rozwiń

Lexus pnie się na szczyt. Z roku na rok słupki są coraz wyższe, co w czasach szalejącej inflacji i kryzysu może imponować. O sile japońskiej marki premium decydują najnowsze modele SUV i crossover oraz zelektryfikowane napędy, czyli hybrydy, auta elektryczne i hybrydy plug-in. Liczby najlepiej oddają sytuację…

Reklama

Lexus w 2022 roku sprzedał w Europie ponad 50 tys. samochodów. Lwią część, bo ponad 80 proc. tego wyniku stanowiły auta nisko- lub zeroemisyjne. W Polsce w zeszłym roku zarejestrowano niemal 93 tys. aut z wyższej półki. W ocenie analityków premium i luksusowe nie sprzedawały się tak dobrze nawet przed wybuchem pandemii. Lexus wykroił dla siebie poważną cześć rynku – nowe numery rejestracyjne dostało prawie 6 tys. aut. Taki wynik dał japońskiej marce piąte miejsce w segmencie premium. Postęp i agresywność Lexusa nad Wisłą pokazują także najnowsze notowania – od stycznia do końca maja 2023 roku sprzedało się już ponad 4,6 tys. samochodów (o 160 proc. więcej niż rok wcześniej). Po pierwszych pięciu miesiącach 2023 roku Polska jest największym rynkiem Lexusa w Europie. Niemal 90-proc. udziału w rejestracjach marki mają SUV-y i crossovery – pierwszy jest NX, następny RX nowej generacji dostępny w trzech hybrydowych odmianach, a podium zamyka najmniejszy UX. Niebawem dołączy do nich zupełnie nowy model…

Lexus LBX już w wakacje wjeżdża do Polski, co to za samochód?

Nowy Lexus LBX to najmniejszy model w gamie japońskiej marki. Jego technicznym bliźniakiem jest Toyota Yaris Cross. Tak, jak np. Lexus UX jest szlachetniejszym krewniakiem Toyoty C-HR. LBX będzie dostępny wyłącznie jako hybryda i jako pierwszy model Lexusa powstał na platformie GA-B z serii TNGA (Toyota New Global Architecture). Samochód ma 4,2 m długości (niecałe 30 cm mniej od UX) przy rozstawie osi wynoszącym 2,6 m. W wersji z napędem na przód bagażnik zapewni 332 l pojemności – ktoś sprawdził, że to wystarczy by zmieścić dwie 75-litrowe walizki.

Reklama
Lexus LBX ma 4190 mm długości, 1825 mm szerokości oraz 1545 mm wysokości, a rozstaw osi wynosi 2580 mm / Lexus / Jeroen Peeters
Reklama

Lexus LBX - jak wygląda wnętrze?

Lexus LBX od progu zrobi wrażenie na fanach nowych technologii. Wnętrze otula zupełnie nowym układem w porównaniu do kokpitów znanych z modeli RX i NX. To pierwszy Lexus z 12,3-calowym wyświetlaczem zegarów. Układ prezentowanych informacji zmienia się w zależności od wybranego trybu jazdy, ale można go też skomponować pod siebie. Na środku duży 9,8-calowy ekran dotykowy ekran łączy się z konsolą, która ma tapicerowane boczki. W tunelu są też dwa uchwyty na kubki, schowki na drobiazgi i 2 porty USB-C.

LBX może mieć też wstawki Tsuyusami, stworzone z wykorzystaniem nowej techniki nakładania wielu cieniutkich warstw, aby uzyskać wysoce teksturowany wygląd dodający głębi. W samochodzie dostępne jest też oświetlenie wnętrza, podkreślające różne elementy kabiny, które dostępne jest w 50 kolorach / Lexus / Jeroen Peeters
Wersje Emotion i Cool wyróżniają się dwukolorowym malowaniem nadwozia oraz 18-calowymi felgami aluminiowymi z maszynowym wykończeniem. W wersjach Elegant i RelaX jeden lakier pokrywa całe nadwozie, a 18-calowe felgi mają połysk / Lexus / Jeroen Peeters

