Łada bardzo mocno odczuła sankcje nałożone przez kraje zachodniej Europy na Rosję. Decyzje praktycznie z tygodnia na tydzień pogrzebały tamtejszy przemysł motoryzacyjny, ale nowi szefowie Łady po kilku miesiącach odgrażają się powrotem na wielką scenę.

Reklama

Włodarze rosyjskiego koncernu AwtoWAZ, w którego ręce wróciła marka, zapowiadają bardzo odważne plany produktowe na następne lata, a także bardzo ambitny cel – produkcję pół miliona samochodów rocznie. To o połowę mniej niż w czasach przed wojną.

Łada bez francuskich wpływów, poduszek powietrznych, klimatyzacji i ABS

Koncern AwtoWAZ, do którego należy Łada, od kilku miesięcy działa niezależnie od francuskich wpływów – grupa Renault wycofała się z działań na terenie Rosji. Wszystkie aktywa trafiły za przysłowiowego rubla w ręce rosyjskich władz.

Reklama
Reklama

Krótko po ataku Rosji na Ukrainę Łada została odcięta od zaawansowanych, zachodnich technologii, począwszy od tak podstawowych rozwiązań jak ABS przez poduszki powietrzne, a skończywszy nawet na takich dodatkach jak układy klimatyzacji. Te trudności nie spowodowały wywieszenia białych flag w oknach siedziby koncernu. Wręcz przeciwnie – nowe władze mozolnie przygotowywały plan restrukturyzacji całego biznesu.

Jeszcze do niedawna gama modelowa Łady rozwijała się dzięki zachodnim technologiom. Teraz zaliczy mocny krok w tył, ale nowi włodarze koncernu zapowiadają utrzymanie łańcuchów dostaw. Fabryki mają ruszyć pełną parą i produkować pół miliona aut rocznie / Łada / fot. Łada

Łada z nowym prezesem i planami modelowymi

Na stanowisko dyrektora zarządzającego koncernu AwtoWAZ mianowano byłego ministra transportu w rosyjskim rządzie, Maksyma Sokołowa. Po kilku miesiącach przygotował plan odbudowy "dumy rosyjskiej motoryzacji" i wprowadzenia nowych modeli na rynek. Jeszcze w tym miesiącu nowe plany produktowe zostaną przedstawione radzie nadzorczej spółki. Być może niedługo potem Łada zdradzi, jakimi modelami będzie chciała podbić rynek.

- Po odejściu w maju poprzedniego udziałowca, firmy Renault, produkcja stanęła na ponad dwa miesiące, ale w tym czasie udało nam się opracować nowe łańcuchy produkcyjne i logistykę oraz zabezpieczyć dostawy podzespołów do produkcji podstawowych modeli - powiedział Maksym Sokołow w czasie Wschodniego Forum Ekonomicznego. Szef koncernu nie podał jednak więcej szczegółów na ten temat.

Łada z normą Euro 2 i elektryk na bazie Dacii z 2006 roku

Jeszcze w czasie kooperacji z Renault, Łada miała w planach wprowadzić na rynek nowe modele zbudowane na platformie CMF, współdzielonej z marką Dacia. Jednak bez dostępu do podzespołów zaprojektowanych przez alians Renault-Mitsubishi-Nissan, Łada pozostała bez wyjścia. Rosyjski producent może teraz polegać jedynie na przestarzałych technologiach i silnikach lokalnej produkcji.

Nie jest to poważny problem w kontekście rosyjskiego rynku, ale skutecznie zamyka możliwość wejścia na rynek europejski, gdzie obowiązują restrykcyjne przepisy dotyczące kwestii bezpieczeństwa oraz norm emisji spalin. Tymczasem rozwiązania rosyjskiego producenta zatrzymują się na czasach, gdy obowiązywała norma emisji spalin Euro 2.

W planach rosyjskiej marki jest również wprowadzenie na rynek pierwszego samochodu elektrycznego. Nowy model będzie bazować na płycie podłogowej B0, opracowanej przez koncern Renault, która posłużyła jako platforma dla spalinowego modelu Dacia Logan MCV. Auto trafi na rynek jako Łada e-Largus, ale w tej chwili nie ma żadnych konkretów na temat daty premiery.

Łada e-Largus ma być pierwszym modelem elektrycznym w historii rosyjskiej marki / Łada / fot. Łada

Łada planuje produkcję pół miliona aut rocznie

Szefowie koncernu AwtoWAZ wyznaczyli bardzo ambitne plany produkcyjne dla Łady – pół miliona egzemplarzy rocznie. Znacząca większość będzie powstawać w fabryce Togliatti, która zatrudnia obecnie 42 tys. pracowników. To znacznie mniejszy wolumen w porównaniu z czasami, gdy fabryką zarządzało Renault, które wcześniej zainwestowało miliardy w fabrykę. W ubiegłym miesiącu koncern przeniósł produkcję modelu Vesta z Iżewska do Togliatti, proponując pracownikom program dobrowolnych odejść.

Łada zaliczyła spadek sprzedaży aż o 97 proc.

Rynek motoryzacyjny w Rosji zaliczył w ostatnich miesiącach poważny krach. Jeszcze w ubiegłym roku Łada miała 20 proc. udziałów w całym rynku, sprzedając 385 tys. egzemplarzy przez dwanaście miesięcy.

Jak wynika z danych dostarczonych przez AEB (Association of European Businesses) sprzedaż samochodów w maju br. spadła o 97 proc. w stosunku do tego samego okresu w ubiegłym roku. W lipcu sprzedaż była niższa o 75 proc., ale sierpniu sytuacja zaczęła się delikatnie poprawiać. Jednak sprzedaż była nadal poniżej oczekiwań - niższa o 62 proc. w porównaniu z wcześniejszymi latami.