Fiat Chrysler Automobiles (FCA) i Grupa PSA zatwierdziły plan powołania nowego światowego giganta motoryzacyjnego o wartości nawet 50 mld dolarów. Ze wspólnego oficjalnego oświadczenia wynika, że koncerny zgodziły się iść w stronę całkowitego połączenia obu podmiotów w formie fuzji 50/50. A do zawarcia wiążącego porozumienia ma dojść w najbliższych tygodniach.
Strony uzgodniły, że na czele nowego przedsiębiorstwa ma stanąć prezes FCA John Elkann, natomiast Carlos Tavares, prezes Grupy PSA ma zostać dyrektorem generalnym.
– W dzisiejszej rzeczywistości fuzje wielkich firm motoryzacyjnych są niezbędne. Dzięki łączeniu sił koncerny mogą zmniejszać koszty stworzenia i wyprodukowania nowych modeli aut, a dla klientów może to oznaczać wybór z szerszej gamy pojazdów. Poza tym wchodzą nowe rodzaje napędów, których opracowanie i wdrożenie do produkcji seryjnej pochłania gigantyczne kwoty liczone w dziesiątkach miliardów euro. Logiczne jest więc, że producenci łączą siły – powiedział dziennik.pl Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego i szef Liaison Committee - Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów ACEA. – Oczywiście w takiej sytuacji chodzi również o zmniejszenie kosztów produkcji i może się zdarzyć tak, że po fuzji zmniejszy się ilość zakładów. Ale spokojne mogą być te, w których koszty produkcji są stosunkowo niższe, a jakość produkowanych pojazdów, komponentów i części bardzo wysoka – ocenił ekspert.
Fuzja powinna przynieść ok. 4 mld dolarów oszczędności rocznie, bez zamykania fabryk – wyliczają koncerny w komunikacie. FCA i PSA planują podzielić między sobą koszty rozwoju pojazdów elektrycznych i autonomicznych.
Przypominamy, że oba koncerny mają w Polsce swoje ośrodki produkcyjne. Grupa PSA to fabryka silników w Tychach oraz zakład w Gliwicach, który niebawem dzięki nowej inwestycji zajmie się produkcją samochodów dostawczych nowej generacji na platformie opracowanej do napędów konwencjonalnych oraz zelektryfikowanych.
FCA zaś produkuje w Tychach m.in. Fiata 500, który jest europejskim bestsellerem. Zakład FCA Powertrain w Bielsku-Białej wytwarza jednostki napędowe montowane w modelach oferowanych m.in. przez Jeepa czy Fiata.
Po połączeniu FCA (Abarth, Alfa Romeo, Chrysler, Dodge, Fiat, Fiat Professional, Jeep, Lancia, Ram i Maserati) oraz Grupy PSA (Peugeot, Citroen, DS, Opel i Vauxhall) powstanie w Europie drugi co do wielkości gigant motoryzacyjny. Na rynku będzie musiał zmierzyć się z numerem jeden, czyli Grupą Volkswagen (Audi, Volkswagen, Skoda, Seat, Porsche, Lamborghini, Bentley).
W skali świata z przewidywaną łączną sprzedażą na poziomie ponad 4,16 mln aut duet FCA-PSA będzie czwartą siłą. Koncern VW zajmuje pierwsze miejsce (5,3 mln aut), druga jest Toyota (5,16 mln) a podium zamyka Renault-Nissan (4,84 mln).
Decyzja o fuzji z PSA zapadła po 5 miesiącach od załamania się negocjacji FCA z koncernem Renault.