MORB to pierwszy polski samochód terenowy z napędem elektrycznym

MORB to pierwszy tego typu samochód terenowy w Polsce. Auto opracowali inżynierowie Ennovation Technology i spółki N.E.T. Pierwsza firma dostarczyła napęd, druga jest producentem auta. Czego mogą spodziewać się kierowcy?

Reklama

Futurystyczne nadwozie z podwójną kabiną skrywa napęd elektryczny złożony z dwóch silników (z przodu i z tyłu), a każdy z nich napędza jedną oś. Łączna moc to aż 408 KM. Duża bateria 104 kWh powinna zapewnić nawet 300 km zasięgu.

MORB z mocnym napędem - jakie możliwości w terenie?

Pojazd jest oparty na ramie, ale – co nietypowe dla takich zastosowań – posiada zawieszenie zależne. Duże koła rozstawione niemal na rogach, krótkie zwisy i podcięte po bokach zderzaki ułatwiają grasowanie po bezdrożach. Grill i przednie światła są możliwie wysoko, by uniknąć uszkodzeń.

MORB to pierwsza polska elektryczna terenówka MORB to pierwsza polska elektryczna terenówka / Materiały prasowe

Jednocześnie elektryczny napęd 4x4 wykazuje się ponadprzeciętnym talentem w terenie. I jeśli ktoś zabrnie daleko od szosy, to sforsuje nim naprawdę głęboki brody, podczas kiedy inne auta mówią "pass" już przy 22 cm wody przed nosem. I nie ma co się bać o akumulator – zabezpieczono go w kapsule, ma też specjalny obwód nagrzewnia i chłodzenia.

Na gładkiej drodze MORB może maksymalnie rozpędzić się do 130 km/h, a niski środek ciężkości przełoży się na stabilność pojazdu. Od zera do 100 km/h polski samochód przyspieszy w ok. 13 sekund. Dopuszczalna masa całkowita to 3,5 t.

MORB to pierwsza polska elektryczna terenówka MORB to pierwsza polska elektryczna terenówka / Materiały prasowe

MORB to terenowy samochód dla wojska i ratownictwa

Zdaniem konstruktorów MORB to niezwykle uniwersalny samochód terenowy. Cichy napęd elektryczny sprawia, że może być idealnym pojazdem dla żołnierzy zwiadu czy straży granicznej. W wersji z miejscem na nosze oraz sprzęt medyczny sprawdzi się jako auto służb ratowniczych.

Trwa ładowanie wpisu

– Dzięki połączeniu modularności, bezemisyjnej technologii i wysokim zdolnościom do jazdy w terenie, MORB wpisuje się w potrzeby służb ratowniczych, wojska, branży leśnej, a także trafia do entuzjastów off-roadu mówi Michał Borowski, ekspert odpowiedzialny za projekt ze strony Ennovation Technology. – Współpraca przy projekcie potwierdza, że w Polsce firmy inżynieryjne mają warsztat, dzięki któremu jesteśmy gotowi na nowe bardziej ekologiczne podejście do pojazdów specjalistycznych – podkreślił.

MORB - dane techniczne, osiągi, przyspieszenie, moc

  • Napęd: 4WD, dwa silniki elektryczne, stały napęd na cztery koła
  • Moc maksymalna: 408 KM
  • Pojemność akumulatora: 104 kWh
  • Zasięg: około 300 km
  • Przyspieszenie 0–100 km/h: 13 s
  • Maks. prędkość: 130 km/h
  • Dopuszczalna masa całkowita DMC: 3500 kg
MORB to pierwsza polska elektryczna terenówka MORB to pierwsza polska elektryczna terenówka / Materiały prasowe
MORB to pierwsza polska elektryczna terenówka MORB to pierwsza polska elektryczna terenówka / Materiały prasowe
MORB to pierwsza polska elektryczna terenówka MORB to pierwsza polska elektryczna terenówka / Materiały prasowe
MORB to pierwsza polska elektryczna terenówka MORB to pierwsza polska elektryczna terenówka / Materiały prasowe