Geely trzęsie rynkiem w Polsce. Taksówkarze zachwyceni SUV-em EX5

Geely Auto to marka z korony największej prywatnej chińskiej grupy motoryzacyjnej Zhejiang Geely Holding. Jej założycielem i właścicielem jest Eric Li, czyli 107. najbogatszy człowiek świata z majątkiem wycenianym przez Forbesa na 16,4 mld dolarów. Grupa zatrudnia ponad 50 000 osób, posiada 12 fabryk oraz pięć centrów rozwoju w Hangzhou, Ningbo, Göteborgu, Coventry i Frankfurcie. Działają też cztery studia projektowe w Szanghaju, Göteborgu, Mediolanie i Coventry, zatrudniające ponad 1000 specjalistów. Do miliardera należą również Volvo, Polestar, Zeekr, Proton czy Lotus. Jak sprzedają się te samochody? Po dziewięciu miesiącach 2025 roku Grupa Geely sprzedała niemal 3 mln aut, to o 29 proc. więcej rok do roku. W tym 1,6 mln sztuk stanowiły auta zelektryfikowane (hybrydy i elektryki), co daje wzrost o 68 proc. i odpowiada za ponad połowę wyniku. Do tego w trzecim kwartale pierwszy raz sprzedaż przebiła 1 mln pojazdów w kwartale. Jest co świętować! Znaczną część wypracowała imienna marka Geely – w tym czasie na drogi wyjechało 2,2 mln aut hybrydowych i elektrycznych, czyli o 46 proc. więcej w porównaniu z zeszłym rokiem.

Reklama

W Polsce Geely już notuje pierwsze sukcesy. Marka przebojem wjechała do Top10 najpopularniejszych chińskich firm motoryzacyjnych. Koniem pociągowym biznesu jest SUV EX5 – tylko w listopadzie sprzedało się 80 sztuk tego modelu, w tym aż 50 egzemplarzy kupiła warszawska korporacja iTaxi. Skąd to wzięcie?

Tak wygląda Geely EX5, czyli najładniejszy SUV 2025 roku

Reklama

Geely EX5 to 4,6-metra technologii opakowanej w gładkie i modnie wystylizowane nadwozie ustawione na 19-calowych kołach. To pierwszy SUV zaprojektowany z myślą o rynkach światowych. W międzynarodowym konkursie Red Dot Design Award chiński model właśnie zdobył wyróżnienie Red Dot 2025 w kategorii "Design Produktu".

Geely EX5 Geely EX5 / Tomasz Sewastianowicz
Geely EX5 Geely EX5 / Tomasz Sewastianowicz

Przy czym forma nie jest jedynie na pokaz. EX5 szczyci się dopracowaną aerodynamiką. Tu każdy element pełni ważną funkcję w osiągnięciu opływowej linii. Przecież jedną z największych przeszkód w walce o elektryczny zasięg jest opór powietrza. Na jego przezwyciężenie typowy EV poświęca niemal 2/3 energii. Redukcja Cx o zaledwie 0,01 zwiększa zasięg e-auta o około 2,5 proc. SUV Geely powinien mieć znacznie łatwiej, jego współczynnik oporu powietrza Cx wynosi ledwie 0,269 – producent twierdzi, że samochód jest bardziej opływowy niż pocisk (dla porównania Mercedes EQS, który jest niższą i smukłą limuzyną: 0,20). W SUV-ie to znakomity rezultat. Osiągnięto go dzięki zastosowaniu kilku technicznych trików, w tym aerodynamicznie ukształtowanych felg, tylnego spoilera wydłużającego dach, specjalnych kurtyn w przednim zderzaku i szczelin, które rozszerzają błotniki dla lepszego przepływu powietrza. Jednak zanim zakręcą się koła warto lepiej rozejrzeć się w środku…

Geely EX5 Geely EX5 / Tomasz Sewastianowicz

Geely EX5 oferuje jakość wnętrza wykraczającą ponad standard marek popularnych

Geely EX5 oferuje naprawdę przestronną kabinę. Szczególnie, że rozstaw osi to solidne 2,75 m. Miejsce kierowcy z wysoko poprowadzonym tunelem środkowym zdominowały dwa ekrany – 15,4-calowa stacja multimedialna w centrum oraz 10,2-calowy zestaw cyfrowych wskaźników. Większy wyświetlacz pozwala obsługiwać wszystkie funkcje auta. Zaprogramowano również ponad 200 poleceń głosowych do zarządzania systemami bez odrywania rąk od kierownicy.