Sterowanie stacją multimedialną umożliwia osiem strzałek na kierownicy, którym da się przypisać różne funkcje, możliwe jest nawet podwójne obłożenie jednego kursora (lewe i prawe pole ma po cztery kursory). W efekcie dostajemy aż 16 skrótów. O aktualnie wybranej funkcji informuje czytelny wyświetlacz head-up (opcja) – wystarczy dotknąć odpowiedniego pola na kierownicy. Sprytne, bo pozwala w ten sposób obsłużyć szereg systemów pokładowych bez zdejmowania rąk z kierownicy. O resztę można poprosić asystentkę głosową – nowy LBX zrozumie także polecenia po polsku. Wystarczy powiedzieć "Hej Lexus", a sztuczna inteligencja spełni życzenia. Indukcyjna ładowarka w konsoli środkowej doładuje telefon. Sam interfejs multimediów łączy się bezprzewodowo z Apple CarPlay (przewodowy Android Auto). Do pełni szczęścia jest system nagłośnienia Mark Levinson Premium z 13 głośnikami i subwooferem w klapie.

Kokpit kierowcy został opracowany zgodnie z założeniami koncepcji Tazuna, która po raz pierwszy została wykorzystana przy projektowaniu wnętrza Lexusa NX. Najważniejsze przełączniki, przyciski oraz ekrany rozmieszczono tak, by nic nie rozpraszało uwagi kierowcy od drogi, a obsługa wszystkich funkcji była szybka, intuicyjna i wymagała tylko minimalnego ruchu ręką lub głową. W tym celu precyzyjnie dobrano kąt kierownicy, by auto przez cały czas dawało poczucie kontroli w trakcie prowadzenia / Lexus / Jeroen Peeters
Lexus LBX / Lexus / Jeroen Peeters

Lexus LBX i hybryda 5.generacji z silnikiem 1.5 z Polski

Lexus LBX dostał pod maskę produkowaną w Polsce hybrydę 5. generacji. Jednak pod względem komponentów to rozwiązanie jest bardziej zaawansowane i mocniejsze od 116-konnego napędu z Yarisa Cross. Ulepszony napęd hybrydowy pozwala też poruszać się na dłuższych dystansach oraz z wyższymi prędkościami w trybie elektrycznym.

Lexus LBX będzie dostępny wyłącznie z napędami hybrydowymi i ma odegrać kluczową rolę na europejskim rynku / Lexus / Jeroen Peeters

Układ spalinowo-elektryczny składa się z trzycylindrowego silnika benzynowego 1.5, dwóch silników elektrycznych, sterownika, przekładni planetarnej i zupełnie nowego akumulatora niklowo-wodorkowego (Yaris ma litowo-jonową baterię). Zespół generuje 136 KM mocy i 185 Nm momentu obrotowego. Dzięki temu LBX przyspiesza od 0 do 100 km/h w 9,2 s, zachowując przy tym niskie zużycie paliwa (na poziomie 4-5 l/100 km).

Nowy Lexus LBX z nowym typem baterii bipolarnej

Auto ma także nową, mocną bipolarną baterię niklowo-wodorkową (NiMH; jako pierwszy tę technologię dostał Lexus RX) o niskiej rezystancji wewnętrznej, która jeszcze lepiej wspomaga silnik elektryczny i zwiększa możliwości auta w jeździe w trybie elektrycznym. Akumulator wykorzystuje mniej cenne surowce niż baterie litowo-jonowe, a gęstość energii jest dwa razy większa w porównaniu do tradycyjnych baterii NiMH, przy niższych kosztach produkcji.

Lexus LBX / Lexus

Lexus LBX to pięć wersji wyposażenia, w tym cztery atmosfery

Lexus razem z debiutem LBX wprowadza nowe podejście do gradacji wyposażenia. Oprócz wariantu podstawowego samochody podzielono na cztery tematyczne atmosfery. Wersje Elegant i RelaX dają poczucie ekskluzywności, a wersje Emotion i Cool mają bardziej dynamiczny i sportowy charakter.

Z zewnątrz wersje Emotion i Cool wyróżniają się dwukolorowym malowaniem nadwozia oraz 18-calowymi felgami aluminiowymi z maszynowym wykończeniem. W wersjach Elegant i RelaX jeden lakier pokrywa całe nadwozie, a 18-calowym felgom aluminiowym nadano połysk.

Lexus LBX / Lexus

LBX Emotion ma tapicerkę z perforowanej skóry syntetycznej z czerwonymi akcentami i kontrastującymi przeszyciami na fotelach, konsoli centralnej i boczkach drzwi. LBX Cool, czyli najwyższa odmiana o sportowym charakterze, ma wnętrze wykonane z ekologicznego zamszu Ultrasuede i skóry w kontrastujących kolorach czerni i szarości z przeszyciami i detalami w kolorze miedzianym.

