Star 660 z 1976 roku o numerze rejestracyjnym UFE 6352 za zabudową polowego warsztatu osprzętu SO-1/LOT to zabytkowy samochód poszukiwany przez Muzeum Sił Powietrznych w Dęblinie. Niestety zanosi się na to, że ciężarówkę spotkał najgorszy los…

Reklama

Kłopoty dęblińskiego muzeum rozpoczęły się w 2014 roku. Wtedy Star 660 opuścił macierzystą kolekcję i w ramach użyczenia trafił na ekspozycję Wojskowej Izby Pamięci im. gen. Franciszka Kleeberga w Kocku. Umowa przewidywała powrót auta do Dęblina w październiku 2020 roku. Tak się jednak nie stało.

Star 660 nie wrócił do muzeum w Dęblinie

– Przez lata prezes stowarzyszenia utrzymywał, że samochód znajduje się w eksploatacji lub na warsztacie. Według jego relacji pojazd uczestniczył również w wielu zlotach pojazdów militarnych m.in. w Darłowie i Bornym Sulinowie powiedział dziennik.pl Paweł Pawłowski, dyrektor Muzeum Sił Powietrznych w Dęblinie. – Podczas zapowiadanych kontroli stanu zachowania pojazdu, prezes odwoływał wizytę pracowników naszego muzeum z powodu innych spotkań lub też wyjazdu za granicę. Obecnie, po kilku wezwaniach, utrzymuje, iż obiekt ten został zezłomowany, czyli bezpowrotnie zniszczony i nie ma możliwości jego zwrotu – wyjaśnił.

Jaka może być wartość muzealna tego zabytkowego samochodu? – Biorąc pod uwagę dobry stan w jakim został przekazany w 2014 roku, dzisiejsza wartość rynkowa to ok. 25 000 zł, wartości muzealnej w zasadzie nie da się wycenić stwierdził Pawłowski

Star 660 poszukiwany przez Muzeum Sił Powietrznych w Dęblinie / Muzeum Sił Powietrznych w Dęblinie
Star 660 poszukiwany przez Muzeum Sił Powietrznych w Dęblinie / Muzeum Sił Powietrznych w Dęblinie

Star 660 w chwili użyczenia był sprawny. Z muzeum w Dęblinie wyjechał o własnych siłach. Według informacji uzyskanych od prezesa, silnik został zatarty w trakcie użytkowania przez stowarzyszenie i wówczas trafił do naprawy w warsztacie. Pojazd miał być garażowany gdzieś na terenie Poznania i właśnie tam poszukujemy tego samochodu – wskazał dyrektor Muzeum Sił Powietrznych.

Zaginiony Star 660 i zarzut zezłomowania zabytkowej ciężarówki

Poszukiwaniami eksponatu zajęła się policja i prokuratura. Śledczy z Prokuratury Rejonowej w Rykach poinformowali, że mężczyzna z Wojskowej Izby Pamięci im. gen. Franciszka Kleeberga w Kocku usłyszał zarzuty przywłaszczenia i złomowania pojazdu ciężarowego Star 660 wypożyczonego z kolekcji Muzeum Sił Powietrznych w Dęblinie.

– Przez ostatnie lata nasza instytucja miała bardzo dobre doświadczenia we współpracy z partnerami deklarującymi wzajemny szacunek oraz wyznających wartości oparte na uczciwości oraz szczerości, a także wrażliwości na publiczne dobra kultury. Mamy poczucie, że jesteśmy w takich relacjach traktowani jako równoważni partnerzy, a nawet przyjaciele – stwierdził Pawłowski. – Niestety, ten jednostkowy przykład samochodu ciężarowego Star 660, dla nas jest nauką na przyszłość – zdajemy sobie sprawę, że w obszarze współpracy pojawić się mogą nieprzewidziane sytuacje, trudne, związane m.in. z brakiem dostatecznej wiedzy o partnerach, z którymi przychodzi nam współpracować. Zgłoszona przez nas akcja poszukiwawcza tego zabytku jest również formą zwrócenia uwagi innych placówek muzealnych na nieuczciwych "pasjonatów historii", którzy do końca nie są szczerzy w swoich zamiarach przestrzegł szef dęblińskiego muzeum.

Reklama

Mamy nadzieję, iż partner umowy nie był z nami do końca "szczery" i pojazd ten nadal istnieje – podkreśla muzeum i prosi, by wszelkie informacje dotyczące zaginionego Stara 660 kierować na adres zbiory@muzeumsp.pl (lub telefon MON 261 519 450).

Polowy warsztat z bazy lotniczej w Krakowie

Samochód jako polowy warsztat osprzętu SO-1/LOT trafił do zbiorów Muzeum Sił Powietrznych w Dęblinie w listopadzie 2013 r. z 8. Bazy Lotnictwa Transportowego w Krakowie.

– Pojazd w latach 2001-2012 służył w 8. Bazie Lotniczej w Krakowie. Jego podstawową funkcją były bieżące naprawy osprzętu statków powietrznych w czasie zadań poligonowych i w wypadku konfliktu zbrojnego –wyjaśnił nam Pawłowski.

<p>Star 660 poszukiwany przez Muzeum Sił Powietrznych w Dęblinie</p> / Muzeum Sił Powietrznych w Dęblinie

Star 660, czyli terenowa ciężarówka

Z kolei Star 660 to polski terenowy samochód ciężarowy produkowany przez Fabrykę Samochodów Ciężarowych STAR w Starachowicach. W 1965 roku zastąpił produkowanego od 1958 roku Stara 66. Ze względu na braki finansowe i materiałowe modernizację wprowadzano w dwóch etapach. Stąd oznaczenia pojazdów: M1 i M2. Odmiana M2 pojawiła się w 1968 roku. – W tej wersji zastosowano metalowo-brezentową konstrukcję dachu kabiny, poprawiając izolację termiczna i akustyczną, zmieniono kształt osłony silnika oraz dźwigni zmiany biegów – wyjaśnia muzeum.

Instalacja elektryczna auta zyskała ekranowanie pozwalające na pracę w całkowitym zalaniu. Stąd Star 660 mógł pokonywać głębsze przeszkody wodne czy być przeciąganym po dnie. W układzie hamulcowym zwiększono wydajność pompy wspomagania, pojawił się zawór sterujący układem hamulcowym przyczepy. Produkcję zakończono w 1983 roku.

Star 660 poszukiwany przez Muzeum Sił Powietrznych w Dęblinie / Muzeum Sił Powietrznych w Dęblinie
Star 660 poszukiwany przez Muzeum Sił Powietrznych w Dęblinie / Muzeum Sił Powietrznych w Dęblinie
Star 660 poszukiwany przez Muzeum Sił Powietrznych w Dęblinie / Muzeum Sił Powietrznych w Dęblinie