MORB to pierwszy polski samochód terenowy z napędem elektrycznym

MORB ma ponad 4 m długości, 2,2 m szerokości i niemal tyle samo wysokości. To pierwszy tego typu samochód terenowy w Polsce. Opracowali go inżynierowie Ennovation Technology i spółki N.E.T. Pierwsza firma dostarczyła napęd, druga jest producentem auta. Czego mogą spodziewać się kierowcy?

Reklama

Futurystyczne nadwozie z podwójną kabiną skrywa napęd złożony z dwóch silników elektrycznych, a każdy napędza jedną oś. Łączna moc to aż 408 KM. Duża bateria 104 kWh powinna zapewnić nawet 300 km zasięgu.

MORB z mocnym napędem - jakie możliwości w terenie?

Pojazd jest oparty na ramie, ale – co nietypowe dla takich zastosowań – posiada zawieszenie zależne. Duże koła rozstawione niemal na rogach, krótkie zwisy i podcięte po bokach zderzaki ułatwiają grasowanie po bezdrożach. Grill i przednie światła są możliwie wysoko, by uniknąć uszkodzeń.

MORB to pierwsza polska elektryczna terenówka MORB to pierwsza polska elektryczna terenówka / Materiały prasowe
Reklama

Jednocześnie elektryczny napęd 4x4 wykazuje się ponadprzeciętnym talentem w terenie. I jeśli ktoś zabrnie daleko od szosy, to sforsuje nim naprawdę głęboki brody, podczas kiedy inne auta mówią "pass" już przy 22 cm wody przed nosem. I nie ma co się bać o akumulator – zabezpieczono go w kapsule, ma też specjalny obwód nagrzewnia i chłodzenia.

– Konstrukcja MORB umożliwia bezpieczne pokonywanie przeszkód wodnych z założeniem brodzenia nawet do głębokości 1,5 metra. Kąty terenowe: najazdowy 80°, zjazdowy 65°, rampowy 35° – mówi dziennik.pl Michał Borowski, ekspert odpowiedzialny za projekt auta ze strony Ennovation Technology. – Do tego oferuje pneumatycznie regulowany prześwit aż do 56 cm. System zawieszenia posiada również funkcję samopoziomowania i regulacji wysokości ze skokiem do 350 mm – wyjaśnia.

Na gładkiej drodze MORB może maksymalnie rozpędzić się do 130 km/h, a niski środek ciężkości przełoży się na stabilność pojazdu. Od zera do 100 km/h polski samochód przyspieszy w ok. 13 sekund. Dopuszczalna masa całkowita to 3,5 t.

MORB to pierwsza polska elektryczna terenówka MORB to pierwsza polska elektryczna terenówka / Materiały prasowe

MORB to terenowy samochód dla wojska i ratownictwa

Zdaniem konstruktorów MORB to niezwykle uniwersalny samochód terenowy. Cichy napęd elektryczny sprawia, że może być idealnym pojazdem dla żołnierzy zwiadu czy straży granicznej.

– MORB jest w fazie ostatecznych testów. Powstał z myślą m.in. o służbach mundurowych, grupach ratowniczych i jednostkach specjalnych. Zapewnia cichą i bezemisyjną jazdę, zachowując ponadprzeciętne właściwości terenowe. Napęd elektryczny w terenie sprawdza się nawet lepiej od spalinowego: brak ryzyka zassania wody przez silnik, uproszczona konstrukcja bez wału napędowego wzdłuż całego podwozia, wysoki moment obrotowy bez konieczności stosowania przekładni redukcyjnej – podkreśla ekspert.

Trwa ładowanie wpisu

MORB - dane techniczne, osiągi, przyspieszenie, moc

  • Długość 4150 mm, szerokość 2210 mm, wysokość 2150 mm,
  • Rozstaw osi: 2800 mm
  • Napęd: 4WD, dwa silniki elektryczne, stały napęd na cztery koła
  • Moc maksymalna: 408 KM
  • Pojemność akumulatora: 104 kWh
  • Zasięg: około 300 km
  • Przyspieszenie 0–100 km/h: 13 s
  • Maks. prędkość: 130 km/h
  • Dopuszczalna masa całkowita DMC: 3500 kg
  • Pneumatycznie regulowany prześwit do 56 cm
  • Kąty terenowe: najazdowy 80°, zjazdowy 65°, rampowy 35°
MORB to pierwsza polska elektryczna terenówka MORB to pierwsza polska elektryczna terenówka / Materiały prasowe
MORB to pierwsza polska elektryczna terenówka MORB to pierwsza polska elektryczna terenówka / Materiały prasowe
MORB to pierwsza polska elektryczna terenówka MORB to pierwsza polska elektryczna terenówka / Materiały prasowe
MORB to pierwsza polska elektryczna terenówka MORB to pierwsza polska elektryczna terenówka / Materiały prasowe