Pierwsza Izera ma wyjechać z Jaworzna w 2024 roku. Jednak platforma do polskiego samochodu elektrycznego, którą mieliśmy poznać w styczniu nadal pozostaje niewiadomą.

Reklama

Po drodze niemiecka firma EDAG Engineering, która jako integrator technologiczny miała wspierać ElectroMobility Poland w realizacji produkcji Izery i odpowiadać za wybór platformy przestała być partnerem przedsięwzięcia. Do tego z rządowej odpowiedzi wynika, że termin uruchomienia nowej fabryki aut nie jest wpisany w kalendarzu długopisem, a ołówkiem. Dziennik.pl zapytał spółkę EMP o dalsze losy polskiego samochodu elektrycznego…

Izera zakończyła współpracę z EDAG Engineering

– Po pierwsze w żaden sposób nie można mówić o rezygnacji ze współpracy przez integratora. EDAG Engineering współpracował z EMP nad konkretnym etapem projektu związanym między innymi z analizą i weryfikacją techniczną wybranych platform – powiedział dziennik.pl Paweł Tomaszek, dyrektor ds. komunikacji i rozwoju biznesu EMP.

Reklama

Wskazał, że ten rozdział zamknięto w planowanym terminie i zakresie, a umowa została zrealizowana. Nastąpiło to w 2020 roku.

Reklama

Izera ma nowego partnera technicznego, to intergrator z przetargu

– Kolejny etap prac inżynieryjnych będzie realizowany wspólnie z nowo wybranym integratorem technicznym w oparciu o konkretne rozwiązania technologiczne, które EMP pozyska od dostawcy platformy. Podmiot ten został wybrany w drodze postępowania przetargowego i zostanie ogłoszony w terminie późniejszym – zapowiedział Tomaszek.

Izera ma oferować dwie pojemności baterii, a jedno ładowanie do pełna powinno zapewnić 400 km zasięgu / ElectroMobility Poland
Z deklaracji spółki ElectroMobility Poland wynika, że zastosowany w samochodach elektryczny napęd pozwoli przyspieszyć od 0 do 100 km/h w niecałe 8 sekund / ElectroMobility Poland

Izera i platforma do polskiego samochodu elektrycznego, przyspieszenie po wakacjach

A co z platformą, czyli najważniejszym i najdroższym komponentem, bez którego po prostu nie będzie polskiego samochodu elektrycznego? Przedstawiciel EMP twierdzi, że proces negocjacji jest wielowątkowy i obejmuje równolegle pakiet czterech umów.

– Waga oraz skomplikowana materia, której dotyczą te negocjacje spowodowały, że sam proces negocjacyjny trwał dłużej niż pierwotnie planowano – przyznał nasz rozmówca. – Sytuacja międzynarodowa (wojna w Ukrainie) zmusiła nas również do zlecenia dodatkowych analiz związanych m.in. z zapewnieniem alternatywnych możliwości pozyskania wybranych części i komponentów oraz optymalizacji procesu projektowania samochodu w oparciu o planowaną technologię. Te analizy zostały zakończone. Kluczowe jest dla nas zabezpieczenie warunków tych umów, które zagwarantują, że projekt w długiej perspektywie będzie miał zapewnione solidne fundamenty biznesowe. Zakładamy, że po wakacjach będziemy mogli podać precyzyjną datę ogłoszenia dostawcy technologii platformy – zapowiedział Tomaszek.

Izera od początku jest przedstawiana jako marka samochodów rodzinnych. Świadczyć o tym ma m.in. przestronność wnętrza lepsza niż w przypadku innych aut kompaktowych. To efekt dużego rozstawu osi, ustawienia kół na rogach karoserii i przesunięcia kabiny do przodu. Spółka ElectroMobility Poland podkreśla, że krajowe elektryki nie będą towarem luksusowym, ale pojazdami w zasięgu możliwości finansowych Polaków. / ElectroMobility Poland / Marcin Kmieciński

Powstaje projekt budowlany fabryki Izery, grunt przejęty od LP przez Jaworzno

Wreszcie sprawa równie ważna, co platforma do Izery, czyli grunt pod budowę nowej fabryki samochodów elektrycznych.

– Zakończył się już proces wymiany gruntów pomiędzy Lasami Państwowymi, a Jaworznem, co będzie skutkować powstaniem Jaworznickiego Obszaru Gospodarczego, w ramach którego ma powstać m.in fabryka Izery – wyjaśnił przedstawiciel EMP.

Operatorem Jaworznickiego Obszaru Gospodarczego ma być Katowicka Specjalna Strefa Ekonomiczna.

– Umowa w tej sprawie między miastem, a KSSE została podpisana 4 sierpnia. Obecnie w oparciu m.in. o efekty pierwszego etapu prac z planistą zakładu, powstaje projekt budowlany fabryki. Szacujemy, że prawo do dysponowania terenem EMP pozyska w I kwartale 2023 roku. Wtedy też rozpocznie się proces inwestycyjny – zapowiedział Paweł Tomaszek z EMP.

Kiedy ruszy produkcja Izery, termin wpisany ołówkiem?

Termin uruchomienia produkcji Izery był jednym z tematów, które w interpelacji do premiera poruszył poseł Paweł Szramka.

– Zakładany przez EMP termin rozpoczęcia produkcji to koniec roku 2024. Ostateczna data realizacji projektu uzależniona jest od ustaleń z dostawcą platformy, procesu pozyskiwania finansowania i pozyskania praw do terenu w Jaworznie, na którym planowana jest budowa fabryki – wyjaśnił Jarosław Wenderlich, podsekretarz stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.

