Reklama

Mercedes 300 SLR Uhlenhaut z 1955 roku został sprzedany podczas poufnej licytacji RM Sotheby's w muzeum Mercedesa w Stuttgarcie. To teraz najdroższy samochód świata, a według wielu rankingów także najpiękniejszy.

Mercedesa 300 SLR Uhlenhaut kupił prywatny kolekcjoner. Dochód z transakcji zostanie przeznaczony na utworzenie fundacji, która będzie finansować edukację i badania poświęcone ochronie środowiska naturalnego. Drugi z istniejących egzemplarzy tego modelu pozostaje w zbiorach muzeum Mercedesa w Stuttgarcie.

Mercedes 300 SLR Uhlenhaut to najdroższy samochód świata, Ferrari straciło koronę

135 mln euro, czyli niemal 630 mln zł, to rekordowa suma, za jaką kiedykolwiek sprzedano samochód na aukcji. Trzykrotnie większa od poprzedniego notowania z 2018 roku, gdy Ferrari 250 GTO z 1962 r. wylicytowano za 48 mln dolarów (ok. 45 mln euro; 209 mln zł).

Reklama
Mercedes 300 SLR Uhlenhaut Coupe z 1955 roku / Mercedes / Mercedes-Benz AG – Communicati
Mercedes 300 SLR Uhlenhaut Coupe i szef działu testów Rudolf Uhlenhaut / Mercedes / Mercedes-Benz AG – Communicati

Mercedes 300 SLR Uhlenhaut, czyli co to za samochód?

Niemiecki producent opracował dwie sztuki 300 SLR z twardym dachem na potrzeby wyścigów w sezonie 1956. Auta nigdy jednak nie wyjechały na tor ponieważ firma wycofała się z działalności w motorsporcie pod koniec 1955. Decyzja o rezygnacji była powodowana serią tragedii podczas 24-godzinnego wyścigu Le Mans, zginęło wówczas 84 ludzi.

300 SLR zaopiekował się jego twórca i główny inżynier Rudolf Uhlenhaut – to był jego samochód służbowy, stąd też przydomek "Uhlenhaut" przy nazwie modelu.

300 SLR został oparty na modelu W 196 R, czyli Srebrnej Strzale. W 1954 roku Juan Manuel Fangio poprowadził ten bolid z podwoziem nr 006/54 do triumfu w Grand Prix Niemiec i Szwajcarii. Zwycięstwa dały mu pierwszy w karierze tytuł Mistrza Świata F1, a W 196 R stał się symbolem powojennego powrotu Mercedesa do świata Formuły 1.

Reklama

Konstruktor Mercedesa 300 SLR Uhlenhaut z jako jedyny z zakazem jazd testowych

– Rudolf Uhlenhaut, którego imię nosi ten samochód, był nie tylko genialnym inżynierem-silnikowcem, ale także fenomenalnym kierowcą testowym i wyczynowym – powiedział dziennik.pl Maciej Pertyński, dziennikarz motoryzacyjny, youtuber, polski juror plebiscytu World Car of the Year.

– Dzięki swoim zdolnościom jako szef działu wyścigowego Mercedesa stworzył całą serię tak zwanych Srebrnych Strzał – modele W125 i W154 to najsłynniejsze z nich – które przed II wojną światową po prostu rozjechały wszystkie możliwe wyścigi, serie wyścigowe i mistrzostwa w skali świata. A sam Uhlenhaut, który karierę skończył na stanowisku prezesa firmy Daimler-Benz, zaliczył przy projektowaniu Srebrnych Strzał jedyny w historii światowej motoryzacji zakaz jazd testowych i ścigania się, z uzasadnieniem brzmiącym dosłownie tak: Mercedes może sobie kupić na pęczki najlepszych kierowców testowych i wyścigowych, a inżynier Uhlenhaut jest tylko jeden – wyjaśnił Pertyński.

Rudolf Uhlenhaut na torze Hockenheim w 1955 roku obok słynnego transportera bolidów znanego jako "Błękitna strzała" (ang. the Blue Wonder, niem. das Blaue Wunder). W 1967 r. Uhlenhaut wydał polecenie zezłomowania tego auta. Pojazd był zbyt ciężki dla konstrukcji stropu muzeum, w którym miał spędzić resztę żywota / Mercedes
Mercedes 300 SLR Uhlenhaut Coupe z 1955 roku / Mercedes / Peter Thomas

Mercedes 300 SLR Uhlenhaut, silnik i osiągi

Mercedes 300 SLR Uhlenhaut dostał ośmiocylindrowy rzędowy silnik powiększony pojemności trzech litrów. Moc 303 KM sprawia, że samochód był zdolny rozpędzić się do 290 km/h (wideo niżej). Z takimi osiągami 67-letni Mercedes nawet dziś należy do najszybszych samochodów jakie kiedykolwiek dopuszczonych do ruchu drogowego.

Mercedes 300 SLR Uhlenhaut trzy razy tańszy od obrazu Leonarda da Vinci

RM Sotheby's podkreśla, że Mercedes 300 SLR znajduje się teraz w Top 10 najcenniejszych przedmiotów, jakie kiedykolwiek sprzedano na aukcjach w dowolnej kategorii.

Absolutnym rekordem szczyci się obraz "Salvator Mundi" Leonarda da Vinci, sprzedany w listopadzie 2017 r. za ponad 450 mln dolarów (ok. 2 mld zł). Przy tym dziele Mercedes okazuje się trzy razy tańszy.

Mercedes 300 SLR Uhlenhaut Coupe z 1955 roku / Mercedes / ISS Debeos Studios Daniele Di Mi
Mercedes 300 SLR Uhlenhaut Coupe z 1955 roku / Mercedes / Mercedes-Benz AG – Communicati
Mercedes 300 SLR Uhlenhaut Coupe z 1955 roku / Mercedes
Mercedes 300 SLR Uhlenhaut Coupe z 1955 roku / Mercedes
Mercedes 300 SLR Uhlenhaut Coupe z 1955 roku / Mercedes / Peter Thomas
Mercedes 300 SLR Uhlenhaut Coupe z 1955 roku / Mercedes / Mercedes-Benz AG – Communicati
Mercedes 300 SLR Uhlenhaut Coupe z 1955 roku (W 196 S) / Mercedes / ISS Debeos Studios Daniele Di Mi
Mercedes 300 SLR Uhlenhaut Coupe z 1955 roku / Mercedes / Mercedes-Benz AG – Communicati