Gralion to nazwa samochodów ciężarowych, których produkcją zajmie się nowa fabryka w Pile. Inwestycja zostanie zrealizowania w ramach Polskiej Strefy Inwestycji w Kostrzyńsko–Słubickiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej ogłosiło Ministerstwo Rozwoju i Technologii. Skąd wziął się ten wóz?

Reklama

Pojazd pochodzi z Włoch i tam występuje jako Graelion. To dzieło inżynierów z firmy Tekne, która od 1990 roku zajmuje się produkcją i projektowaniem wozów specjalistycznych dla wojska, w tym pojazdów logistycznych i opancerzonych. Przedsiębiorstwo tworzy także zabudowy do samochodów specjalnych wykorzystywanych przez armię, policję, straż pożarną, służby medyczne czy w więziennictwie.

Gralion do produkcji w Polsce, fabryka w Pile już powstaje

W Polsce pojazd będzie produkowany za sprawą warszawskiej spółki Hilltech Truck. Najwidoczniej firma postanowiła uprościć nazwę na potrzeby polskiego rynku, stąd Gralion…

Reklama
Graelion we Włoszech, w Polsce produkowany jako Gralion / Materiały prasowe
Reklama

– W fabryce będą montowane – a później również samodzielnie produkowane dwa typy podwozi terenowych, wykorzystywanych głównie do zabudowy samochodów z przeznaczeniem specjalnym, np. wozy strażackie czy karetki, ale także samochody na użytek służb celnych czy leśników powiedział Wojciech Maślany, prezes Hilltech Truck. Współpraca, którą nawiązaliśmy z włoskim przemysłem, pozwoli nam na polskim rynku być konkurencyjnym cenowo, a jednocześnie uniezależnić się od zagranicznych dostawców i narzucanego przez nich czasu oczekiwania na gotowe podwozia – ocenił.

Graelion we Włoszech, w Polsce produkowany jako Gralion / Materiały prasowe / ROCCOPHOTOS

Fabryka w Pile to dwa typy podwozi Gralion i nowe miejsca pracy

W nowej fabryce mają powstawać dwa typy podwozi: Gralion 244 oraz Gralion 266 (z pełną homologacją w Polsce) do samochodów specjalnych o dopuszczalnej masie całkowitej od 7,5 do 12,5 tony. Co ciekawe, drugi człon nazwy niektórym może przypominać słynne polskie ciężarówki Star 244 i Star 266 (ciężarowy samochód terenowy).

Pierwsze autazjadą z taśmy w Pile w sierpniu 2023 roku. Przez najbliższe 5 lat roczna produkcja ma rozwinąć się do 1600 egzemplarzy. Pracę w nowym zakładzie docelowo znajdzie 200 osób.

Historia zatoczyła koło, produkcja specjalnych podwozi ciężarowych w Pile, to dobra tradycja regionu pilskiego, która powraca na teren dawnej Wyższej Oficerskiej Szkoły Samochodowej (obecnie ANS- Akademia Nauk Stosowanych). Młodzież, którą obecnie kształcimy na kierunku Mechanika i budowa maszyn w przyszłości będzie miała szansę praktykować, zdobywać doświadczenie, a później pracować w fabryce w naszym regionie powiedział Donat Mierzejewski z Akademii Nauk Stosowanych w Pile.

Gralion / Ministerstwo Rozwoju i Technologii
Gralion / Ministerstwo Rozwoju i Technologii

Gralion zostanie spolonizowany, nowe pojazdy zamiast samochodów marki STAR

– W tym czasie również podwozie zostanie w całości spolonizowane i w 80 proc. produkowane w Polsce. Ostatnimi tego rodzaju pojazdami produkowanymi w Polsce były samochody marki STAR wskazał resort rozwoju.

Gralion z Piły z napędem 4x4 lub 6x6 i osie portalowe

Atutem podwozi Gralion jest układ napędu (4x4 lub 6x6) z osiami portalowymi (rozwiązanie z wojska). W przypadku osi portalowych (w przeciwieństwie do tradycyjnych, sztywnych osi) dzięki specjalnym mostom na zwolnicach koła nie znajdują się na wysokości dyferencjału, ale znacznie poniżej. W rezultacie Gralion ma 45 cm prześwitu, a jego głębokość brodzenia to 80 cm.

Graelion we Włoszech, w Polsce produkowany jako Gralion / Materiały prasowe
Gralion / Materiały prasowe
Graelion we Włoszech, w Polsce produkowany jako Gralion / Materiały prasowe

Gralion jako opancerzona furgonetka dla wojska i baza do budowy kamperów

Gralion produkowany w Pile posłuży nie tylko jako baza dla wozów strażackich. Na tym podwoziu przewidziano także opancerzone furgonetki wojskowe, karetki czy pojazdy do ewakuacji.

Gralion pod maską skrywa silnik Diesla 3.0 o mocy 173 KM (430 Nm) produkowany przez Iveco. Jednostka spełnia normę Euro 6, stąd podwozie może być wykorzystywane jako baza do budowy np. kamperów przeprawowych.

Trwa ładowanie wpisu

Graelion we Włoszech, w Polsce produkowany jako Gralion / Materiały prasowe
Graelion we Włoszech, w Polsce produkowany jako Gralion / Materiały prasowe
Gralion / Materiały prasowe
Graelion we Włoszech, w Polsce produkowany jako Gralion / Materiały prasowe