Niemcy zadziwiają! Nowy model z laserem spala 2,5 l na 100 km. ZDJĘCIA
1 Audi nie ukrywa, że inżynierowie delikatnie poszli na łatwiznę. Nowa wersja modelu Sport quattro concept to znane z żółtego koloru coupé z jesieni 2013 roku ale na potrzeby CES polakierowane na kolor czerwony Plasma. Zmiana lakieru to zabieg kosmetyczny - znacznie ciekawsze są rozwiązania techniczne…

Audi
2 Audi Sport quattro laserlight concept to prototyp, którym koncern z Ingolstadt po 30 latach przypomina najsłynniejsze Audi w historii motoryzacji, czyli Sport quattro. Napompowane nadkola wypełniają po brzegi koła o rozmiarze 21cali. Podobnie jak w przodku zwisy są krótkie a karoseria dwudrzwiowa, przyczajona przy asfalcie (1386 mm od ziemi do czubka dachu). Przy rozstawie osi 2784 mm, długość pojazdu wynosi 4602 mm. Auto jest szerokie na niemal 2 m (1964 mm)...

Audi
3 Jak twierdzą inżynierowie niemieckiej marki w podwójnych reflektorach, rozwiązaniu typowym dla modeli quattro, wmontowali przyszłość techniki oświetlenia - zastosowali kombinację reflektorów diodowych Matrix-LED i światła laserowego. Po lewej i po prawej stronie auta „patrzą” na świat po dwa płaskie, trapezoidalne zespoły świetlne. Zespół po zewnętrznej stronie, złożony z diod Matrix przykrytych specjalną osłoną generuje światła mijania, a zespół wewnętrzny - laserowe światła drogowe. Jak działa to rozwiązanie?

Audi
4 Wnętrze Audi Sport quattro laserlight concept podpowiada jakie rozwiązania znajdziemy w przyszłości w seryjnych samochodach sportowych niemieckiej marki. Kierownica ma dwa przyciski, za pomocą których kierowca może sterować pracą napędu hybrydowego. Czerwony przycisk start-stop służący do wyboru trybu pracy systemu wyboru dynamiki jazdy Audi drive select oraz przycisk "view" do sterowania wirtualnym kokpitem Audi virtual cockpit.

Audi
5 Twórcy uważają, że wysokiej mocy diody laserowe są znacznie mniejsze niż diody LED - ich średnica wynosi zaledwie kilka mikrometrów. Dzięki zasięgowi prawie 500 metrów, laserowe światła drogowe oświetlają odcinek drogi prawie dwukrotnie dłuższy niż światła diodowe, a ich moc jest trzykrotnie większa. Podobne reflektory będzie miał w nowym sezonie także wyścigowy bolid R18 e-tron quattro 2014.

Audi
6 Na dużym wyświetlaczu Audi TFT, kierowca widzi wszystkie ważne informacje przedstawione w formie trójwymiarowych obrazów o wysokiej rozdzielczości. Za przetwarzanie grafiki odpowiedzialny jest procesor Tegra 30, produkowany przez firmę Nvidia. Kierowca może wybierać między różnymi opcjami wyświetlacza. Przykład: w trybie MMI dominujące elementy ekranu to mapy nawigacyjne lub listy multimediów, natomiast w trybie klasycznym na pierwszym planie widać prędkościomierz.

Audi
7 Funkcję silnika spalinowego spełnia tu czterolitrowa jednostka V8 z podwójnym doładowaniem biturbo. Generuje ona moc 560 KM i moment obrotowy 700 Nm. W opinii konstruktorów tak niewielkie spalanie (2,5 l/100 km) to zasługa systemy zarządzania cylindrami cylinder on demand (COD), który przy obciążeniach częściowych odłącza cztery cylindry, a także systemy Start-Stop.

Audi
8 Pomiędzy jednostką benzynową TFSI, a przekładnią zamontowano silnik elektryczny o mocy 110 kW i momencie obrotowym 400 Nm. Energię jednostka pobiera z akumulatora litowo-jonowego, mogącego zmagazynować 14,1 kWh. W trybie jazdy elektrzycznej taka moc wystarcza do pokonania do 50 km.

Audi
9 Kiedy wspólnie pracują silnik benzynowy V8 i silnik elektryczny, Audi Sport quattro laserlight concept ze startu zatrzymanego przyspiesza do 100 km/h w 3,7 sekundy. Jego prędkość maksymalna wynosi 305 km/h. "Laserowe audi" zadebiutuje 7 stycznia 2014 w czasie salonu samochodowego Consumer Electronics Show (CES) w Las Vegas.

Audi
10 Odrobina historii na finał. Pierwszy model niemieckiego producenta, w którym zadebiutował napęd quattro pojawił się w 1980 roku - było to Audi quattro. Jednak samochód, dzięki któremu to rozwiązanie zyskało międzynarodową sławę, pojawił się w 1983 roku w czasie wystawy motoryzacyjnej we Frankfurcie - był to model nazwany Audi Sport quattro. Auto pierwotnie stworzono jako model homologacyjny do udziałów w Rajdowych Mistrzostwach Świata WRC. Dzięki mocy 306 KM i nowinkom technicznym, w owych czasach samochód ten uznawany był za supersportowy.

Audi
11 Krótki rozstaw osi ułatwiający manewrowanie, podkreślał charakterystyczny wygląd Audi Sport quattro. Pojazd, z założenia stworzony do zmagań sportowych, na trwałe zapisał się historii sportu motorowego. Walter Röhrl, z dużą przewagą wygrał w nim wyścig na szczyt Pikes Peak w Kolorado, w roku 1987. Co ciekawe od 1980 roku Audi sprzedało ponad 5 milionów samochodów z napędem na cztery koła, więcej niż jakikolwiek inny producent aut klasy premium (BMW, Mercedes, Volvo).

Audi
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję
Komentarze (18)
Pokaż:
NajnowszePopularneNajstarszeKiedy auto tyle "spali' - poinformujcie MA(tołki).
z wiatrem w plecy - obecne auta pala wiecej niz stare bo waza wiecej - uczciwie liczy sie 1l na 100kg w miescie i cudow nie ma.
Tyle ma spalać zasilacz lasera!
A oprócz tego - jak to zwykle w Audi i BMW - trzeba dolewać 10 litrów na 100 km!ć
Nowoczesność nowoczesnością - ale z czegoś ta moc 250HP brać się musi!
Na wodę to działają tylko mózgi dających się co i raz nabijać w butelkę frajerów!
Porządny silnik spalinowy wierzy tylko w cieplny bilans energetyczny!
Wydobycie ropy spadnie - starczy jej na więcej lat ! Chyba, że elektrownie( w większości krajów) przejdą na paliwo płynne i jego pochodne (mazut, gudron i inne ciężkie frakcje)- zamiast kontynuować wytwarzanie en. el. na węgiel lub atom! Głowa do góry! Postęp - w natarciu!! Szkoda - że nie w Polsce!!Wtedy -bardzo poszlibyśmy do przodu w rozwoju i dobrobycie!! Więc - zamiast- wszystko kontestować - weźcie się do roboty umysłowej i nie tylko!! Do dzieła!