Toyota Aygo X w mieniącym się złotem lakierze Ginger Beige z czarnymi dodatkami Eclipse Black i na 18 calowych (!) kołach była gwiazdą premierowego pokazu. Do Polski cenny ładunek dotarł aż z Brukseli w tej samej zamaskowanej naczepie, co nowa Toyota Corolla Cross. I już wiemy, czego można spodziewać się po najmniejszej w gamie japońskiej nowości…
Aygo X to indywidualny projekt Toyoty. Dotychczasowi partnerzy – Peugeot i Citroen – wycofali się z segmentu A. Tym samym nastąpił koniec trojaczków z Kolina (Aygo, 108, C1). Zresztą inne koncerny także skasowały lub radyklanie ograniczyły ofertę w klasie najmniejszych aut np. do odmian wyłącznie elektrycznych. W ostatnim dziesięcioleciu liczba proponowanych modeli spadła aż o 44 proc. (z 18 w 2011 do 10 w 2021 roku). Przyczyny? Zaostrzające się regulacje UE dotyczące norm emisji spalin, rosnący nacisk na bezpieczeństwo (ostrzejsze kryteria w testach zderzeniowych Euro NCAP), wreszcie podwyżki cen będące pokłosiem trudnej do uzyskania pozytywnej dochodowość małych samochodów. Szybująca popularność SUV-ów i crossoverów też nie pomogła.
Toyota Aygo X, czyli większe wymiary
Toyota – mimo czarnych chmur nad maluchami – przejęła czeską fabrykę od Francuzów i wymyśliła nowe Aygo po swojemu. Inżynierowie zrezygnowali z utartego schematu ciasnego autka do miasta. Jeśli coś ma się sprzedawać, to musi być podniesione i napakowane niczym SUV. Efekt? Aygo X, podobnie jak Toyota Yaris Cross, to dzieło europejskich projektantów. Nie jest już hatchbackiem wielkości wózka sklepowego, a wyżej zawieszonym crossoverem z bojową miną i drapieżnym spojrzeniem świateł Full LED w kształcie skrzydeł. Na tle rywali bije od niego łobuzerska chęć do harców, jakby obok jeżdżenia równie dobrze mógł merdać ogonem i przynosić patyk.
Toyota Aygo X goni Yarisa
Karoseria nowej Toyoty stanęła na platformie TNGA GA-B pożyczonej z modeli Yaris i Yaris Cross. W chłodnych liczbach wygląda to tak: Aygo X ma 3,7 m długości, czyli jest o 23,5 cm dłuższe od poprzednika, a do Yarisa brakuje mu 24 cm. Rozstaw osi to 2430 mm - o 90 mm więcej wobec wcześniejszego Aygo. Wszerz przybyło 12,5 cm do 1,74 m. W efekcie przednie fotele zostały rozsunięte o 2 cm, zwiększając przestrzeń na wysokości ramion o 4,5 cm.
Toyota Aygo X i większa pojemność bagażnika
Bagażnik awansował do największych w segmencie – jego długość wzrosła o 125 mm, a pojemność aż o 63 l do 231 l. Po złożeniu dzielonej na pół tylnej kanapy możliwości transportowe sięgają 829 l. Z fotela ustawionego o 55 mm wyżej widok jak na dłoni. Miłe uczucie. Szczególnie, że Aygo X pod względem manewrowania zadziwi – zawróci na niecałych 10 m (promień skrętu wynosi 4,7 m, czyli średnica zawracania – 9,4 m). Prześwit o 1 cm większy niż w poprzedniku i porównywalny z większym C-HR, czyli ok. 13 cm.
Toyota Aygo X, czyli wnętrze i wyposażenie
Wnętrze nie tylko stało się bardziej obszerne, ale też lepiej wyciszone. Nowe wygłuszenie pojawiło się w drzwiach i przednich słupkach. Więcej tłumiących materiałów upchnięto m.in. pod maską, w okolicy nadkoli i podszybia (między komorą silnika i deską rozdzielczą). Zdaniem Toyoty dzięki temu w trakcie jazdy można rozmawiać… o 6 proc. ciszej. W odlotowym kokpicie czeka seryjna stacja multimedialna z 7-calowym ekranem (9-calowy w opcji), bezprzewodowa ładowarka telefonu i nastrojowe oświetlenie.
Jak na nowoczesne miejskie auto przystało Aygo X ma kusić cyfrowymi rozwiązaniami. Najnowszy system multimedialny w wyższych wersjach wyposażenia zawiera nawigację, która z chmury dostarcza na bieżąco informacji o trasie i inne usługi oparte na połączeniu z internetem. Rozwiązanie zapewni także dostęp do szeregu usług aktualizowanych w czasie rzeczywistym (over-the-air OTA). To oznacza, że auto w trakcie jego życia będzie można unowocześniać z kanapy i bez potrzeby jazdy do serwisu. Nowy soft poprawi możliwości systemu multimedialnego, układów elektronicznych czy klimatyzacji i wielu innych. Po latach Aygo X może mieć nawet lepsze parametry niż na początku.