Zupełnie inny klimat panuje we wnętrzu wersji Elegant i RelaX. LBX Elegant ma syntetyczną skórę w delikatnym odcieniu Forest Brown lub Ammonite Sand, którą obito także boczki drzwi, konsolę środkową i deskę rozdzielczą. W wersji RelaX można wybrać półanilinową skórę w odcieniu Saddle Tan lub Black z wyraźnymi przeszyciami Tatami.

Lexus LBX / Lexus / Jeroen Peeters

Oprócz czterech wersji inspirowanych nastrojami, LBX ma też wersję podstawową, która na tle segmentu wyróżnia się bogatym wyposażeniem seryjnym (w tym pakiet systemów bezpieczeństwa Lexus Safety System+). Do tego odmianę bazową oraz wyższe Emotion i Elegant można zamówić z ekologicznym wnętrzem bez skóry naturalnej.

Sam skomponujesz wnętrze Lexusa LBX

Lista opcji obejmuje 12,3-calowy cyfrowy kokpit kierowcy, wyświetlacz HUD na przedniej szybie, system zdalnego parkowania, audio Mark Levinson, układ oczyszczania powietrza nanoe X oraz elektrycznie sterowanie klapy bagażnika. To jednak nie koniec. Producent przewidział też usługę personalizacji auta Lexus Bespoke Build, która pozwoli stworzyć własną kompozycję wnętrza. Dzięki temu będzie można zmienić kolor pasów bezpieczeństwa, wzór haftu tapicerki, kolory przeszyć czy zdobienia na elementach wykończenia. Gama dostępnych opcji obejmie skórę L-anilinową - prestiżową skórę dostępną do tej pory tylko we flagowym sedanie LS w gamie Lexusa - oraz zamsz Ultrasuede w różnych kombinacjach kolorystycznych.

Lexus LBX / Lexus
Lexus LBX / Lexus / Jeroen Peeters

Lexus LBX wyposażenie w systemy bezpieczeństwa

LBX dostał pełen pakiet najnowszych systemów bezpieczeństwa Lexus Safety System +, a w nim układ wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia (z asystentem skrętu na skrzyżowaniu), aktywny tempomat, układ rozpoznawania znaków oraz utrzymanie pasa ruchu. Samochód jest też wyposażony w elektroniczne klamki z systemem zapobiegającym otwarciu drzwi w sytuacji zagrożenia kolizją, kamerę monitorującą skupienie kierowcy, inteligentne czujniki parkowania z funkcją hamowania, system monitorowania martwego pola oraz system ostrzegania o ruchu poprzecznym z tyłu pojazdu. Opcjonalnie pakiet systemów bezpieczeństwa można rozszerzyć o system ostrzegania o ruchu poprzecznym z przodu pojazdu oraz system kamer 360 stopni (Panoramic View Monitor). Lexus LBX ma też wycieraczki, które równomiernie dystrybuują płyn do spryskiwaczy. To funkcja znana z modeli LS i LC.

Lexus LBX / Lexus / ANDREAS HEMPEL
Lexus LBX / Lexus / Jeroen Peeters

Lexus LBX, kiedy cena w Polsce?

Lexus LBX wejdzie do produkcji seryjnej pod koniec 2023 roku. Na początku 2024 roku auto trafi do sprzedaży w Europie i w Polsce. Za ile? Dziś 4,5-metrowy Lexus UX kosztuje od 157 tys. zł. Przyjmując, że różnica w długości odpowiada różnicy przy zakupie, wówczas można spodziewać się cena LBX będzie na poziomie 125-127 tys. zł. Tym samym najmniejszy i najtańszy przedstawiciel hybrydowej rodziny Lexusa mocno obniży próg wejścia do świata japońskich aut premium.

