Silnik Diesla i benzynowy na paliwa kopalne (m.in. benzynę Pb95, olej napędowy) nie będą już dostępne od 2035 roku. Rada UE przyjęła przepisy, które zakładają 100 proc. redukcji emisji dwutlenku węgla w przypadku nowych aut po 2035 roku. Wyjątek mają stanowić samochody z silnikami na na paliwa syntetyczne (e-benzyna i e-diesel) tę furtkę na Komisji Europejskiej wymusiły Niemcy. Ale po kolei…

Reklama

Na początku marca Berlin zablokował głosowanie nad unijnym rozporządzeniem, przewidującym redukcję emisji CO2 z nowych pojazdów do zera od 2035 roku. Niemiecki rząd domagał się wyjęcia spod zakazusprzedaży samochodów na e-paliwa. Po przepychankach i negocjacjach dziś klamka zapadła.

Silnik Diesla i benzynowy po 2035 roku, zakaz aut na benzynę Pb95 i ON, e-paliwa mają zielone światło

Rada UE przyjęła rozporządzenie określające zaostrzenie normy emisji CO2 dla nowych samochodów osobowych i dostawczych. Regulacja zakłada 100 proc. redukcji emisji dwutlenku węgla w przypadku nowych pojazdów po 2035 roku. Pośrednie cele minimalizacji emisji na 2030 rok ustalono na 55 proc. dla samochodów osobowych oraz 50 proc. dla dostawczaków. Producenci, którzy nie dostosują się nowych przepisów będą narażeni na wysokie kary finansowe.

Reklama

– Cieszę się, że UE wywiązuje się ze swoich obietnic z pakietu Fit for 55. Nowe przepisy stworzą możliwości dla najnowocześniejszych technologii i impuls dla przemysłu do inwestowania w przyszłość wolną od paliw kopalnychskomentowała Romina Pourmokhtari, szwedzka minister klimatu i środowiska.

Przełomowe przepisy przegłosowane przez radę UE torują drogę do celu, jakim są zerowe emisje CO2 z nowych samochodów osobowych i dostawczych w 2035 roku (UE dąży do 100-proc. redukcji CO2 z aut w stosunku do 2021 roku) / Mercedes / Daimler AG - Global Communicatio
Reklama

Zakaz samochodów spalinowych z wyjątkami, Niemcy wygrały starcie z Komisją Europejską o 2035 rok

Tym samym silnik Diesla i benzynowy na zwykłe paliwa (benzynę Pb95, Pb98 i ON) czeka śmierć za 12 lat. W ich miejsce w salonach sprzedaży masowo pojawią się samochody elektryczne – zasilane prądem z akumulatorów lub energią powstałą w wyniku przetworzenia wodoru w ogniwach paliwowych.

W rozporządzeniu jest jednak wyjątek, którym Berlin wywrócił stolik na swoją korzyść. Komisja Europejska jednym zapisem zobowiązała się do przedstawienia wniosku w sprawie rejestracji pojazdów napędzanych wyłącznie paliwami neutralnymi pod względem emisji dwutlenku węgla po 2035 r., czyli e-paliw. Jak to rozwiązanie postrzega Warszawa?

Polska kontra Berlin, minister Anna Moskwa: Nietransparentne i nieformalne dyskusje

Polska głosowała przeciw zakazowi sprzedaży nowych samochodów spalinowych po 2035 roku ogłosiła Anna Moskwa, minister klimatu i środowiska. Nietransparentne i nieformalne dyskusje, gdzie Niemcy forsują rozwiązania korzystne głównie dla swojego rynku pokazuje, że nie ma to nic wspólnego ze sprawiedliwą transformacją. Naszym zdaniem czynnikiem decydującym o wyborze technologii na kolejne dziesięciolecia powinien być rynek i społeczeństwa, a nie przymus UE – oceniła.