Nowym autem da się także sterować zdalnie – aplikacja MyT pozwoli odszukać je na parkingu, ustawić klimatyzację, zablokować i odblokować zamek, kontrolować styl jazdy, spalanie czy poziom paliwa. Toyota oferuje również przewodową i bezprzewodową łączność ze smartfonem za pośrednictwem Android Auto i Apple CarPlay. Do pełni szczęścia można mieć audio JBL – system składa się z 4 głośników, wzmacniacza o mocy 300 W oraz 200-milimetrowego subwoofera w bagażniku (2 tys. zł). Lista bajerów obejmuje jeszcze składany materiałowy dach za 5 tys. zł – to pierwszy crossover segmentu A z takim patentem.
Toyota Aygo X: hamuje przed pieszym i rowerzystą
Toyota Aygo X jest seryjnie wyposażona w prawdziwą armię asystentów i systemów bezpieczeństwa zgrupowanych w pakiecie TSS 2.5 nowej generacji. Czujnik radarowy, który zastąpi dotychczasową technologię laserową, ma większą czułość i zasięg, dzięki czemu systemy działają również przy dużych prędkościach.
Samochód za sprawą elektroniki i kamer pozwoli uniknąć kolizji, wykryje pieszych i rowerzystów, dostosuje prędkość do poprzedzającego pojazdu (inteligentny tempomat adaptacyjny) i utrzyma pas ruchu.
Toyota Aygo X z sercem z Wałbrzycha: silnik benzynowy 1.0 i spalanie
Jeśli chodzi o napęd, to Toyota bierze pod uwagę preferencje kierowców zainteresowanych małymi samochodami miejskimi. Obecnie segment A jest zdominowany przez auta z silnikami spalinowymi, co wynika z tego, że w tej klasie cena jest jednym z głównych czynników wpływających na decyzje zakupowe.
Prognozy potwierdzają utrzymanie tej tendencji w nadchodzących latach, stąd nowa Toyota Aygo X skrywa pod maską silnik benzynowy. To trzycylindrowa jednostka 1.0 o mocy 72 KM produkowana w Wałbrzychu (silnik 1KR-FE). Firma podaje spalanie na poziomie 4,7 l/100 km (WLTP). Zamiast pięciobiegowej skrzyni manualnej można zażyczyć automat S-CVT. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h potrwa ok. 15 s.
Toyota Aygo X: cena i wyposażenie w Polsce
Producent przewiduje pięć wersji wyposażenia: Active, Comfort, Style, Executive oraz w specjalną Aygo X Limited. W palecie lakierów do czarnego dachu i klapy bagażnika można dobrać zieleń kardamonu, lśniącą czerwień Sparkling Chilli Red z metalicznymi płatkami o niebieskim odcieniu, ciepły beż imbiru czy chłodny niebieskawo-zielony odcień jałowca o nazwie Juniper.
Cena? Najtańsza Toyota Aygo X Active kosztuje od 58 900 zł. Samochód oferuje m.in. rozbudowany zestaw systemów bezpieczeństwa czynnego Toyota Safety Sense generacji 2.5, system multimedialny Toyota Touch 2 z 7-calowym kolorowym ekranem dotykowym, światła do jazdy dziennej LED, manualną klimatyzację, elektrycznie sterowane przednie szyby oraz elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka.
Druga wersja Comfort została wyceniona na 60 900 zł. Takie Aygo X to dodatkowo m.in. skórzana kierownica, kamera cofania, cztery głośniki plus dodatkowe wygłuszenia wnętrza. Różnica między najtańszym modelem to 2 tys. zł i raczej po bazowej wersji nikt nie uroni łzy...
Toyota Aygo X Style kosztuje od 64 900 zł. Wyposażenie samochodu obejmuje 17-calowe felgi aluminiowe z oponami 175/65 R17, przyciemniane szyby, światła przeciwmgielne, system multimedialny z 8-calowym ekranem dotykowym i integracją Android Auto/Apple Car Play.
Aygo X Executive to cena od 73 900 zł. Wyposażenie jest bogatsze o 18-calowe alufelgi, światła LED, automatyczną klimatyzację, rardziej rozbudowany system multimedialny z 9-calowym ekranem i bezprzewodowym Android Auto/Apple Car Play.