Lexus LBX / Lexus / Jeroen Peeters
Lexus LBX / Lexus / ANDREAS HEMPEL

Lexus LBX i dane techniczne, wymiary, pojemność bagażnika

Lexus LBX
Długość/szerokość/wysokość 4190 mm/1825/1545
Pojemność bagażnika 332 l
Masa własna 1280 kg
Masa holowanej przyczepy (bez hamulców) 750 kg
Silnik 1,5 l, 3-cylindrowy benzynowy
Hybryda (łączna moc układu) 136 KM
Skrzynia biegów E-CVT
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,2 s
Średnica zawracania 10,4 m
Lexus LBX / Lexus

Lexus zmienia wizerunek. SUV NX rozpoczął metamorfozę

Niewtajemniczonym warto przypomnieć, że metamorfozę japońskiego producenta rozpoczął Lexus NX drugiej generacji. Nowa stylistyka pociągnęła za sobą totalną cyfryzację, a ta rozlała się na kolejne modele. Szybkie multimedia teraz są powszechnie stosowane w całej gamie japońskiego producenta. Zresztą najpopularniejszym samochodem Lexusa w Europie jest właśnie NX. Reprezentant segmentu D-SUV jest dostęny jako NX 350h z klasyczną hybrydą i hybryda plug-in NX 450h+.

Lexus NX / Lexus

W gamie Lexusa właśnie NX 450h+ jako pierwsza hybryda plug-in dostał misję przekonania kierowców do technologii PHEV. Pod względem technicznym nowy napęd składa się z 2,5-litrowego silnika benzynowego pracującego w ekonomicznym cyklu Atkinsona ze wspomagającym go silnikiem elektrycznym o mocy 182 KM. Oba przekazują moc na przednie koła. Tylną oś napędza dodatkowy silnik-generator (54 KM), który współpracuje z układem hybrydowym. W ten sposób kierowca dostaje 309 KM mocy systemowej, wsparcie elektrycznego układu 4x4 E-Four i przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 6,3 s. A to już osiągi ze świata aut sportowych. Oczywiście oprócz technologii plug-in istnieje NX 350h (243 KM) z klasyczną hybrydą oraz napędem na przód lub na cztery koła E-Four.

Lexus NX w nowej odsłonie zmienia wnętrze

Lexus NX z roku modelowego 2024 w nawigacji zapewni system Predictive Efficient Drive, który pozwoli jeszcze lepiej wykorzystać działanie zarówno klasycznego napędu hybrydowego jak i hybrydy typu plug-in. Dane z systemu nawigacji pomogą wcześniej i szybciej uruchomić rekuperację energii w miejscach, gdzie najczęściej dochodzi do zatorów, czy przed wjechaniem w obszar o większym natężeniu ruchu wcześniej doładuje baterię, zidentyfikuje też podjazd pod wzniesienie lub zjazd. System przygotuje auto do jazdy zarówno w ruchu miejskim jak i po autostradzie, a tym samym pozwoli zmniejszyć zużycie paliwa.

Lexus NX / Lexus

Do tego w odświeżonej kabinie NX 2024 dostał najnowszą odsłonę systemu nanoe X od firmy Panasonic. W tym układzie oczyszczania powietrza cząsteczki wody są uwalniane do strumienia powietrza zawierającego mikroskopijne rodniki hydroksylowe, które hamują wirusy, bakterie, pyłki i inne alergeny oraz przeciwdziałają rozprzestrzenianiu się pleśni. Rozwiązanie pomaga również usuwać nieprzyjemne zapachy i zatrzymywać odparowywanie wilgoci, co prowadzi do nawilżenia skóry i włosów. Wnętrze będzie jeszcze bardziej stylowe. W przypadku wariantów Black, Rich Cream, Hazel, Dark Rose oraz dostępnych w wersji F SPORT Flare Red i White w tej kolorystyce będą boczki drzwi, pokrywa schowka przed pasażerem oraz boczek konsoli centralnej od strony pasażera. Przeorganizowano też układ przycisków na konsoli centralnej.

Lexus NX 450h+ / Lexus

Nowy Lexus NX, czyli tego auta złodzieje nie ukradną metodą na walizkę

W Lexusie NX debiutuje zupełnie nowy inteligentny kluczyk z technologią Ultra-Wideband (UWB), który zwiększa ochronę przed złodziejami samochodów. Za sprawą technologii UWB wykrywany jest nie tylko dystans między kluczykiem a samochodem, jak w przypadku standardowych systemów, ale określana jest dokładna lokalizacja. Precyzyjne pozycjonowanie kluczyka w czasie rzeczywistym sprawia, że samochód będzie mógł otworzyć tylko jego właściciel, a nie złodzieje atakujący metodą "na walizkę".

