Koszty ubezpieczenia i serwisu dla 20 najpopularniejszych marek w Polsce sprawdzili eksperci rankomat.pl oraz dobrymechanik.pl. Z ich analizy wynika, że pomiędzy najdroższym w utrzymaniu BMW, a najtańszą Dacią jest ponad 700 zł różnicy. A gdyby policzyć zużycie paliwa w ciągu roku, ta wartość na pewno by wzrosła.
Cena OC a marka
Definitywnie najdroższą marką w ubezpieczeniu jest BMW. Właściciele tych pojazdów za polisę OC płacą średnio 908 zł. Różnica między nim, a drugą na liście Alfą Romeo wynosi 113 zł. Dla porównania za trzeciego w tabeli Mercedesa trzeba zapłacić 779 zł, czyli 16 zł więcej od Alfy.
Najtańsze w ubezpieczeniu są Dacia, Suzuki i Skoda. Obowiązkowe ubezpieczenie dla tych aut kosztuje odpowiednio 554 zł, 573 zł i 621 zł.
– Trzeba jednak pamiętać, że na wysokość składki OC wpływa wiele czynników, związanych zarówno z kierowcą, np. jego wiekiem, jak i ubezpieczanym pojazdem. Wpływ na jej wartość może mieć pojemność silnika, wiek pojazdu czy też duży aktualny przebieg – mówi Tomasz Kroplewski, kierownik ds. rozwoju sprzedaży rankomat.pl.
Ile kosztuje serwis?
Do oszacowania ceny serwisu dobrymechanik.pl wziął średni koszt przeglądu okresowego i wymiany klocków hamulcowych na jednej osi. W skład przeglądu wchodzą następujące usługi: wymiana filtra oleju z olejem, wymiana filtrów powietrza i paliwa, sprawdzenie, czy auto nie ma wycieków, kontrola stanu szyb, wycieraczek i dyszy spryskiwaczy, sprawdzenie układu hamulcowego, zawieszenia i układu kierowniczego, kontrola akumulatora z ewentualnym czyszczeniem, sprawdzenie poziomu oraz stopnia zużycia płynu hamulcowego i chłodniczego, kontrola elementów układu hamulcowego, sprawdzenie ciśnienia w oponach z jego uzupełnieniem, sprawdzenie ustawienia świateł i ich regulację.
Najwięcej za przegląd i wymianę klocków płacą właściciele Mercedesa - średnio 1217 zł. To o 1 zł więcej od posiadaczy BMW. Trzecią najdroższą pod tym względem marką jest Volvo, którego serwis kosztuje 1123 zł.
Najtańszy przegląd i wymiana klocków hamulcowych? Ponownie czołówka to Dacia i Suzuki. Trzecie miejsce zajął Seat. Koszty serwisu to kolejno 853 zł, 896 zł i 932 zł.
– Płacimy więcej za naprawę marek premium, ponieważ wykorzystywane są w nich droższe części zamienne. Warsztaty niezależne obsługują samochody na podobnych stawkach godzinowych bez względu na markę. Dzięki temu można zaoszczędzić znaczne kwoty w porównaniu do autoryzowanych serwisów, szczególnie w przypadku aut klasy premium – komentuje Filip Goździewicz, członek zarządu Dobry Mechanik.