Dacia Jogger to nowy model rumuńskiej marki, który uniwersalnym charakterem ma trafić w gust rodzin żądnych wyjazdów i przygód poza utwardzonymi drogami. Co to za samochód? Powstał na platformie, z której już korzysta Logan i Sandero, ale wydłużonej o tylny moduł. Stąd w zgrabnie ukształtowanej karoserii udało się pogodzić najlepsze cechy aut z trzech segmentów.
Jogger ma 4,55 m od zderzaka do zderzaka, czyli wymiarem wpisuje się w świat kompaktowych kombi i jednocześnie jest najdłuższym modelem w gamie Dacii. Kolejny atut to przestronność kombivana: rozstaw osi na poziomie niemal 2,9 m przełożył się na mnóstwo miejsca dla pasażerów oraz rekordowy bagażnik. W konfiguracji 5-miejscowej pojemność kufra sięga 708 l (do krawędzi oparcia). Model 7-osobowy połknie 565 l (po schowaniu w podłodze trzeciego rzędu siedzeń; z kompletem pasażerów zabierze 160 l). Maksymalna pojemność po złożeniu wszystkich tylnych foteli wynosi 1819 l. I wreszcie atrybuty ze świata SUV-ów – 20 cm prześwitu plus plastikowe osłony.
Dacia Jogger - takie relingi tylko w tym modelu
Zależnie od wersji Dacia Jogger może być wyposażona w modułowe relingi, które kilkoma obrotami klucza da się przekształcić w poprzeczne belki o ładowności do 80 kg do mocowania boksu dachowego czy uchwytów na rowery. Ten sprytny system jest chroniony patentem.
Dacia Jogger - wnętrze dla 7 osób jak w kinie
Dacia Jogger zaoferuje przyjemne dla oka wnętrze. Od drugiego poziomu wyposażania deskę rozdzielczą ożywi listwa z ozdobnej tkaniny, która dzieli kokpit na dwa poziomy. Górny z zegarami i wskaźnikami oraz dotykowym ekranem na środku pełni funkcję informacyjno-rozrywkową. Dolna część odpowiada za obsługę klimatyzacji i systemów wspomagania prowadzenia itd. Ta sama tkanina pojawia się również na podłokietnikach przednich drzwi.
Z tyłu przewidziano dwa przesuwane w zakresie 7 cm i składane stoliki z uchwytami na kubki. Do tego boczne miejsca w drugim rzędzie wyposażono w mocowania fotelików dziecięcych Isofix. Obaj pasażerowie w trzecim rzędzie mają do swojej dyspozycji indywidualny fotel i podłokietnik. Każdy rząd siedzeń posiada własną lampkę sufitową, czyli łącznie trzy lampki w wersji 7-miejscowej. Rzędy siedzeń są ustawione na różnym poziomie niczym w kinie (+55 mm między pierwszym i drugim; +25 mm między drugim i trzecim) dzięki temu każdy powinien mieć dobrą widoczność na drogę.
Jogger w najróżniejszych zakamarkach kabiny skrywa schowki i skrytki o łącznej pojemności 24 l. Lista obejmuje 7-litrowy zamykany schowek w desce rozdzielczej, kieszenie w przednich i tylnych drzwiach, które mogą pomieścić litrowe butelki, zamykany centralny schowek o 1,3 l oraz sześć uchwytów na kubki.
Dacia Jogger – jakie silniki?
Dacia Jogger będzie dostępna z trzycylindrowym silnikiem benzynowym 1.0 TCe o mocy 110 KM (200 Nm). Jednostka pracuje w duecie z 6-biegową skrzynią manulaną.
Alternatywą, która ucieszy polskich kierowców będzie Jogger TCe 100 z instalacją LPG (silnik 1.0 TCe/100 KM). Dwa zbiorniki (50 l benzyny i 40 l gazu) mają zapewnić ponad 1100 km zasięgu do kolejnego tankownia benzyny i LPG. Producent obiecuje zużycie paliwa na poziomie 7,6 l/100 km w cyklu mieszanym.
Dacia Jogger – jako najtańsza hybryda
W 2023 roku oferta zespołów napędowych zostanie uzupełniona o wersję hybrydową. Stąd Dacia Jogger stanie się najbardziej przystępną cenowo 7-miejscową hybrydą na rynku.
Technologia napędu hybrydowego będzie oparta na benzynowym silniku 1.6, dwóch silnikach elektrycznych (jeden do napędu, drugi pełniący rolę wysokonapięciowego rozrusznika) oraz wielotrybowej skrzyni biegów ze sprzęgłem kłowym. Inżynierowie utrzymują, że dzięki systemowi hamowania z odzyskiwaniem energii i akumulatorowi trakcyjnemu 1,2 kWh (230 V) z technologią szybkiego ładowania Jogger będzie poruszać się po mieście w trybie w pełni elektrycznym nawet przez 80 proc. czasu jazdy. Takie parametry obiecuje także Toyota. Przy tym zużycie paliwa spadnie o 40 proc. w zestawieniu z porównywalnym silnikiem spalinowym. Auto zawsze będzie ruszać w trybie EV.
Dacia Jogger – wyposażenie i systemy
Jogger dostanie szereg rozwiązań dbających o bezpieczeństwo. Pierwszym z brzegu jest system wspomagania nagłego hamownia (działa od 7 do 170 km/h), który dzięki radarowi kontroluje odległość od poprzedzającego auta (wykrywanie pojazdów zatrzymanych w zakresie od 7 do 80 km/h). W przypadku ryzyka kolizji elektronika ostrzega kierowcę i pomaga mu w hamowaniu, albo automatycznie hamuje z pełną siłą kiedy reakcja prowadzącego jest ospała.
Monitorowanie martwego pola (od 30 do 140 km/h) ostrzega przed potencjalnym zderzeniem z innym pojazdem poruszającym się z boku lub z tyłu Dacii. Cztery czujniki ultradźwiękowe (dwa z tyłu i dwa z przodu) wykrywają także motocykle. Ale to nie koniec. Dacia Jogger, w zależności od wersji, jest też wyposażona w ogranicznik prędkości i system ESC w standardzie oraz w regulator prędkości z przyciskami sterowania w kierownicy w opcji. Lista obejmuje jeszcze: wspomaganie ruszania pod górę czy asystenta parkowania z kamerą, czujnikami i liniami naprowadzającymi.
Dacia Jogger – kiedy w Polsce? Cena jak za scyzoryk?
W Polsce zamówienia będzie można składać od listopada 2021 roku. Pierwsze sztuki Dacii Jogger powinny trafić do salonów w lutym 2022 roku. Cena? Tu padła deklaracja: Jogger wyróżnia się najlepszym stosunkiem ceny do przestronności i wielofunkcyjności niczym szwajcarski scyzoryk.