Ulepszono też działanie cyfrowego lusterka wstecznego. Wprowadzono funkcję automatycznego przyciemniania, by zredukować oślepianie reflektorami aut jadących z tyłu. Zamontowane wysoko trzecie światło stop wykorzystuje oświetlenie powierzchniowe, by jakość światła była wyraźniejsza, a sygnał lepiej widzialny / Lexus

Lexus RX nowej generacji to trzy hybrydy do wyboru

Lexus RX nowej generacji także zrobi wrażenie na fanach nowych technologii. Szlachetny wizerunek japońskiego SUV-a podkreślają smaczki w stylu high-tech. W kokpicie nie ma już gładzika do sterownia multimediami – zamiast tego (wzorem mniejszego NX) jest duży, aż 14-calowy ekran HD, którego moc obliczeniowa jest aż o 3,6 razy szybsza od poprzednio stosowanych multimediów. Zostały jednak pokrętła głośności oraz temperatury i to jest super. Wyświetlacz ma antyrefleksyjną powłokę plus dodatkowe przyciski ułatwiające obsługę najważniejszych funkcji. Sam interfejs multimediów błyskawicznie łączy się bezprzewodowo z Apple CarPlay (przewodowy Android Auto).

Lexus RX 350h / Tomasz Sewastianowicz
Lexus RX 350h / Tomasz Sewastianowicz

Lexus RX to aż 16 skrótów do obsługi auta bez zdejmowania rąk z kierownicy

Sterowanie stacją umożliwia też osiem strzałek na kierownicy, którym da się przypisać różne funkcje, możliwe jest nawet podwójne obłożenie jednego kursora (lewe i prawe pole ma po cztery kursory). W efekcie dostajemy aż 16 skrótów. O aktualnie wybranej funkcji informuje czytelny wyświetlacz head-up – wystarczy dotknąć odpowiedniego pola na kierownicy. Sprytne, bo pozwala w ten sposób obsłużyć szereg systemów pokładowych bez zdejmowania rąk z kierownicy. O resztę można poprosić asystentkę głosową – nowy RX zrozumie także polecenia po polsku. Wystarczy powiedzieć "Hej Lexus", a sztuczna inteligencja spełni życzenia. Indukcyjna ładowarka w konsoli środkowej doładuje telefon o 50 proc. szybciej niż w poprzedniku. Do pełni szczęścia jest system nagłośnienia Mark Levinson Premium Sound Surround z 21 głośnikami.

Lexus RX 350h / Tomasz Sewastianowicz

Nowy Lexus RX 450h+ hybryda plug-in i zaskakująca premiera w Polsce

Nowy Lexusa RX w Polsce jest dostępny w trzech odmianach wyłącznie hybrydowych – RX 350h, 450h+ czyli hybryda plug-in i najmocniejszej RX 500h. W świecie SUV-ów segmentu E to wbrew modzie na silniki Diesla. Tak odważne postawienie sprawy Lexus tłumaczy mniejszym ryzykiem awarii, prostszą budową i niższą ceną. Która hybryda ma największe wzięcie nad Wisłą?

RX 450h+ to najchętniej wybierany wariant napędu. Pierwsza w historii tego modelu hybryda plug-in stanowi lwią część dotychczasowych zamówień. Na ten wariant zdecydowało się 42 proc. kierowców. Pod karoserią RX 450h+ pracuje układ hybrydowy znany z mniejszego o klasę NX-a. Zespół składa się z 2,5-litrowego, 4-cylindrowego silnika benzynowego pracującego w cyklu Atkinsona, przedniego silnika elektrycznego o mocy 182 KM, tylnego silnika elektrycznego o mocy 54 KM, hybrydowej przekładni e-CVT oraz baterii litowo-jonowej o największej w klasie pojemności 18,1 kWh. System dostarcza 309 KM mocy i tworzy elektryczny napęd 4x4 E-Four.

Nowa hybryda z wtyczką ma niemal taką samą moc jak poprzedni RX 450h czwartej generacji, ale wyższy moment obrotowy i lepsze przyspieszenie. Mocniejszy silnik elektryczny sprawia, że auto jest jeszcze bardziej zrywne. Przyspieszenie RX 450h+ od 0 do 100 km/h potrwa 6,5 s.

Lexus RX 450+, jak jeździ duża hybryda plug-in i ile spala benzyny?

