Mazda CX-60 w Polsce podbiera klientów BMW, Audi czy Mercedesa

Mazda CX-60 w Polsce to dwa rodzaje napędu do wyboru. 2,5-litrowa hybryda plug-in jest najmocniejsza i może służyć jako samochód elektryczny. Z kolei rzędowy sześciocylindrowy silnik Diesla 3.3 Skyactiv-D zapewnia wysoką kulturę pracy, niskie spalanie i niemal 1200 km zasięgu.

CX-60 głównie przyciąga do Mazdy osoby, które nigdy wcześniej nie użytkowały samochodu tej marki, albo takie auto pojawiło się w ich życiu dawno temu (ponad 60 proc. kupujących). Lwią część stanowią najbogatsze odmiany Takumi i Homura. Co oznacza, że duży SUV nie kanibalizuje sprzedaży Mazdy 6 czy CX-5 i do tego poszerza grono nowych odbiorców. A ta sztuka w segmencie premium jest szczególnie trudna – kierowcy niechętnie przesiadają się dotychczasowej marki na inną. Teraz Japończycy dokładają kolejny argument, który ma przyciągać do CX-60…

Reklama

Mazda zapuka do twoich drzwi. Masz CX-60?

Reklama

Polscy właściciele i użytkownicy CX-60 mogą już korzystać z bezpłatnej usługi odebrania ich samochodu przez autoryzowany serwis Mazdy spod wskazanego adresu i dostarczenie go z powrotem po wykonaniu okresowego przeglądu (w promieniu 20 km od ASO). Alternatywą dla osób osobiście przyjeżdżających na przegląd jest bezpłatny samochód zastępczy na czas serwisu lub voucher na taksówkę.

Mazda CX-60 / Tomasz Sewastianowicz

– Doskonale zdajemy sobie sprawę z tego, że klienci wybierający samochody z najwyższej półki, a do takich należy Mazda CX-60, najbardziej cenią sobie swój czas, komfort i bezproblemowe doświadczenie. Dlatego przygotowaliśmy rozwiązanie, które pozwoli im korzystać ze swojego samochodu bez odciągania od codziennych zajęć. Na razie door-to-door oferujemy użytkownikom Mazdy CX-60, ale w przyszłości rozważamy rozszerzenie tego rozwiązania także na kolejne modele Mazdy – powiedział Rafał Badowski, dyrektor posprzedaży w Mazda Motor Poland. – Usługa door-to-door uzupełnia wprowadzone wcześniej udogodnienia, takie jak Online Sevice Booking – rezerwację wizyty w serwisie w dowolnym czasie z poziomu komputera lub smartfona, a także SkyVideo – film z raportem na temat stanu technicznego samochodu podczas przeglądu z możliwością zdalnego zdecydowania o wykonaniu dodatkowych czynności lub zakupu rekomendowanych akcesoriów – dodał.

Mazda CX-60 / Mazda

Mazda CX-60, hybryda plug-in najmocniejsza i napęd na tylne koła

Napęd hybrydowy typu plug-in pod karoserią CX-60 to autorska konstrukcja Mazdy. Zespół łączy czterocylindrowy silnik benzynowy 2.5 Skyactiv-G z dużym silnikiem elektrycznym o mocy 175 KM i akumulatorem o pojemności 17,8 kWh zamkniętym pomiędzy przednią a tylną osią (dla uzyskania szczególnie niskiego położenia środka ciężkości).

Mazda CX-60 PHEV / Materiały prasowe / Mazda

Mazda CX-60, hybryda plug-in najmocniejsza i napęd na tylne koła

Napęd hybrydowy typu plug-in pod karoserią CX-60 to autorska konstrukcja Mazdy. Zespół łączy czterocylindrowy silnik benzynowy 2.5 Skyactiv-G z dużym silnikiem elektrycznym o mocy 175 KM i akumulatorem o pojemności 17,8 kWh zamkniętym pomiędzy przednią a tylną osią (dla uzyskania szczególnie niskiego położenia środka ciężkości).

Mazda CX-60 / Mazda

W przypadku hybrydy ładowanej z gniazdka kluczowe znaczenie mają parametry jazdy w trybie EV. CX-60 e-Skyactiv PHEV w trybie elektrycznym powinna zapewnić niemal 70 km jazdy przy prędkościach do 100 km/h. Mało? Z badań przeprowadzonych wśród kierowców w Polsce wynika, że średni dzienny przebieg wynosi 50 km. Zaletę zasięgu docenią osoby, które na co dzień mają gdzie ładować baterie (dom, biurowiec), wtedy hybrydowa Mazda z wtyczką może być wykorzystywana jako samochód elektryczny. Naładowanie akumulatora trakcyjnego od zera do pełna przy użyciu standardowego gniazdka 240 V potrwa 4 godziny.

