SERES to młody amerykańsko-chiński producent samochodów elektrycznych. Marka działająca od 2016 roku należy do chińskiego koncernu Chongqing Sokon Industry Group. W Polsce debiutuje za sprawą litewskiej firmy Busnex, która jest jednocześnie dystrybutorem autobusów Yutong.
– Mamy już 1000 samochodów elektrycznych zamówionych na rynek europejski, co jest imponującą liczbą jak na debiutanta. Widząc ogromny potencjał samochodów elektrycznych w Europie, a także świetne wyniki na rynku litewskim, gdzie SERES 3 został wprowadzony pół roku temu, wierzymy, że nowa marka zostanie pozytywnie przyjęta również przez Polaków – powiedział Simonas Ramanauskas, prezes Busnex.
SERES 3 i akumulator bezkobaltowy
Jego zdaniem zaprezentowany przez firmę pierwszy model EV SERES 3 zainteresuje polskich kierowców ze względu na jakość komponentów, atrakcyjny wygląd oraz przystępną cenę.
– Technologia pojazdów elektrycznych SERES narodziła się w Dolinie Krzemowej, a ich komponenty są produkowane w Stanach Zjednoczonych i Chinach. W samochodach zastosowano bezkobaltowe baterie litowo-żelazowo-fosforanowe (LiFePO4) - jeden z najbezpieczniejszych typów baterii litowych, zapewniający stabilność i długowieczność – wyjaśnił Ramanauskas.
SERES 3 - jaki zasięg i moc?
SERES 3 skrywa akumulator o pojemności 53 kWh i silnik o mocy 162 KM. Maksymalny zasięg wynosi nawet 405 km (NEDC), w realnym użytkowaniu prądu powinno wystarczyć na ok. 330 km.
Samochód obsługuje szybkie ładowanie, które umożliwia uzupełnienie energii od 20 do 80 proc. w 30 minut. Normalny czas ładowania wynosi 8 godzin (6,6 kW).
SERES 3 to kompaktowy crossover o długości ok. 4,4 m, dla porównania Hyundai Kona Electric mierzy 4,2 m, a Volkswagen ID.4 - 4,58 m.
We wnętrzu skóra pokrywa nie tylko fotele, ale także panel, kierownicę oraz inne elementy. Wyposażenie obejmuje m.in. system kamer 360°, elektryczne regulowane i podgrzewane siedzenia oraz panoramiczny dach.
SERES 3 - jaka cena w Polsce?
SERES 3 w Polsce kosztuje od 37 000 euro (ok. 167 tys. zł). Samochód jest objęty 5-letnią gwarancją, natomiast akumulatory 8-letnią (lub do 120 tys. km).
– Wszystkich, którzy chcą wypróbować nowe auto, zapraszam do rejestracji na jazdy próbne przez platformę www.evmotors.eu. Jazdy próbne odbędą się w Warszawie, Wrocławiu i Łodzi – dodał Ramanauskas.
Co na to rywale? Bazowy Hyundai Kona Electric z akumulatorem 39 kWh i silnikiem 136 KM (305 km zasięgu) kosztuje od 150 900 zł.
Volkswagen ID.3 z bazowym akumulatorem 58 kWh i silnikiem 145 KM to przynajmniej 157 tys. zł, a VW ID.4 (77 kWh i 204KM) startuje z poziomu 198 tys. zł.
Z kolei Nissan Leaf z akumulatorem 40 kWh i silnikiem o mocy 150 KM (do 270 km zasięgu) wymaga od 123 900 zł. Japoński samochód elektryczny z baterią 62 kWh i 217-konną jednostką (zasięg do 385 km) kosztuje od 152 tys. zł.
SERES 3 pojawił się na rynku europejskim w czwartym kwartale 2020 roku. Samochód trafił na rynek norweski, niemiecki, hiszpański, holenderski i włoski, a w 2021 roku został wprowadzony na rynek litewski i estoński.