Najbardziej na kradzież auta narażeni są właściciele pojazdów, które mają od 6 do 10 lat. Jak podaje instytut Samar grupa ta stanowiła 43 proc. wszystkich skradzionych w 2015 roku samochodów. Na drugim miejscu są pojazdy w wieku od 11 do 15 lat (19 proc.).
Na trzecim miejscu znajduje się grupa aut w wieku 1-3 lata (z udziałem 15 proc.). Najmniej (10 proc.) skradziono najstarszych aut, w wieku powyżej 15 lat. W ocenie analityków dane te korespondują ze strukturą importu samochodów używanych, wśród których dominują auta starsze. Średni wiek sprowadzanych pojazdów to 10-11 lat.
Masz sześcioletnie auto? To uważaj
Według Samar kwestia wieku skradzionych samochodów ściśle łączy się z innym faktem: właścicielami 81 proc. skradzionych pojazdów były osoby prywatne (czyt. Polaka stać głównie na starsze auto).
Wśród instytucjonalnych właścicieli aut najbardziej na kradzieże były narażone firmy wynajmu długoterminowego (13 proc.). Najmniejsze ryzyko utraty grozi firmom leasingowym (2 proc.).
Na potęgę kradną auta z silnikiem Diesla
Eksperci podają, że ponad 63 proc. wszystkich aut wyrejestrowanych w 2015 roku z powodu kradzieży (5220 szt.) stanowiły modele napędzane silnikiem Diesla. Niemal 37 proc. napędzała jednostka benzynowa. Ledwo 0,06 proc. stanowiły samochody hybrydowe, elektryczne lub zasilane LPG.
Samar podaje też, które marki i modele w 2015 roku wyrejestrowano najczęściej z powodu złodziejskiej działalności. Listę przestępczych przebojów otwiera Volkswagenów (1308 szt.), drugie jest Audi (1296 szt.), a podium zamyka BMW (724 szt.). Modele? Numer jeden to audi A4 (462 szt.), dalej jest volkswagen golf (450 szt.) i audi A6 (329 szt.).