Producent podaje średnie zużycie paliwa na poziomie – uwaga! – 1,5 litra benzyny na 100 km. I żeby nie było, że nie ostrzegaliśmy – ten bajeczny wynik jest możliwy pod warunkiem podróżowania z akumulatorem naładowanym w 100 proc. Jeśli jednak ktoś nie dopilnuje uzupełniania prądu w baterii wówczas musi liczyć się ze znacznie szybszym osuszaniem zbiornika paliwa.

Mazda CX-60 / Tomasz Sewastianowicz

Mazda CX-60 i nowy silnik Diesla

Razem z CX-60 Mazda wprowadziła 3,3-litrowy rzędowy sześciocylindrowy silnik Diesla o dwóch poziomach mocy (200 KM i 254 KM). Obie odmiany ułożonego wzdłużnie diesla są wspomagane systemem M Hybrid Boost - 48-woltowym układem miękkiej hybrydy. Takie rozwiązanie ma przełożyć się na wysoką moc i bardzo dobre osiągi, oczywiście bez uszczerbku na ekologiczności. Japońscy inżynierowie wyjaśniają, że nowy silnik powstał z powiększenia czterocylindrowego diesla 2.2 o dwa cylindry do sześciu i pojemności 3,3 l. Poszerzony został także zakres prędkości obrotowych, w jakim możliwe jest spalanie ubogiej mieszanki (cechujące się wysoką wydajnością i minimalnym zużyciem paliwa).

Mazda CX-60 3.3 e-Skyactiv D / dziennik.pl / Rafał Sękalski

Do tego czarodzieje z Mazdy postarali się by nowy diesel wykorzystywał nadmiarowe powietrze do poprawy charakterystyki spalania. Efektem jest żywsza reakcja na wciśnięcie gazu, niższe emisje tlenków azotu (NOx) przy wysokich obrotach, a także lepsza wydajność cieplna ze względu na występowanie ubogiego spalania w szerszym zakresie obrotów silnika. Wykorzystanie w procesie spalania całego nadmiarowego powietrza niezależnie od aktualnej prędkości obrotowej silnika umożliwiają dwa rozwiązania. Pierwszym są komory spalania o jajowatym kształcie, dzielące mieszankę paliwowo-powietrzną na dwa obszary w zagłębieniu denka tłoka, co powiększa przestrzeń ubogiego spalania przy minimum niespalonych osadów. Drugim jest technologia podawania paliwa pod wysokim ciśnieniem, które umożliwia szybki i precyzyjny wtrysk.

Mazda CX-60 z dieslem 3.3, czyli jaka moc, spalanie i pojemność bagażnika?

Wszystkie techniczne fajerwerki dla kierowcy oznaczają, że Mazda CX-60 ze słabszym dieslem 3.3 Skyactiv-D/200 KM (450 Nm w zakresie 1400-3000 obr./min) i napędem na tylną oś powinna od 0 do 100 km/h przyspieszać w 8,4 sekundy. Producent deklaruje średnie zużycie paliwa na poziomie 4,9 l/100 km. 58-litrowy zbiornik zatankowany do pełna powinien zapewnić niemal 1200 km zasięgu. Dodając do tego przepastny bagażnik o pojemności od 570 do 1726 litrów CX-60 z nadwoziem o długości ponad 4,7 m okazuje się idealnym autem na dalekie wakacyjne wyprawy.

Mazda CX-60 3.3 e-Skyactiv D / dziennik.pl / Rafał Sękalski

Silniejszy diesel 3.3 Skyactiv-D to moc 254 KM i najwyższy w gamie moment obrotowy – aż 550 Nm w zakresie od 1500 do 2000 obr./min (to o 50 Nm więcej niż w hybrydzie plug-in). Mazda obiecuje, że topowy wariant wysokoprężny rozpędzi CX-60 od zera do 100 km/h w 7,4 sekundy. Średnie zużycie paliwa w okolicy 5,3 l/100 km także robi wrażenie, szczególnie przy tych gabarytach, seryjnym napędzie 4x4 i masie ok. 2,5 t.

Mazda CX-60 3.3 e-Skyactiv D / dziennik.pl / Rafał Sękalski