MORB to pierwszy polski samochód terenowy z napędem elektrycznym
MORB to pierwszy tego typu samochód terenowy w Polsce. Auto opracowali inżynierowie Ennovation Technology i spółki N.E.T. Pierwsza firma dostarczyła napęd, druga jest producentem auta. Czego mogą spodziewać się kierowcy?
Futurystyczne nadwozie z podwójną kabiną skrywa napęd elektryczny złożony z dwóch silników (z przodu i z tyłu), a każdy z nich napędza jedną oś. Łączna moc to aż 408 KM. Duża bateria 104 kWh powinna zapewnić nawet 300 km zasięgu.
MORB z mocnym napędem - jakie możliwości w terenie?
Pojazd jest oparty na ramie, ale – co nietypowe dla takich zastosowań – posiada zawieszenie zależne. Duże koła rozstawione niemal na rogach, krótkie zwisy i podcięte po bokach zderzaki ułatwiają grasowanie po bezdrożach. Grill i przednie światła są możliwie wysoko, by uniknąć uszkodzeń.
Jednocześnie elektryczny napęd 4x4 wykazuje się ponadprzeciętnym talentem w terenie. I jeśli ktoś zabrnie daleko od szosy, to sforsuje nim naprawdę głęboki brody, podczas kiedy inne auta mówią "pass" już przy 22 cm wody przed nosem. I nie ma co się bać o akumulator – zabezpieczono go w kapsule, ma też specjalny obwód nagrzewnia i chłodzenia.
Na gładkiej drodze MORB może maksymalnie rozpędzić się do 130 km/h, a niski środek ciężkości przełoży się na stabilność pojazdu. Od zera do 100 km/h polski samochód przyspieszy w ok. 13 sekund. Dopuszczalna masa całkowita to 3,5 t.
MORB to terenowy samochód dla wojska i ratownictwa
Zdaniem konstruktorów MORB to niezwykle uniwersalny samochód terenowy. Cichy napęd elektryczny sprawia, że może być idealnym pojazdem dla żołnierzy zwiadu czy straży granicznej. W wersji z miejscem na nosze oraz sprzęt medyczny sprawdzi się jako auto służb ratowniczych.
– Dzięki połączeniu modularności, bezemisyjnej technologii i wysokim zdolnościom do jazdy w terenie, MORB wpisuje się w potrzeby służb ratowniczych, wojska, branży leśnej, a także trafia do entuzjastów off-roadu – mówi Michał Borowski, ekspert odpowiedzialny za projekt ze strony Ennovation Technology. – Współpraca przy projekcie potwierdza, że w Polsce firmy inżynieryjne mają warsztat, dzięki któremu jesteśmy gotowi na nowe bardziej ekologiczne podejście do pojazdów specjalistycznych – podkreślił.
MORB - dane techniczne, osiągi, przyspieszenie, moc
- Napęd: 4WD, dwa silniki elektryczne, stały napęd na cztery koła
- Moc maksymalna: 408 KM
- Pojemność akumulatora: 104 kWh
- Zasięg: około 300 km
- Przyspieszenie 0–100 km/h: 13 s
- Maks. prędkość: 130 km/h
- Dopuszczalna masa całkowita DMC: 3500 kg