Przedstawicielka rządu przypomniała jednocześnie, że od początku negocjacji Polska akcentowała zasadę neutralności technologicznej, która polega na pozostawieniu otwartości na różne technologie.– Zasada ta powinna mieć zastosowanie również w odniesieniu do rozwiązań układów napędowych, które przyczynią się do zmniejszenia emisji CO2 pochodzącego z sektora transportu. Poza rynkiem i społeczeństwem także producenci pojazdów powinni mieć możliwość wyboru optymalnej dla siebie technologii – podkreśliła Moskwa.

Wskazała również, że w 2026 r. planowana jest rewizja rozporządzenia dotyczącego zakazu rejestracji nowych samochodów spalinowych. – Jestem przekonana, że do tego czasu w UE zrozumieją absurd tej decyzji i plany w tym zakresie zostaną zweryfikowane– oceniła.

Do polskiego sprzeciwu miał przyłożyć rękę Mateusz Morawiecki. – Na moje polecenie minister Anna Moskwa zagłosowała przeciw zakazowi sprzedaży nowych samochodów spalinowych po 2035 r. – podkreślił premier.

Włochy, Bułgaria i Rumunia wstrzymały się od głosu. Przedstawiciele Italii chcieli, aby auta napędzane biopaliwami były również zwolnione od zakazu, który ma obowiązywać od 2035 r.

E-paliwo i silnik spalinowy, nie pojedziesz jeśli wlejesz benzynę 95

Tym samym potwierdziły się wcześniejsze doniesienia, że KE ma plan umożliwiający sprzedaż nowych samochodów z silnikami spalinowymi napędzanymi wyłącznie neutralnymi dla klimatu e-paliwami. Samochody mają korzystać z technologii, która uniemożliwiłaby im jazdę z wykorzystaniem innych paliw (kopalnych) – przewiduje projekt KE. Urzędnicy w nowych przepisach przewidzieli wprowadzenie do aut systemu zabezpieczającego, który uniemożliwiłby uruchomienie silnika, gdyby był zasilany paliwami innymi niż neutralne pod względem emisji dwutlenku węgla.

Silnik Diesla i benzynowy, Komisja Europejska zmienia prawo na 2035 rok

– Osiągnęliśmy porozumienie z Niemcami w sprawie przyszłego wykorzystania paliw syntetycznych w samochodach – ogłosił Frans Timmermans, europejski komisarz ds. środowiska. – Od teraz będziemy pracować nad tym, aby rozporządzenie w sprawie norm emisji CO2 dla samochodów zostało przyjęte jak najszybciej – dodał.

Pojazdy wyposażone w silnik spalinowy będą mogły być rejestrowane po 2035 r., jeśli będą wykorzystywać wyłącznie paliwa neutralne pod względem emisji CO2 – wyjaśnił Volker Wissing niemiecki minister transportu.

Silnik spalinowy - testy jednostki benzynowej AMG 4.0 V8 biturbo / Mercedes / Daimler AGGlobal Communications

E-paliwo, samochody spalinowe i Berlin? "Ten śmierdzący kompromis…"

Technologia paliw syntetycznych (e-benzyna i e-diesel) jest kwestionowana przez organizacje pozarządowe, zajmujące się ochroną środowiska. Ekolodzy uważają ją za drogą, energochłonną i zanieczyszczającą środowisko.

E-paliwa są kosztowną i niezwykle nieefektywną odskocznią od transformacji na elektryczność, z którą borykają się europejscy producenci samochodów – oceniła Julia Poliscanova, dyrektor w organizacji Transport & Environment.

Benjamin Stephan z Greenpeace stwierdził, że umowa KE z Berlinem jest porażką dla ochrony klimatu.Ten śmierdzący kompromis podważa ochronę klimatu w transporcie i szkodzi Europie – ocenił. Jego zdanie osłabia to potrzebę skupienia się przemysłu samochodowego na wydajnej elektromobilności.