Przy tym RX 450+ ma osiągać zużycie paliwa na poziomie – uwaga! – 1,1 litra benzyny na 100 km. Lexus z litowo-jonowej baterii 18,1 kWh płasko umieszczonej pod podłogą deklaruje 69 km elektrycznego zasięgu WLTP i możliwość bezemisyjnej jazdy do prędkości 130 km/h. Japończycy na podstawie testów homologacyjnych twierdzą, że to najoszczędniejsza hybryda w historii modelu RX. I żeby nie było, że nie ostrzegaliśmy – ten bajeczny wynik jest możliwy pod warunkiem podróżowania z akumulatorem naładowanym w 100 proc. Jeśli jednak ktoś nie dopilnuje uzupełniania prądu wówczas musi liczyć się z szybszym osuszaniem zbiornika paliwa.

Lexus RX 450h+ / Lexus

W Lexusie RX 450h+ domyślnym jest tryb elektryczny do czasu aż bateria się rozładuje. I nie ma znaczenia, jak mocno zostanie wciśnięty pedał przyspieszenia. W trybie Auto EV/HV silnik spalinowy uruchamiany jest, gdy kierowca potrzebuje o wiele większej mocy np. podczas gwałtownego przyspieszania. Z kolei w trybie hybrydowym auto utrzymuje poziom naładowania baterii, włączając i wyłączając silnik spalinowy, gdy jest to potrzebne. A kiedy RX 450h+ ma rozładowaną baterię działa identycznie jak NX 450h+ - pracuje jak klasyczna hybryda.

Polacy nie żałują sobie, topowy Lexus RX 500h schodzi na pniu

Drugim najpopularniejszym napędem wśród pierwszych zamawiających (w ciemno i z obrazka) był najmocniejszy i najszybszy RX 500h. Na ten wariant zdecydowało się aż 36 proc. osób.

Lexus RX 500h / Tomasz Sewastianowicz

Lexus RX 500h, tylna oś skrętna zwiększa zwrotność, opinia o osiągach

Na drodze RX 500h ma temperament auta sportowego. Od 0 do 100 km/h przyspieszy w 6,2 sekundy, a to już blisko osiągów takich aut, jak Toyota GR Supra czy GR Yaris. I właśnie ze względu na wysokie możliwości Lexus na przedniej osi stosuje stałe zaciski hamulcowe z przeciwstawnymi tłoczkami oraz układ skrętnych tylnych kół (Dynamic Rear Stearing), który automatycznie dopasowuje kąt ich wychylenia maksymalnie o 4 stopnie. Przy niskich prędkościach koła tylne skręcają przeciwnie do kół przednich - wówczas manewrowanie prawie 5-metrowym SUV-em jest bajecznie proste (RX może też zaparkować zdalnie z poziomu aplikacji w telefonie).

Lexus RX 500h / Tomasz Sewastianowicz

Na trasie szybkiego ruchu koła tylnej osi odchylają się w tym samym kierunku co przedniej. To w połączeniu z elektrycznym napędem 4x4 Direct4 sprawia, że RX 500h potrafi, jak mało który SUV, utrzymywać kontakt z kierowcą, angażować i dawać frajdę z lekkiego prowadzenia. Lepsze panowanie nad autem zapewnia też układ kierowniczy, dający pewniejsze wyczucie kół niż dotąd. Przez łuki – mimo symbolicznego wychylenia karoserii – przemyka zwinnie, posłusznie, przewidywalnie.

Lexus RX 500h / Tomasz Sewastianowicz

RX 500h imponuje kulturą pracy, dynamiką i elastycznością 371 KM z turbo. Przy dynamicznej jeździe komputer wskazał ciut ponad 10 l/100 km, autostradowe prędkości podsumował wynikiem na poziomie 8 l/100 km, ale już spokojna podróż "zbija" zużycie paliwa do 6 l/100 km - to o 2 l mniej niż deklaruje producent. Jak widać nawet mocna hybryda skrywa oszczędny charakter.

Lexus RX 350h zamiast modelu Lexus 300h i silników Diesla, jakie spalanie?

Pozostali zamawiający postawili na bazowy model RX 350h. Ten SUV wykorzystuje poprawiony klasyczny układ hybrydowy 4. generacji. Duet spalinowo-elektryczny z 2,5-litrowym silnikiem benzynowym wytwarza 245 KM mocy i przyspiesza od 0 do 100 km/h w 7,9 s. Zużycie benzyny na poziomie niecałych 7 l na 100 km przy tej wielkości auta trzeba uznać za oszczędne. Nic dziwnego, że producent przedstawia go jako dobrą alternatywę dla konkurencyjnych aut z mniejszymi silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi.

