List otwarty - siódemka dla elektromobilności
Kierunek zmian w świecie motoryzacji nie pozostawia wątpliwości - obecnie zyskującą na znaczeniu alternatywą dla konwencjonalnie napędzanych aut są samochody elektryczne i na ten moment właśnie taki rodzaj napędu jawi się jako przyszłość, a przynajmniej ta wokół nas, na Starym Kontynencie. Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych opublikowało list otwarty, pod którym podpisali się przedstawiciele polskiej branży zrównoważonego transportu.
PSPA i branża apelują do rządu
Jakie zagadnienia porusza list? Chodzi o tzw. siódemkę dla elektromobilności czyli podpisany podczas Kongresu Nowej Mobilności apel, w którym sygnatariusze wskazują najpilniejsze działania w kluczowych obszarach związanych z transformacją. Wnioski umotywowane są troską o przemysł motoryzacyjny, który w liście jest opisany jako filar polskiej gospodarki. Fakty nie pozwalają podważyć tej oceny - branża automotive odpowiada za 8% PKB i 13,5% rocznego eksportu. Łączne zatrudnienie w sektorze wynosi 490 tys. osób, a więc 7,6% wszystkich pracujących w przemyśle. Nowa Mobilność dotyka bezpośrednio także wielu innych branż i sektorów. Energetyka to 8%, sektor TSL 7%, a branża bateryjna 1,3% polskiego PKB.
- Sektor elektromobilności może odpowiadać za 5 proc. PKB Polski w 2035 roku i stać się motorem napędowym naszej gospodarki. Musimy się otworzyć na innowacyjne technologie, zwłaszcza w sektorze bateryjnym, gdzie zaraz po Chinach to właśnie Polska jest dziś głównym producentem baterii do pojazdów elektrycznych – powiedział dziennik.pl, Maciej Mazur, prezydent The European Association for Electromobility (AVERE) oraz dyrektor zarządzający PSPA.
Wielka szansa dla polskiego przemysłu?
Apel wskazuje na szanse dla polskiego przemysłu, zwłaszcza te związane z produkcją baterii. Dziś stanowi on aż 2 procent eksportu, a Polska jest obecnie europejskim liderem w sektorze baterii litowo-jonowych.
- Bez zeroemisyjnej technologii nie ma mowy o nowoczesnej gospodarce. Elektromobilność potrzebuje wsparcia i akceptacji całego społeczeństwa, aby rozwijać się z korzyścią dla gospodarki i środowiska. Należy wyprowadzić tę tematykę poza zakres bieżącego dyskursu politycznego, który przez ostatnie lata nie pozwalał dynamizować działań w obszarze nowej, zrównoważonej mobilności, budować wokół niej konsensus oraz wspierać systemowo - czytamy w liście otwartym.
Siódemka dla elektromobilności
Jak dokładnie brzmi omawiana tu "siódemka dla elektromobilności"? Zagadnienia, o których mowa w apelu to:
- Przekształcenia Polski w wiodący hub produkcyjny dla sektora elektromobilności
- Rozwoju ogólnodostępnej i prywatnej infrastruktury
- Wzmocnienia pozycji polskich przedsiębiorstw transportowych w europejskim łańcuchu wartości
- Rozwoju OZE i przyspieszenia transformacji polskiego sektora energetycznego w kierunku zeroemisyjnym
- Wzrostu innowacyjności polskiej gospodarki w ramach wsparcia prac badawczo-rozwojowych i kształcenia kadr
- Zwiększenia efektywności alokacji środków B+R, koordynacji badań i projektów, a także ukierunkowywania ich na możliwość rozwiązań smart i wdrożeń przemysłowych
- Zapewnienia finansowania inwestycji i systemowego wsparcia rynku samochodów elektrycznych