy czas jazdy w trybie EV (dane producenta/pomiar Dziennik.pl) 64 proc./47 proc. 72 proc./66 proc. 75 proc./73 proc.
Prędkość maksymalna w trybie EV 70 km/h 120-130 km/h 120-130 km/h
Moc systemowa hybrydy 136 KM 122 KM 140 KM
Przyspieszenie 0-80 km/h (pomiar Dziennik.pl) 7,8 s 7,9 s 7,2 s
Elastyczność, czyli czas przyspieszenia 40-80 km/h (pomiar Dziennik.pl) 5,0 s 5,0 s 4,5 s

Corolla z hybrydą 5. generacji ponad 80 proc. czasu na silniku elektrycznym

A jak wypada wydajność? Tu do prób na ulicach Poznania także stanęła Corolla 2023 z nowym napędem hybrydowym 1.8/140 KM, wcześniejsza Corolla Hybrid 1.8 (4. generacja technologii hybrydowej) oraz Auris Hybrid 1.8 korzystający z napędu 3. generacji. Samochody wyposażone w urządzenia do pomiarów telemetrycznych pięciokrotnie pokonały prawie 12-kilometrową trasę. Przejazdy po suchej nawierzchni w temperaturze kilku stopni powyżej zera zajmowały im średnio około 33 min.

Corolla wyposażona w 5. generację napędu hybrydowego uzyskała najlepsze wyniki. Podczas pięciu kolejnych przejazdów pomiary czasu jazdy w trybie EV wahały się w zakresie 77-83 proc., a średni wynik nowego auta to 80 proc. Poprzedni model uzyskał wyniki w zakresie 71-74 proc. czasu jazdy, ze średnią na poziomie 72 proc. Auris Hybrid 1.8 korzystał z samego silnika elektrycznego średnio przez 68 proc. czasu jazdy, a w kolejnych przejazdach system telemetryczny wskazywał od 67 proc. do 71 proc.

Toyota Corolla 1.8 Hybrid / Toyota

Toyota Corolla 1.8 Hybrid i przekładnia e-CVT, lepiej jeździ, mniej spala (opinia)

Hybrydę 5. generacji z silnikiem 1.8 doszlifowano również pod względem akustycznym – benzynowiec pracował zauważalnie ciszej, ton podnosił jedynie przy zdecydowanym wdepnięciu gazu. Redukcja obrotów jednostki spalinowej podczas przyspieszania i częstsze użycie energii elektrycznej z baterii trakcyjnej przełożyło się na lepsze odczucia z jazdy i redukcję hałasu o 2,5 dB.

Bezstopniowa przekładnia e-CVT ogłady nabrała już wcześniej, stąd nie ma mowy o przeciągłym wyciu przy przyspieszaniu. Nowe oprogramowanie układu hybrydowego plus lepsze wygłuszenie komory silnika także robi swoje. Corolla w nowym wcieleniu pod względem wrażeń zza kierownicy i reakcji na polecenia to samochód, który awansował przynajmniej o dwie klasy.

Toyota Corolla TS kombi oferuje bagażnik o pojemności 596 l w wersji z napędem 1.8 Hybrid, a w wariancie 2.0 Hybrid jego kufer zapewnia 581 l. To więcej niż RAV4 (580 l). Po złożeniu kanapy możliwości transportowe kombi rosną do 1600 litrów. A jeśli ktoś ma coś do ukrycia, to schowa swój skarb pod podwójną podłogą. Pakowanie ułatwi elektrycznie sterowna tylna klapa / Tomasz Sewastianowicz

Toyota Corolla 2024 wjeżdża do Polski, cyfrowy kluczyk za darmo przez rok

Wielu kierowców z pewnością zainteresuje to, że japoński przebój niebawem zadebiutuje na rynku w nowej odsłonie. Odmłodzona Toyota Corolla 2024 po raz pierwszy będzie dostępna z cyfrowym kluczykiem. Żeby skorzystać z tej funkcji otwierania i zamykania samochodu, nie trzeba uruchamiać specjalnej aplikacji – wystarczy mieć przy sobie smartfon z aktywnym profilem Smart Digital Key (z systemem Apple i Android). Roczny abonament na tę usługę jest darmowy.

Toyota Corolla 2024 / Toyota

Toyota Corolla 2024 z klimatyzacją od Panasonica

W Corolli 2024 zadebiutuje także zupełnie nowy układ klimatyzacji z technologią nanoe X. To rozwiązanie znane z droższych modeli Toyoty i Lexusa. System opracowany przez firmę Panasonic wprowadza tryliony cząsteczek wody o nanometrycznych rozmiarach do przepływu powietrza, zapewniając czystsze i zdrowsze środowisko wewnątrz auta. Wyniki badań laboratoryjnych mają potwierdzać zdolność rodników hydroksylowych do korzystnego oddziaływania na powietrze w zamkniętych przestrzeniach. Twórcy nanoe X podkreślają, że ich technologia skutecznie tłumi aktywność szkodliwych bakterii i wirusów, neutralizuje pyłki, alergeny oraz nieprzyjemne zapachy. Co więcej, pomaga w zwalczaniu pleśni i dba o optymalny poziom wilgotności w kabinie samochodu. Technologia oczyszczania i nawilżania powietrza nanoe X jest dostępna w Corolli standardzie od wersji Style.

Toyota Corolla 2024 / Toyota

Toyota Corolla 2024 i nowe lakiery

W Corolli z roku modelowego 2024 najmodniejsze będą dwa nowe kolory. Metalizowany Super Green w połączeniu z czarnym dachem zarezerwowano dla hatchbacka i kombi. W sedanie pojawił się elegancki lakier Precious Silver. W Corolli hatchback i TS kombi w wersji GR Sport z pakietem Dynamic lusterka, dolne partie przedniego spojlera oraz listwy boczne pomalowane będą lakierem Liquid Black.

Toyota Corolla 2024 / Toyota