Najbogatsza Toyota Aygo X Limited to dodatkowo: czarne 18-calowe alufelgi, system bezkluczykowego dostępu do samochodu, tapicerka materiałowa z elementami naturalnej skóry, pomarańczowe wstawki w nadwoziu. Samochód kosztuje od 77 900 zł.
Toyota Aygo X w Polsce? Kolejka stanęła w ciemno
W 2021 roku paradoksalnie "kołem ratunkowym" dla małych aut okazała się pandemia, ludzie w trosce o zdrowie zapragnęli mieć własne samochody. Toyota Ago poprzedniej generacji była najczęściej wybieranym autem segmentu A w Polsce – zarejestrowano 7 tys. szt. Ze średnią ceną na poziomie 49 tys. zł zdobyła niemal 54 proc. rynku. Drugi w kolejności Fiat 500 skusił 2,4 tys. chętnych.
Toyota liczy, że modnie wystylizowane i przypominające SUV-a Aygo X nie tylko będzie sprzedawać się lepiej, ale też przyciągnie zupełnie nowych kierowców, którzy do tej pory nie rozważali japońskiej marki. Do tego na popularności zyskają środkowe i najbogatsze wersje, a na bazową nikt nie spojrzy. Pierwsze dane oddają rację analitykom japońskiej marki. 20 grudnia 2021 roku, jeszcze przed rozpoczęciem oficjalnej przedsprzedaży, Toyota uruchomiła rezerwacje online na Aygo X. Nowy model można było zabukować wyłącznie w wyższych wersjach wyposażenia. Efekt? Do tej pory firma zebrała 333 zamówienia w ciemno, bez jazdy próbnej czy dotykania. Większość z nich dotyczy odmiany Style i wyższe. Oczekujący w kolejce swoje auta dostaną na wiosnę. Co wybrać? Od 25 do 30 kwietnia Toyota organizuje w salonach dni otwarte, można pójść, przejechać się i zdecydować.
Toyota Aygo X, dane techniczne:
Silnik | |
Typ | 1KR-FE, 3-cylindrowy, rzędowy, pojemność 1,0 l |
Mechanizm zaworów | 12 zaworów DOHC, napęd łańcuchowy z VVT-I |
Wtrysk paliwa | Elektroniczny |
Pojemność skokowa cm3 | 998 |
Śr. cylindra x skok tłoka mm | 71 X 84 |
Stopień sprężania (:1) | 11,8 |
Moc maks. KM (kW)/obr./min | 72 (53) / 6000 |
Maksymalny moment obrotowy Nm / obr./min. | 93 / 4400 |
Przekładnia | S-CVT | MT |
Typ | S-CVT (773K) | MT (C554) |
Przełożenie główne (:1) | 6,049 | 4,294 |
1 | / | 3,545 |
2 | / | 2,047 |
3 | / | 1,310 |
4 | / | 1,027 |
5 | / | 0,850 |
6 | / | / |
Wsteczny | / | 3,214 |
Osiągi | S-CVT | MT |
Prędkość maksymalna km/h | 151 | 158 |
Współczynnik oporu powietrza Cx | 0,319 | 0,319 |
Zużycie paliwa l/100 km | S-CVT | MT |
Średnie wg WLTP | 4,9 | 4,7 |
Pojemność zbiornika paliwa l | 35 | 35 |
Emisja CO2 | S-CVT | MT |
Norma emisji spalin | EURO 6D | EURO 6D |
Średnie wg WLTP g/km | 107 | 110 |
Podwozie | |
Przednie zawieszenie | Kolumny MacPhersona |
Belka stabilizująca przednie zawieszenieŚrednica x grubość mm | 23,6 x 2,6 |
Tylne zawieszenie | Belka skrętna |
Układ kierowniczyPrzełożenie (:1)Maksymalny skręt kierownicyMinimalny promień skrętu m | Rack&Pinion13,42,884,7 |
Hamulceprzódtył | Wentylowane tarcze z pływającym zaciskiem, 1 cylinder (14 cali)Hamulce bębnowe o szczękach współbieżnych i przeciwbieżnych |
opony | 175/65 R17, 175/60 R18 |
Wymiary zewnętrzne mm | |
Długość | 3700 |
Szerokość | 1740 |
Wysokość | 1510 |
Rozstaw kół przednich | 1540 |
Rozstaw kół tylnych | 1520 |
Rozstaw osi | 2430 |
Przedni zwis | 730 |
Tylny zwis | 540 |
Pojemność bagażnika (VDA) l | |
Przy rozłożonej tylnej kanapie: do linii półki / do linii dachu | 231 / 269 |
Przy złożonej kanapie (do linii dachu) | 829 |
Masa (kg) | |
Masa własna min | 940 |
max | 1015 |
Masa całkowita | 1360 |
Masa przyczepy | / |