Volkswagen skończył z ciuciubabką i ujawnił zdjęcia craftera nowej generacji - bez maskowania, tak jak go stworzyli inżynierowie.
Konstruktorzy zapewniają, że nowy crafter, pod względem długości oraz pojemności przestrzeni ładunkowej, przewyższa zarówno swojego poprzednika, jak i konkurentów. Volkswagen przewiduje ponad 50 wariantów nowego modelu, w tym 3 rodzaje napędu (na przód, na tył oraz na cztery koła 4MOTION). Będą też trzy długości tego auta: L3 - 5,9 m, L4 - 6,8 m i największa L5 - 7,32 m (dla porównania zwykły volkswagen golf ma niecałe 5 m długości). Dodatkowo, wersja furgon będzie miała trzy odmiany wysokości dachu.
Nowy volkswagen crafter - 4 modele bazowe, 3 długości i 3 wysokości nadwozia
Specjalnie dla nowego craftera stworzono nowy silnik 2.0 TDI (EA 288Nutz), który będzie dostępny w czterech wariantach mocy - 102 KM, 122 KM, 140 KM oraz najmocniejszy TDI biturbo o mocy 177 KM. Do wyboru będą też różne rodzaje skrzyń biegów.
Producent twierdzi, że po raz pierwszy w historii ten model oferuje tak wiele możliwości łączenia jednostek napędowych, przekładni oraz rodzajów napędu dla wszystkich wersji nadwozia. Ponoć każdy kupujący znajdzie odpowiednią dla siebie konfigurację.
Dzięki elektromechanicznemu układowi kierowniczemu, który w tej klasie pojazdów zastosowano po raz pierwszy, nowy crafter może być wyposażony w dużą liczbę systemów wspomagania kierowcy - czynnych, takich jak ESP ze stabilizacją toru jazdy przyczepy, adaptacyjny tempomat ACC, system automatycznego hamowania po kolizji, system korekty toru jazdy w przypadku bocznych podmuchów wiatru (opcjonalny), asystent manewrowania z przyczepą i wiele więcej...
Także systemów z zakresu bezpieczeństwa biernego jest mnóstwo m.in. poduszki powietrzne z przodu, boczne oraz kurtynowe dla kierowcy i pasażerów. Lista obejmuje również kamerę cofania, czujniki parkowania oraz system ostrzegania o ruchu za pojazdem. Reflektory w technologii LED potrafią doświetlać zakręty. Z pokładu craftera będzie można także korzystać z internetu.
Dla nowego craftera zbudowano nową fabrykę w Białołężycach pod Wrześnią - szacuje się, że zainwestowano tam ok. 3,4 mld zł (około 800 mln euro). Obiekt ten jest drugim miejscem produkcji Volkswagenów w Polsce; pierwszy jest zlokalizowany w Antoninku pod Poznaniem (tylko tam powstaje caddy), gdzie działa już od ponad 20 lat. Zakład, w którym będzie produkowany crafter, zajmuje powierzchnię blisko 220 hektarów, co odpowiada powierzchni około 300 boisk piłkarskich.
Po rozpoczęciu produkcji w październiku 2016 do końca roku VW planuje wyprodukować 2500 nowych samochodów. Wiosną 2017 chcą uruchomić drugą zmianę, a we wrześniu trzecią. Niemiecki koncern ma śmiałe plany i chce podwoić dzisiejszą liczbę produkowanych aut. Szacowany roczny wolumen produkcyjny nowej fabryki wynosi nawet 100 tys. sztuk. Przedstawiciele VW przewidują, że uruchomienie pełnej rocznej produkcji nastąpi pod koniec 2017 i na początku 2018 roku.
Gdy fabryka zacznie działać na pełnych obrotach, będzie w niej pracować ponad 3000 osób. Dodatkowo, w okolicy powstanie również kilka zakładów firm zaopatrzeniowych, co stworzy kolejne miejsca pracy.