Lexus RX 350h / Tomasz Sewastianowicz

Zespół pracuje kulturalnie i liniowo rozwija moc, co również pasuje do komfortowego klimatu RX-a. Dobre maniery jednak idą w kąt po przełączeniu w tryb sport lub redukując przełożenia łopatkami przy kierownicy. Wtedy dwutonowy RX 350h z seryjnym napędem na cztery koła E-Four popisuje się temperamentem. Wprawdzie daleko mu do turbo RX 500 h, ale ten 245-konny SUV bardzo dobrze odnajdzie się w życiu codziennym.

Wersja RX 350h ma też coś wspólnego z topową odmianą RX 500h. To nowa bipolarna bateria niklowo-wodorkowa (Ni-MH). W porównaniu z baterią stosowaną w schodzącym RX 450h, nowy akumulator ma mniejszą liczbę ogniw (216 a nie 240), ale osiąga takie same parametry. Bateria ma wydajny układ chłodzenia i została zainstalowana pod tylnymi siedzeniami, dzięki czemu nie ogranicza przestrzeni w kabinie, ani w bagażniku.

Lexus RX 350h / Tomasz Sewastianowicz

Lexus UX to ulubiony samochód japońskiej marki w Polsce

Wreszcie najbardziej przystępny cenowo Lexus UX - europejski przebój, który niezmiennie pozostaje jednym z ulubionych miejskich crossoverów w Polsce. Po niedawnej modernizacji zyskał na wyglądzie i praktyczności. W kabinie mistrzem pierwszego wrażenia jest nowy wyświetlacz przybliżony do kierowcy o 143 mm, dzięki czemu obsługa stałą się łatwiejsza. Ekran dotykowy zastąpił dotychczas stosowane rozwiązanie z touchpadem.

Nowy system multimedialny Lexus Link pracuje szybciej, jest bardziej intuicyjny i ma większą liczbę funkcji. Poszerzono też zakres działania pakietu systemów bezpieczeństwa czynnego Lexus Safety System + 2.5, a także urozmaicono dostępne konfiguracje wnętrza. Lexus UX występuje w przyrodzie w trzech wersjach napędowych - benzynowej UX 200, hybrydowej UX 250h oraz elektrycznej UX 300e.

Lexus UX / Lexus / SEBASTIEN MAUROY
Lexus UX / Lexus / SEBASTIEN MAUROY

Lexus UX 250h hitem w Polsce, to trzy napędy do wyboru

Hybrydowy UX 250h skrywa pod maską kombinację 2-litrowego silnika benzynowego z dwoma jednostkami elektrycznymi. Łączna moc układu to aż 184 KM. Producent obiecuje średnie zużycie paliwa na poziomie 5,3 l/100 km. Samochód jest też dostępny z napędem na cztery koła E-FOUR, który wykorzystuje dodatkowy silnik elektryczny zamontowany przy tylnej osi. System rozpoznaje utratę przyczepności i automatycznie dobiera odpowiedni rozdział momentu obrotowego między przednią a tylną oś. Tylny silnik elektryczny pełni również funkcję generatora, odzyskując energię z hamowania lub z toczenia się i przekazując ją do akumulatora. I właśnie niemal 70 proc. zarejestrowanych w 2022 roku UX-ów to były hybrydy.

Lexus UX 250h / Lexus / SEBASTIEN MAUROY
Lexus UX 250h / Lexus / SEBASTIEN MAUROY

Lexus UX 300e, czyli japoński elektryk z zasięgiem większym o 40 proc.

UX 300e to pierwszy elektryczny modelem Lexusa. Po najnowszej modyfikacji samochód dostał nową, większą baterię o pojemności 72,8 kWh, zachowując dotychczasową moc (204 KM, 150 kW). Zmiany te pozwoliły na zwiększenie zasięgu o 40 proc. - w cyklu mieszanym WLTP Lexus UX 300e może przejechać nawet do 450 km.

Japoński EV ma też poprawiony układ kierowniczy oraz amortyzatory. Za sprawą dodatkowych spawów osiągnięto większą sztywność nadwozia. Umieszczona pod podłogą bateria sprawia, że auto ma nisko położony środek ciężkości, co też pozytywnie wpływa na jego prowadzenie. W nowym UX-ie 300e udoskonalono też wyciszenie kabiny.