Test silnika spalinowego / Mercedes / Daimler AG - Global Communicatio

Silnik Diesla czy benzynowy nie jest szkodnikiem? Co tankować do samochodów?

Producenci różnie podchodzili do zakazu sprzedaży samochodów spalinowych. Jedni już całkowicie przestawili produkcję na auta elektryczne, inni czekają na ostateczny rozwój wypadków. W drugim obozie jest np. Mazda, która na chłodno podchodzi do sprawy napędów.

– Do 2035 roku należy kontynuować dyskusje z Komisją Europejską, z rządami różnych krajów. To nie jest kwestia technologii – powiedział dziennik.pl Wojciech Halarewicz, wiceprezes Mazda Europe. – Założenie zawsze było takie, że wyznaczcie nam cele emisji CO2, ale nie mówcie nam jaką technologią to osiągnąć. Wolność technologiczna była podstawą wszelkich rozmów. Biorąc pod uwagę paliwa ekologiczne, dlaczego silnik spalinowy miałby być przekreślony? Politykom łatwo sięgać po uproszczenia. Mazda będzie gotowa na wszelkie legislacje, dlatego inwestujemy w nową skalowalną platformę elektryczną. Jednak jeśli będzie bardziej rozsądne podejście do neutralności technologicznej, to sądzę, że jest przyszłość dla silnika spalinowego. (...) Dzisiaj jesteśmy w okresie przejściowym, a w okresie przejściowym są turbulencje. Dlatego musimy podejść do tego na spokojnie, na chłodno. Wierzymy, że silnik spalinowy ma przyszłość. To nie silnik Diesla czy benzynowy jest szkodnikiem, tylko problemem jest to co wlejemy do zbiornika samochodu – ocenił.

Mazda CX-60 / Tomasz Sewastianowicz

Czym więc tankować samochody? Tu inżynierowie Mazdy wskazują na biopaliwa i e-paliwa. Jednak tu różnica także jest ważna. Ekologicznym paliwem nie będzie to wytwarzane z roślin wyhodowanych na polach, na których można wyprodukować żywność. Mazda eksperymentuje z pozyskaniem biopaliwa z masy biologicznej np. biodiesla z alg morskich. Tego typu paliwa można również wytworzyć z niepotrzebnych materiałów po uprawie lub wycince lasów. Drugi temat to e-paliwa, czyli paliwa syntetyczne na bazie czystego wodoru. Zdaniem Mazdy, jeżeli prześledzimy szeroki wachlarz dostępnych rozwiązań i sposób użytkowania samochodów, to w roku 2050 świat nie będzie wyłącznie elektryczny. Technologie będą zróżnicowane.

1,3 mld aut z silnikami spalinowymi dostanie nowe życie?

Mazda nie jest osamotniona w walce o życie silników spalinowych. Porsche również wierzy, w przyszłość tradycyjnego napędu. Niemiecka marka stawia na dwa rozwiązania. Samochody elektryczne i paliwa syntetyczne. Jeśli chodzi o to drugie źródło mocy firma przeszła niedawno od słów do czynów i rozpoczęła już przemysłową produkcję e-paliwa, które powstaje z wody, dwutlenku węgla i energii wiatrowej. W ocenie inżynierów z Zuffenhausen takie paliwo pozwala na niemal neutralną pod względem emisji CO2 pracę silników benzynowych. W efekcie ponad 1,3 mld samochodów z silnikami spalinowymi może zyskać nowe życie na całe dekady…

– E-paliwa mają ogromny potencjał. Obecnie na świecie jest ponad 1,3 mld samochodów z silnikami spalinowymi, a wiele z nich będzie jeździło po drogach przez całe dekady. E-paliwa oferują właścicielom istniejących aut alternatywę niemal neutralną pod względem emisji dwutlenku węgla – stwierdził Michael Steiner, członek zarządu Porsche AG ds. rozwoju i badań.

Test silnika spalinowego / Mercedes / Daimler AG - Global Communicatio