Volvo z napędem na cztery koła czy na przód? Które kluczyki zabierasz do domu?
1 Nowe volvo V40 na dobre zagościło na polskich ulicach. Chociaż w większości widywanych V40 za kierownicą siedzą kobiety, to producent przygotował coś, co przypadnie do gustu także facetom…
dziennik.pl
2 W nasze ręce trafiły kluczyki do najmocniejszych odmian nowego volvo V40, czyli przednionapędowego V40 R-Design T5 i V40 Cross Country T5 z napędem na cztery koła. Co łączy oba auta?
foto by Mateusz Szymański
3 Co łączy oba auta? Bryła nadwozia, kompletne wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa zawierające poduszkę powietrzną dla potrąconego pieszego, luksusowe wnętrze i pięciocylindrową rzędową turbodoładowaną siłownię o pojemności 2,5 litra.
dziennik.pl
4 Napęd na koła jest przekazywany za pomocą sześciobiegowej przekładni Geartronic, którą można sterować manualnie za pomocą lewarka zmiany biegów. Za napęd na cztery koła w V40 Cross Country odpowiada sprzęgło Haldex 5 generacji.
foto by Mateusz Szymański
5 Auta wyposażone w układ Haldex 5 mają możliwość całkowitego przenoszenia napędu pomiędzy przednią a tylną osią. Wszystko zależy od stylu jazdy kierowcy i od warunków panujących na drodze.
foto by Mateusz Szymański
6 Podczas jazdy po autostradzie autem wyposażonym w układ Haldex 5 cały moment obrotowy jest przenoszony na przednie koła. W takich warunkach nie ma konieczności korzystania z napędu 4x4. Takie rozwiązanie sprzyja oszczędzaniu paliwa. Jeśli autem poruszamy się po mniej przyczepnej nawierzchni, takiej jak szutrowa droga, przenoszenie momentu obrotowego jest uzależnione od przyczepności przednich kół. Jeśli nie jest wystarczająca do skutecznego napędzania auta, moment jest przenoszony także na tylne koła, aby zwiększyć przyczepność auta. W przypadku ekstremalnie śliskiej lub grząskiej nawierzchni, kiedy przednie koła mają poważne problemy z utrzymaniem przyczepności, cały moment obrotowy może zostać przekazany na tylne koła. Producent układu Haldex dał możliwość konstruktorom samochodów indywidualnego programowania charakterystyki przenoszenia napędu pomiędzy osiami. W przypadku Volvo V40 Cross Country na tylną oś może trafić maksymalnie 90 proc. momentu obrotowego.
Volvo
7 Z zewnątrz auta różnią się pakietami dodatków stylizacyjnych podkreślającymi charakter auta. Cross Country jest nieco uterenowiony, a R-Design usportowiony. Zaprzeczeniem tych cech są zamontowane w testowanych autach koła. R-Design stał na 17 calowych alufelgach, a Cross Country na 19 calowych. Według nas mniejsze felgi z wyższą oponą lepiej nadają się do aut zjeżdżających na szutry, a większe felgi z niższymi oponami lepiej wyglądają w autach o sportowych cechach.
foto by Mateusz Szymański
8 Wnętrze V40 Cross Country różni się od V40 kolorystyką i możliwościami personalizacji. Oprócz standardowych przycisków i przełączników, na desce rozdzielczej znajdziemy m.in. włączniki systemów takich jak asystent parkowania równoległego, który pomoże wjechać w kopertę po prawej i po lewej stronie (aby w poszukiwaniu skanować lewą stronę auta należy włączyć lewy kierunkowskaz), jest także system pomagający zjechać ze wzniesienia, aby go aktywować należy przełączyć skrzynią w tryb pracy manualnej i ustawić pierwszy bieg.
foto by Mateusz Szymański
9 Volvo V40 R-Design, tak jak standardowa wersja V40 zostało wyposażone w cyfrowe zegary z trzema układami o różnej konfiguracji i funkcjonalności – Elegance (elegancja), Eco (ekologia) i Performance (osiągi). Jednak w przypadku R-Design wszystkie tryby wyświetlane są w tym samym, jasnoniebieskim kolorze.
foto by Mateusz Szymański
10 Tapicerka foteli została wykonana z połączenia czarnej matowej i perforowanej skóry. Ich zwieńczeniem jest wyszywane logo R-Design z błękitną literą "R".
Volvo
11 Zmiany we wnętrzu obejmują również specjalnie zaprojektowaną kierownicę, dźwignię zmiany biegów, dźwignię hamulca ręcznego oraz sportowe pedały. Oprócz koloru karoserii, nap najbardziej przypadła do gustu czarna podsufitka oraz wykończenie deski rozdzielczej niebieską nicią.
Volvo / Adrian Burt
12 Zawieszenie R-Designa jest nieco niższe i twardsze niż w przypadku seryjnych V40. Cross Country chwali się powiększonym prześwitem, który w rzeczywistości okazuje się bezużyteczny. Zaparkowane obok siebie auta różnią się wysokością tylko o kilkanaście mm. Cross Country przez ogromne koła jest wrażliwe na koleiny, a trafienie na większą nierówność generuje bardzo drogo brzmiący hałas.
foto by Mateusz Szymański
13 R-Design cierpi na chroniczne tracenie przyczepności przednich kół. Dynamiczne ruszanie każdorazowo aktywuje szereg systemów wspomagających kierowcę. Żwawa reakcja na gaz towarzyszy przy wszystkich prędkościach, jednak auta ma dwa poważne słabe punkty. Pierwszy to zbyt wolno działająca skrzynia biegów, a druga to za mało bezpośredni układ kierowniczy.
foto by Mateusz Szymański
14 To jednak nie znaczy, że kierowca jest pozbawiony radości z jazdy. Zapas mocy i rasowe brzmienie silnika w obu autach sprzyja pozytywnym emocjom.
foto by Mateusz Szymański
15 W nasze ręce trafiły kluczyki do najmocniejszych odmian nowego volvo V40, czyli przednionapędowego V40 R-Design T5 i V40 Cross Country T5 z napędem na cztery koła. Co łączy oba auta?
foto by Mateusz Szymański
16 Ceny obu wersji startują od 134 tysięcy za R-Design T5 i 147 tysięcy za V40 Cross Country T5 AWD. Testowane wersje zostały wyposażone we wszystko, co dostępne dla danych modeli.
dziennik.pl
17 Widoczne na zdjęciach białe Cross Country kosztowało niemal 200 tysięcy złotych, a R-Design w kolorze Rebel Blue około 160 tysięcy złotych.
dziennik.pl
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję