Inflacja bije rekordy, a jej skutki uderzają w kierowców. Ceny paliw wystrzeliły ponad granicę 6 zł i nie zamierzają hamować. Do galopujących rachunków za tankownie dołączyły większe koszty w warsztatach samochodowych…

Reklama

Ceny napraw samochodów prześwietlili analitycy serwisów rankomat.pl i dobrymechanik.pl. Pod lupę trafiły koszty serwisowania aut od 2019 roku w zależności od marki. Wyniki mogą zaskakiwać.

Koszty naprawy samochodu – jak zmieniały się ceny?

Z raportu wynika, że na przestrzeni ostatnich dwóch średni koszt wizyty w warsztacie samochodowym wzrósł o 22 proc. W 2019 roku za naprawę auta polscy kierowcy płacili średnio 505 zł. A już w pierwszym półroczu 2021 roku średni koszt wizyty w warsztacie zdrożał o ponad 100 zł – z kieszeni trzeba było wyciągnąć 614 zł.

Naprawa samochodu - wzrost cen w warsztatach samochodowych od 2019 roku / rankomat.pl

Wymiana opon i serwis klimatyzacji zdrożały najbardziej

Za co zapłacimy drożej? Największe podwyżki dotyczyły prostych usług sezonowych (+ 9,9 proc.), np. serwisu klimatyzacji czy wymiany opon. Typowe naprawy eksploatacyjne drożały znacznie wolniej (+1,3 proc.), a na niestandardowe koszty napraw kierowcy wydawali o 4 proc. więcej niż pod koniec 2020 r.

W ocenia analityków jeśli średni koszt wizyty w warsztacie samochodowym będzie tak galopować, to z roku na rok kieszeń kierowcy ucierpi coraz bardziej. Wystarczy porównać - przeciętne miesięczne wynagrodzenie wzrosło o 5 proc. (z 4918,17 zł do 5167,47 zł). A w tym samym czasie średni koszt wizyty w warsztacie samochodowym podwyższył się o 18,4 proc. czyli niemal cztery razy więcej niż pensja.

Najdroższa i najtańsza marka w serwisie - najwięcej za Audi, najmniej Toyota

A samochody których marek są najdroższe, a których najtańsze w naprawie? Kierowcy najwięcej wydawali na naprawę samochodu marki Audi - średnio 741 zł. Najmniej kosztowała go natomiast usterka Toyoty (543 zł). Różnica między najdroższą a najtańszą w naprawie marką wyniosła aż 36 proc.! I o ile niemiecka firma jest powszechnie znana z dużych kosztów serwisowania i części, to Toyota na przeciwnym biegunie może zaskakiwać na plus (japońska marka przez lata istniała w świadomości jako droga w naprawach).

Analitycy przyjrzeli się także wzrostom średniej wartości napraw (2020 vs 2021). Raport obejmuje wizyty umówione przez serwis dobrymechanik.pl

Reklama

Największe wzrosty w porównaniu do 2020 roku dotyczyły marki Opel (niemal 24 proc.). Dla pozostałych badanych marek podwyżki osiągnęły poziom od 1,1 proc. (Skoda) do 12,9 proc. (Toyota). Tylko jedna marka odnotowała w tym czasie spadek ceny, to Volkswagen (-11,7 proc.).

Średni koszt naprawy samochodu w ciągu ostatnich dwóch lat był znacznie wyższy. Dla Fiata, Opla i Toyoty podwyżki cen osiągnęły poziom od 38,2 proc. do 41,6 proc.

Naprawa samochodu 2019/2020/2021 - marki i koszty serwisowania od najdroższej do najtańszej:

Marka 2019 2020 2021
1. Audi 607 zł 719 zł 741 zł
2. BMW 554 zł 703 zł 724 zł
3. Citroen 564 zł 642 zł 682 zł
4. Opel 483 zł 544 zł 674 zł
5. Peugeot 483 zł 619 zł 662 zł
6. Ford 522 zł 588 zł 652 zł
7. Volkswagen 488 zł 718 zł 634 zł
8. Fiat 440 zł 563 zł 624 zł
9. Renault 500 zł 551 zł 587 zł
10. Skoda 467 zł 562 zł 568 zł
11. Toyota 397 zł 481 zł 543 zł