Lexus UX300e to nowa bateria i o 40 proc. większy zasięg / Lexus

Lexus UX 200 stawia na wolnossący silnik benzynowy 2.0

UX 200 wykorzystuje wolnossący 2-litrowy, czterocylindrowy silnik benzynowy o mocy 173 KM i 204 Nm momentu obrotowego. To wartości zbliżone do jednostek o mniejszej pojemności z turbodoładowaniem, ale silnik Lexusa jest mniej skomplikowany i osiąga aż 40-proc. sprawność cieplną.

Lexus UX300e - nowa bateria i o 40 proc. większy zasięg / Lexus

Polacy nie żałują sobie, Lexus UX w bogatych wersjach schodzi na pniu

Standardem w każdym Lexusie UX jest dwustrefowa klimatyzacja automatyczna, nowy system multimedialny z nawigacją w chmurze, inteligentny asystent głosowy Lexus Concierge oraz możliwość zdalnej obsługi wybranych funkcji auta, a także pakiet systemów bezpieczeństwa Lexus Safety System +2.5 z udoskonalonym systemem wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia (PCS). W Polsce jednak kierowcy sięgają na wyższa półkę – ulubione wersje to Business z pakietem Techno i F SPORT Design. Aż 85 proc. kupujących zdecydowało się na te warianty.

Lexus UX 250h / Lexus / SEBASTIEN MAUROY

Wyposażenie wersji Business z pakietem Techno obejmuje podgrzewane przednie fotele i kierownicę, kamerę cofania, automatyczne wycieraczki, reflektory LED z automatycznymi światłami drogowymi, chromowane relingi dachowe oraz czarne nakładki na błotniki. We wnętrzu znajdziemy ładowarkę indukcyjną, elektrycznie sterowaną pokrywę bagażnika, system monitorujący martwe pole w lusterkach (BSM) oraz system ostrzegający o ruchu poprzecznym z tyłu pojazdu z funkcją samodzielnego zatrzymania (RCTAB), który pomaga uniknąć kolizji przy wyjeżdżaniu z prostopadłych miejsc parkingowych.
W wersji F SPORT Design Lexus dokłada sportowe akcenty stylistyczne. Auto wyróżnia się czarnym grillem ze wzorem kratki w kształcie litery L i tylnym zderzakiem w agresywnej stylistyce F SPORT. Do tego są 18-calowe alufelgi o 10 ramionach pokrytych ciemnym metalicznym lakierem. We wnętrzu tapicerka ze skóry syntetycznej Tahara ze szwami Sashiko.

Lexus UX 250h / Lexus

Lexus UX, czyli który lakier leży najlepiej?

Spośród dostępnych kolorów największym powodzeniem cieszą się te, które powstają z wykorzystaniem technologii sonicznego nakładania lakierów - Sonic Quartz, Sonic Titanium i Sonic Grey, a listę najpopularniejszych kolorystyk uzupełniają Terrane Khaki oraz Graphite Black. W wersjach F SPORT oraz F SPORT Design i F SPORT Design+ jest też możliwość zamówienia auta z dwukolorowym nadwoziem. Kierowcy w Polsce najczęściej łączą czarny dach z białym lakierem F White lub niebieskim Heat Blue. We wnętrzu pierwszym wyborem jest czarna tapicerka, a na drugim miejscu jest nowa kolorystyka Hazel, która zadebiutowała w 2022 roku.

Lexus UX 250h / Lexus / SEBASTIEN MAUROY

Napęd hybrydowy już dostępny w wersji F SPORT Design+

Nowością jest wersja F SPORT Design+, którą opracowano wyłącznie na polski rynek. Auto wyróżnia się dużym, 12,3-calowym, dotykowym ekranem systemu multimediów w wysokiej rozdzielczości z wbudowaną nawigacją, 10-głośnikowym zestawem audio z subwooferem i wzmacniaczem, a także elektryczną regulacją kolumny kierownicy.

Lexus UX w Polsce, ceny?

Lexus UX kosztuje w Polsce od 139 500 zł - to cena za odmianę UX 200 Pure z 2-litrowym silnikiem benzynowym. Hybrydowy UX 250h z napędem na przednie koła to wydatek od 171 900 zł. Odmiana UX 250h E-FOUR wymaga 194 900 zł. W 100 proc. elektryczny UX 300e startuje od 262 900 zł.

Lexus UX 300e / Lexus / Daniel Reinhardt