Z asekuracyjnej odpowiedzi przedstawiciela rządu można wnioskować, że start produkcji Izery pod koniec 2024 roku wcale nie jest taki żelazny. Raczej wpisany ołówkiem, niż długopisem.

Przypominamy, że plany przewidują produkcję na poziomie 150 tys. aut rocznie. EMP spodziewa się, że dzięki nowej fabryce pracę znajdzie ok. 15 tys. osób: 3 tys. przy produkcji Izery w Jaworznie oraz 12 tys. u dostawców i kooperantów.

Nad wyglądem Izery, wraz z zespołem polskich inżynierów i stylistów, pracowali m.in. projektanci z Torino Design. To prywatne, niezależne włoskie studio stylistyczne, założone 15 lat temu przez Roberto Piattiego, które pracuje z europejskimi i światowymi markami, w tym również z segmentu premium. Konsultantem projektu był Tadeusz Jelec, wieloletni projektant Jaguara / ElectroMobility Poland

Izera to dwie pojemności baterii i 400 km zasięgu

EMP planuje zaoferować dwie pojemności baterii, a jedno ładowanie do pełna powinno zapewnić 400 km zasięgu. Z deklaracji spółki wynika, że zastosowany w samochodach elektryczny napęd pozwoli przyspieszyć od 0 do 100 km/h w niecałe 8 sekund.

Nad wyglądem Izery, wraz z zespołem polskich inżynierów i stylistów, pracowali m.in. projektanci z Torino Design. To prywatne, niezależne włoskie studio stylistyczne, założone 15 lat temu przez Roberto Piattiego, które pracuje z europejskimi i światowymi markami, w tym również z segmentu premium. Konsultantem projektu był Tadeusz Jelec, wieloletni projektant Jaguara.

W ocenie twórców architektura elektryczna i systemy sterowania wpisują się w obecne trendy. Przewidziano aplikację, która umożliwi uruchomienie klimatyzacji podczas ładowania. Do tego system pozwoli na ustawienie wybranego czasu i cyklu ładowania, by zmniejszyć jego koszt. Użytkownicy będą mogli również dogadać się z samochodami za pomocą aplikacji lub naturalnego głosu, czy skorzystać z dotykowego ekranu.

Elektryki marki Izera zadbają też o bezpieczeństwo, wyposażenie obejmuje m.in.: ESC (system stabilizacji toru jazdy), FCW (ostrzeganie przed zderzeniem), BSW (monitorowanie martwego pola) czy TSR (rozpoznawanie znaków drogowych).

Elektryki marki Izera zadbają też o bezpieczeństwo, wyposażenie obejmuje m.in.: ESC (system stabilizacji toru jazdy), FCW (ostrzeganie przed zderzeniem), BSW (monitorowanie martwego pola) czy TSR (rozpoznawanie znaków drogowych). / ElectroMobility Poland / prdx
IZERA - polski samochód elektryczny / ElectroMobility Poland / prdx

Elektryczna Izera, cena i na raty

Izera od początku jest przedstawiana jako marka samochodów rodzinnych. Świadczyć o tym ma m.in. przestronność wnętrza lepsza niż w przypadku innych aut kompaktowych. To efekt dużego rozstawu osi, ustawienia kół na rogach karoserii i przesunięcia kabiny do przodu. Spółka podkreśla, że krajowe elektryki nie będą towarem luksusowym, ale pojazdami w zasięgu możliwości finansowych Polaków.

– To było jedno z najważniejszych założeń naszego projektu. Chcemy wprowadzić dogodny ratalny system sprzedaży, aby całościowy koszt posiadania samochodu utrzymać na poziomie atrakcyjniejszym niż samochody spalinowe porównywalnej klasy – zapowiedział Piotr Zaremba, prezes EMP.

Spółka ElectroMobility Poland powstała w październiku 2016 r., a jej zadaniem jest uruchomienie produkcji seryjnej polskiego samochodu elektrycznego Izera. Udziałowcami EMP są cztery polskie koncerny energetyczne: PGE, Energa, Enea oraz TAURON. Każdy objął po 25 proc. akcji w kapitale zakładowym spółki, uzyskując w ten sposób po 25 proc. głosów na walnym zgromadzeniu akcjonariuszy. 30 września 2021 r. nastąpiło podwyższenie kapitału zakładowego spółki w drodze objęcia nowo wyemitowanych akcji EMP przez Skarb Państwa, który tym samym stał się większościowym akcjonariuszem. Kapitał zakładowy wynosi 302 296 890 zł.

W ocenie twórców architektura elektryczna i systemy sterowania Izery wpisują się w obecne trendy. Przewidziano aplikację, która umożliwi uruchomienie klimatyzacji podczas ładowania. Do tego system pozwoli na ustawienie wybranego czasu i cyklu ładowania, by zmniejszyć jego koszt. Użytkownicy będą mogli również dogadać się z samochodami za pomocą aplikacji lub naturalnego głosu, czy skorzystać z dotykowego ekranu / ElectroMobility Poland / prdx
IZERA - polski samochód elektryczny / ElectroMobility Poland / prdx
Izera / GDDKiA / Krzysztof Nalewajko
Izera / GDDKiA / Krzysztof Nalewajko
IZERA - polski samochód elektryczny / ElectroMobility Poland / prdx