Trwa śledztwo w sprawie wypadku na autostradzie A4 z udziałem opancerzonego BMW 760Li High Security, którym jechał prezydent Andrzej Duda. Prokuratura w Opolu poinformowała, że dochodzenie dotyczy nieumyślnego sprowadzenia niebezpieczeństwa katastrofy w ruchu lądowym. Rzeczniczka opolskiej Prokuratury Okręgowej Lidia Sieradzka powiedziała, że póki co nikomu nie postawiono zarzutów, bo postępowanie prowadzone jest w sprawie. Śledztwo dotyczy artykułu 174 paragraf 2 Kodeksu Karnego, który mówi o nieumyślnym sprowadzeniu niebezpieczeństwa katastrofy w ruchu lądowym. Za takie przestępstwo przewidziano karę do 3 lat więzienia.

Reklama

Mariusz Błaszczak, szef MSWiA czeka na wyniki prac specjalnej komisji powołanej w Biurze Ochrony Rządu. Zespół ekspertów ma ustalić przyczyny incydentu z prezydenckim BMW, zbadają także obowiązujące procedury. - Składam zobowiązanie, że będę domagał się od szefa BOR szybkiego przedstawienia wniosków z pracy tego zespołu - podkreślił Błaszczak.

Takim BMW i na tych oponach nie można podróżować

Winna opona? Standardowe wyposażenie BMW 760Li High Security obejmuje ogumienie Michelin PAX kryjące pierścień polimerowy na feldze wewnątrz opony z dodatkowym systemem pomiaru ciśnienia - nawet po przestrzeleniu czy przebiciu opony (w zależności od wersji) pozwalają przejechać dystans 200 km (prędkość maksymalna 80 km/h). Świadkowie zdarzenia twierdzą, że prezydencka kolumna poruszała się z prędkością ok. 140 km/h.

- Prezydent co chwilę gdzieś jeździ tym BMW, a to jest samochód opancerzony, służy do transferu, nie podróży - mówi dziennik.pl Maciej Pertyński, dziennikarz motoryzacyjny i jedyny polski juror konkursu na Światowy Samochód Roku (WCOTY). - W dłuższej podróży PAX, który jednak jest normalną oponą pneumatyczną, a nie piankowo-polimerowym konglomeratem, dostaje zbyt wielkie obciążenia, szczególnie przy trwale wysokich prędkościach (auto waży prawie 4 tony). Nie twierdzę, że to było przyczyną, ale to jest logiczne, a fakty są takie, że z auta korzystano jako z podróżnego środka międzymiastowego, co jest niedopuszczalne ani w sensie przeznaczenia samochodu, ani tym bardziej opon do niego - wyjaśnia Pertyński.

dziennik.pl
Oponę z rozwiązaniem PAX System Michelin opracował w 1996 roku. W skład systemu wchodzi wewnętrzny pierścień, asymetryczna obręcz, specjalna opona i czujniki ciśnienia (na felgę nie można założyć tradycyjnego ogumienia; opona w systemie PAX jest trwale mocowana na obręczy).

Tajemnice prezydenckiego BMW ujawniono jeszcze przed wyborami

Czy ekspertów komisji zainteresuje ich fakt, że wiosną 2015 roku BOR pierwszy raz w historii odsłoniło tajemnice zabezpieczeń prezydenckich aut? Przypominamy, że Biuro jako jeden z wystawców miało swoje stoisko na Międzynarodowych Targach Europoltech. To właśnie tam najciekawszymi eksponatami były wówczas cztery opancerzone samochody.

Obok range rovera, którym wtedy prezydent Bronisław Komorowski podróżował do letniskowego domku w Budzie Ruskiej, wystawiono trzy inne pancerne samochody. W tym czarne BMW 760Li High Security o numerach rejestracyjnych, które były wykorzystywane w trakcie kampanii Komorowskiego. Te same blachy widoczne są też na zdjęciach czarnego BMW już za kadencji prezydenta Andrzeja Dudy (nie wyklucza to faktu, że numery rejestracyjne mogą być zmieniane).

Biuro Ochrony Rządu / Ryszard Sitarski

- To idiotyzm! Byłem na tej wystawie i przecierałem oczy ze zdziwienia! - grzmiał wówczas w rozmowie z dziennik.pl Jerzy Dziewulski. Były antyterrorysta i szef ochrony prezydenta Aleksandra Kwaśniewskiego był oburzony decyzją ówczesnego kierownictwa BOR, które zdecydowało się publicznie wystawić sprzęt służący do ochrony. - Z jednej strony krzyk o poufność zamówień, z drugiej strony wszystko na talerzu. Każdy mógł dotykać, usiąść w środku. (...) Mam nadzieję, że po powrocie z tego show dopełniono wszelkich procedur i samochody poddano przeglądowi pirotechnicznemu i elektronicznemu, przecież ktoś tam mógł zostawić podsłuch - mówił Dziewulski i przyznał wtedy, że na własne uszy słyszał, jak w jednej z telewizji przedstawiciel BOR opowiadał, że szyby i drzwi pancernego range rovera zniosą ostrzał z broni kaliber 9 mm. - Jeśli wytrzymają taki ostrzał, to znaczy, że większy się przebije - skwitował ekspert.

dziennik.pl
Reklama

W trakcie targów zrobiliśmy zdjęcia nie tylko specyfikacji technicznej opancerzonego BMW, ale także opon Michelin PAX (255/720 R490 AC), wnętrza i silnika. Do auta mogliśmy wsiadać, dotykać i zaglądać wszędzie. To samo mógł zrobić każdy, kto był na tamtej wystawie - swoje stoiska miały tam nie tylko służby mundurowe, ale też firmy dostarczające im specjalistyczny sprzęt i broń.

WIĘCEJ SZCZEGÓŁÓW TECHNICZNYCH niżej w galerii zdjęć >>>