Inflacja bije rekordy, a jej skutki uderzają w kierowców. Ceny paliw wystrzeliły ponad granicę 6 zł i nie zamierzają hamować. Do galopujących rachunków za tankownie dołączyły większe koszty w warsztatach samochodowych…
Ceny napraw samochodów prześwietlili analitycy serwisów rankomat.pl i dobrymechanik.pl. Pod lupę trafiły koszty serwisowania aut od 2019 roku w zależności od marki. Wyniki mogą zaskakiwać.
Koszty naprawy samochodu – jak zmieniały się ceny?
Z raportu wynika, że na przestrzeni ostatnich dwóch średni koszt wizyty w warsztacie samochodowym wzrósł o 22 proc. W 2019 roku za naprawę auta polscy kierowcy płacili średnio 505 zł. A już w pierwszym półroczu 2021 roku średni koszt wizyty w warsztacie zdrożał o ponad 100 zł – z kieszeni trzeba było wyciągnąć 614 zł.
Wymiana opon i serwis klimatyzacji zdrożały najbardziej
Za co zapłacimy drożej? Największe podwyżki dotyczyły prostych usług sezonowych (+ 9,9 proc.), np. serwisu klimatyzacji czy wymiany opon. Typowe naprawy eksploatacyjne drożały znacznie wolniej (+1,3 proc.), a na niestandardowe koszty napraw kierowcy wydawali o 4 proc. więcej niż pod koniec 2020 r.
W ocenia analityków jeśli średni koszt wizyty w warsztacie samochodowym będzie tak galopować, to z roku na rok kieszeń kierowcy ucierpi coraz bardziej. Wystarczy porównać - przeciętne miesięczne wynagrodzenie wzrosło o 5 proc. (z 4918,17 zł do 5167,47 zł). A w tym samym czasie średni koszt wizyty w warsztacie samochodowym podwyższył się o 18,4 proc. czyli niemal cztery razy więcej niż pensja.
Najdroższa i najtańsza marka w serwisie - najwięcej za Audi, najmniej Toyota
A samochody których marek są najdroższe, a których najtańsze w naprawie? Kierowcy najwięcej wydawali na naprawę samochodu marki Audi - średnio 741 zł. Najmniej kosztowała go natomiast usterka Toyoty (543 zł). Różnica między najdroższą a najtańszą w naprawie marką wyniosła aż 36 proc.! I o ile niemiecka firma jest powszechnie znana z dużych kosztów serwisowania i części, to Toyota na przeciwnym biegunie może zaskakiwać na plus (japońska marka przez lata istniała w świadomości jako droga w naprawach).
Analitycy przyjrzeli się także wzrostom średniej wartości napraw (2020 vs 2021). Raport obejmuje wizyty umówione przez serwis dobrymechanik.pl
Największe wzrosty w porównaniu do 2020 roku dotyczyły marki Opel (niemal 24 proc.). Dla pozostałych badanych marek podwyżki osiągnęły poziom od 1,1 proc. (Skoda) do 12,9 proc. (Toyota). Tylko jedna marka odnotowała w tym czasie spadek ceny, to Volkswagen (-11,7 proc.).
Średni koszt naprawy samochodu w ciągu ostatnich dwóch lat był znacznie wyższy. Dla Fiata, Opla i Toyoty podwyżki cen osiągnęły poziom od 38,2 proc. do 41,6 proc.
Naprawa samochodu 2019/2020/2021 - marki i koszty serwisowania od najdroższej do najtańszej:
Marka | 2019 | 2020 | 2021 |
1. Audi | 607 zł | 719 zł | 741 zł |
2. BMW | 554 zł | 703 zł | 724 zł |
3. Citroen | 564 zł | 642 zł | 682 zł |
4. Opel | 483 zł | 544 zł | 674 zł |
5. Peugeot | 483 zł | 619 zł | 662 zł |
6. Ford | 522 zł | 588 zł | 652 zł |
7. Volkswagen | 488 zł | 718 zł | 634 zł |
8. Fiat | 440 zł | 563 zł | 624 zł |
9. Renault | 500 zł | 551 zł | 587 zł |
10. Skoda | 467 zł | 562 zł | 568 zł |
11. Toyota | 397 zł | 481 zł | 543 zł |