Geely EX5 Geely EX5 / Tomasz Sewastianowicz

Wnętrze Geely EX5 jest dopracowane – solidny montaż i jakość tworzyw wykraczają poza standard popularnych marek. Ergonomicznie profilowana kierownica ze spłaszczeniem u dołu świetnie leży w dłoniach. Materiały w kluczowych miejscach są przyjemne w dotyku. W środku jest naprawdę dużo miejsca. Dzięki płaskiej podłodze i niemal 2,75-metowemu rozstawowi osi zapewnia swobodę na poziomie aut z wyższego segmentu. Fotele są obszerne, miękkie i z długim siedziskiem. Ten kierowcy ma 6-stopniową elektryczną regulację, a pasażera 4-stopniową oraz podnóżek rozkładany w trybie relaksu, w obu jest pamięć ustawień, podgrzewanie i wentylacja (wersja MAX).

Kierowca o wzroście ok. 186 cm szybko znajdzie właściwą pozycję do prowadzenia auta. Z tyłu poczujesz się niemal jak w kinie – na stopy, nogi i nad głową jest bardzo dużo miejsca. Pasażerowi podobnej postury siedzącemu w drugim rzędzie od kolan do oparcia fotela zostaje tyle luzu, że można założyć nogę na nogę.

Geely EX5 Geely EX5 / Tomasz Sewastianowicz

Geely EX5 - jaka pojemność bagażnika?

Geely EX5 jest też pakowny. W codziennej eksploatacji pomoże jeden z większych w tej klasie aut bagażnik z regulowaną podłogą – zapewni od 410 l do 1877 litrów pojemności (po złożeniu asymetrycznie dzielonej kanapy). Do tego jest lampka LED, dwa solidne haki na siatki z zakupami i specjalna wnęka na mokre czy brudne rzeczy.

Geely EX5 Geely EX5 / Tomasz Sewastianowicz

Geely EX5 jest mocny i szybki. Jaki silnik i przyspieszenie?

Wreszcie napęd. Geely EX5 wykorzystuje baterie, które są wyjątkowe na tle innych rozwiązań. Powstały bez użycia kobaltu i mają konstrukcję litowo-żelazowo-fosforanową (LFP). Takie połączenie gwarantuje im wysoką wydajność i żywotność bez efektu pamięci. Ich pojemność brutto to 60 kWh. Do tego akumulatory Geely pomyślnie przeszły rygorystyczne międzynarodowe testy bezpieczeństwa, w tym ośmioigłowy test penetracyjny akumulatora bez ognia lub eksplozji. Silnik zapewnia prawie 220 KM mocy i 320 Nm. Przyspieszenie od zera od 100 km/h zajmuje ledwie 6,9 sekundy.

Maksymalny zasięg wynosi do 430 km. Pokładowa instalacja obsługuje szybkie ładowanie z mocą 100 kW. Stąd uzupełnienie energii od 10 do 80 proc. potrwa 28 minut. Zwiększenie zasięgu o 135 km zajmuje jedynie 10 minut. To bardzo dobry wynik.

Geely EX5 Geely EX5 / Tomasz Sewastianowicz
Geely EX5 Geely EX5 / Tomasz Sewastianowicz

Ile kosztuje nowe Geely EX5?

Geely EX5 na chińskim rynku to wydatek od 109 800 juanów, czyli ok. 56 000 zł. W Polsce Geely EX5 (220 KM) kosztuje od 169 900 zł. Maksymalnie 40 000 zł rządowej dopłaty z programu NaszEauto obniży cenę SUV-a do 129 000 zł. To świetna oferta za tak duże auto. Do tego przewidziano finasowanie z rozsądną ratą za użytkowanie – EX5 można mieć za 699 zł netto miesięcznie. Do tego dają wallbox za 1 zł oraz serwis przez 3 lata także za złotówkę.

Geely EX5 Geely EX5 / Tomasz Sewastianowicz
Geely EX5 Geely EX5 / Geely