Najlepsze i najgorsze samochody używane 2020 roku – tak nieformalnie można nazwać nowy ranking brytyjskiego magazynu motoryzacyjnego "What Car?". Eksperci od aut z drugiej ręki tworząc listę brali pod uwagę oceny ponad 18 tys. kierowców, którzy na podstawie własnych doświadczeń z ostatnich 12 miesięcy ocenili swoje pojazdy w wieku od pięciu do 15 lat.

Reklama

Badanie trwało rok i obejmowało ocenę częstotliwości oraz stopnia zaawansowania usterek występujących w samochodach w ciągu ostatniego roku. Użytkownicy skupili się na 14 obszarach: klimatyzacji, akumulatorze, nadwoziu, hamulcach, silniku, układzie elektrycznym silnika, układach wydechowym i paliwowym, skrzyni biegów, tapicerce wnętrza, układzie elektrycznym poza silnikiem, nawigacji satelitarnej, układzie kierowniczym i zawieszeniu.

Właściciele aut podawali w każdej kategorii liczbę dni, przez które ich samochód był wyłączony z jazdy. Respondenci pochwalili się także kosztami jakie musieli ponieść w serwisach – od napraw bezpłatnych gwarancyjnych do tych za ponad 1500 funtów brytyjskich (ok. 7,5 tys. zł). Większa liczba dni i droższa naprawa obniżały miejsce na liście.

Niezawodność uznano za czynnik, który decyduje o tym, czy kierowcy zachowają swoje samochody i pozostaną wierni wybranej marce. Liczne awarie w znaczący sposób obniżają prawdopodobieństwo, że właściciel auta ponownie zdecyduje się na nowy produkt danego producenta. Ocenie zostało poddanych łącznie aż 218 modeli 31 marek.

Reklama
Suzuki Swift Sport / Suzuki
Reklama

Najlepsze samochody?

Top10 najbardziej niezawodnych samochodów używanych zdominowały japońskie marki. Aż 7 modeli to produkty firm z Kraju Kwitnącej Wiśni. I tak w klasyfikacji generalnej z niemal 100-procentową oceną podium zajmują: Suzuki Swift oraz auta z napędem spalinowo-elektrycznym, czyli Lexus CT i Toyota Auris Hybrid.

Najbardziej niezawodne modele Indeks niezawodności (w proc.)
Lexus CT (od 2011 roku) 99,5
Suzuki Swift (2010-2017) 98,6
Toyota Auris Hybrid (2013-2018) 98,5
Honda Civic (2012-2017) 97,8
Peugeot 107 (2005-2014) 97,8
Lexus RX (2009-2016) 97,7
Toyota RAV4 (2013-2019) 97,6
Fiat Panda (od 2012 roku) 96,0
Skoda Yeti (silnik TDI; 2009-2017) 96,0
Honda CR-V (2012-2018) 95,9

Rodzynkiem wśród japońskich aut jest Fiat Panda. Produkowana od 2012 roku generacja uzyskała wynik poziomie 96 proc. niezawodności, przy czym usterkę odnotowano tylko w 8 proc. minimum sześcioletnich egzemplarzach i dotyczyła ona wyłącznie akumulatora.

Fiat panda / Fiat / ALDOFERRERO

Tych aut unikać?

Na końcu skali dominują auta producentów niemieckich. Stawkę samochodów najbardziej zawodnych w oczach kierowców, z wynikiem 40 proc. zamyka Audi A3 produkowane w latach 2003-2013. Ponad jedna trzecia (37 proc.) modeli z silnikiem TDI miała awarię, a rachunki za naprawę wynosiły od 500 do 1500 funtów (od 2500 zł do 7500 zł).

Audi A3 / Audi

Ford Focus (2004-2011) z silnikiem Diesla oraz Vauxhall/Opel Zafira (2005-2016) zajęły drugie i trzecie miejsce od końca. Kierowcy narzekali na osprzęt elektryczny silnika oraz problemy z zawieszeniem i układem hamulcowym.

Najbardziej awaryjne modele Indeks niezawodności (w proc.)
Audi A3 (silnik TDI; 2003-2013)  40,0 
Ford Focus (silnik Diesla; 2004-2011) 46,5
Vauxhall/Opel Zafira (2005-2016) 51,7
Audi A6 (2004-2011) 52,0
BMW X5 (2007-2013) 54,5
Peugeot 3008 (2009-2017) 56,1
BMW serii 3 (2006-2013) 57,0
Renault Grand Scenic (2009-2012) 58,1
Volkswagen Golf V (silnik TDI; 2003-2009) 59,4
Mazda 6 (2007-2012) 59,8