18 marca 2016 minęły dokładnie dwa lata od chwili ogłoszenia, że nowa fabryka samochodów użytkowych marki Volkswagen powstanie w Białężycach koło Wrześni. Jak się dowiedzieliśmy budowa nowego zakładu dobiega końca, produkowane są już pierwsze auta prototypowe, a w październiku ma nastąpić oficjalny start produkcji seryjnej - po roku i 10 miesiącach od wmurowania kamienia węgielnego.
- Teraz trwa wyposażanie całej fabryki w urządzenia produkcyjne. Budujemy w serii przedprodukcyjnej pierwsze pojazdy, testujemy poszczególne procesy - powiedział dziennik.pl Ralf Nitzschke, dyrektor nowej fabryki VW we Wrześni. - Mamy już dokonane pierwsze odbiory techniczne, a personel zakładu, prawie 1300 osób, przechodzi szkolenia. Wszystko przebiega zgodnie z planem - podkreśla przedstawiciel VW.
Nitzschke przyznał też, że dwa tygodnie temu załoga przeprowadziła się z tymczasowych kontenerów do docelowych biur fabryce.
Wiadomo, że docelowo praca w nowej fabryce przy produkcji craftera nowej generacji będzie się odbywała na trzy zmiany, a zatrudnienie znajdzie tam 3000 osób, z czego 10 proc. mają stanowić kobiety. Obecnie na produkcji pracuje 607 osób, a do końca 2016 ma pojawić się 1330 ludzi. W administracji zatrudniono 643 osoby (finalnie ma być 762 pracowników).
Produkowanych będzie 17 samochodów na godzinę, czyli 380 na dobę
- Po rozpoczęciu produkcji w październiku 2016 do końca roku planujemy wyprodukować 2500 nowych samochodów. Wiosną 2017 chcemy uruchomić drugą zmianę, a we wrześniu trzecią - mówi Nitzschke.
Jak usłyszeliśmy niemiecki koncern ma śmiałe plany i chce podwoić dzisiejszą liczbę produkowanych aut.
- Szacowany roczny wolumen produkcyjny nowej fabryki wynosi nawet 100 tys. nowych aut. Przewidujemy, że uruchomienie pełnej rocznej produkcji nastąpi pod koniec 2017 i na początku 2018 roku - powiedział dziennik.pl Ralf Nitzschke.
Warto zaznaczyć, że nowa fabryka we Wrześni to jedyny zakład, który będzie produkował nową generację craftera. Z Wielkopolski samochody będą wysyłane na cały świat. Volkswagen przewiduje ponad 50 wariantów nowego modelu, w tym 3 rodzaje napędu (na przód, na tył oraz 4x4). Będą też trzy długości tego auta: L3 - 5,9 m, L4 - 6,8 m i największa L5 - 7,32 m. Dla porównania zwykły volkswagen golf ma niecałe 5 m długości.
Właśnie ze względu na rozmiary auta np. w trakcie montażu samochody na linii poruszają się w poprzek a nie przodem do kierunku jazdy, jak ma to miejsce w zwyczajnych fabrykach aut osobowych. Inną ciekawostką, jest zamontowany na lakierni największy na świecie robot o długości ok. 7 m, który wjeżdża do wnętrza nadwozia by pokryć je lakierem. Zakład we Wrześni będzie miał wskaźnik automatyzacji na poziomie 65-70 proc. na obszarze spawalni, gdzie będzie pracować 437 robotów.
VW szuka ludzi do pracy
Jednocześnie z finiszem budowy trwa cały czas proces rekrutacji na stanowiska produkcyjne i specjalistyczne.
- Szukamy operatorów maszyn i urządzeń, blacharzy i lakierników natryskowych. Mamy duże zapotrzebowanie na specjalistów od finansów, szczególnie controllingu i rachunkowości, a także specjalistów z zakresu optymalizacji procesów produkcyjnych oraz zarządzania częściami zakupowymi. W związku z wysoką automatyzacją nowego zakładu we Wrześni poszukujemy także automatyków do działu utrzymania ruchu - wymienia Jolanta Musielak z zarządu Volkswagen Poznań.
Wartość inwestycji niemieckiego koncernu oceniono na niemal 3,4 mld zł (około 800 mln euro). Szacuje się, że nowy zakład produkcyjny VW we Wrześni może przynieść w całej Polsce 10 tys. miejsc pracy - część z nich powstanie w Wielkopolsce.
- Na uwagę zasługuje również fakt, że pod budowę fabryki zakupiono grunt o powierzchni 220 hektarów. Na chwilę obecną fabryka zajmuje tylko połowę tego obszaru. Mamy więc bardzo dużo miejsca na ewentualną rozbudowę w przyszłości, co pokazuje nadzieje i oczekiwania jakie łączymy z tym obiektem - powiedział szef nowej fabryki VW we Wrześni.
Po uruchomieniu produkcji jesienią Volkswagen tym samym będzie dysponował czterema fabrykami, gdzie powstają samochody użytkowe tej marki. Z czego aż dwie w Polsce - Poznań (tylko tam powstaje caddy) i Września właśnie, która będzie jedynym zakładem produkującym craftera. Pozostałe ośrodki mieszczą się w Niemczech i Argentynie.
- Działka o powierzchni 220 hektarów - czyli tyle co powierzchnia 300 boisk piłkarskich. Milion metrów sześciennych ziemi na przygotowanie terenu pod budowę. 50 tys. metrów sześciennych betonu na wykonanie 3500 wsporników na głębokości 16 m. 8 tys. ton stali zbrojeniowej, a pod powierzchnią 15 km różnych rur o średnicy ok. 2 m.