- Nowa Kia Sorento w Polsce jako hybryda i hybryda plug-in. Silnik Diesla wraca do łaski
- Tak wygląda nowa Kia Sorento. Koreańczycy zmieniają styl
- Nowa Kia Sorento – wnętrze i wyposażenie. Czytnik linii papilarnych na pokładzie
- Nowa Kia Sorento - jaka pojemność bagażnika?
- Nowa Kia Sorento z silnikiem Diesla. Ponad 1000 km zasięgu
Nowa Kia Sorento w Polsce jako hybryda i hybryda plug-in. Silnik Diesla wraca do łaski
Kia do 2030 roku zamierza sprzedawać 4,3 mln samochodów rocznie. W tym 1,6 mln mają stanowić auta elektryczne. Rozmach może imponować, ale rzeczywistość weryfikuje ambitne plany i koreańska marka już tak ślepo nie prze w kierunku totalnej elektryfikacji. Na początek planuje zwiększyć wybór aut hybrydowych (HEV) z sześciu modeli w 2024 roku do dziewięciu do 2028 roku, przy czym układ napędowy typu HEV będzie oferowany do większości głównych modeli marki.
ZOBACZ kanał Dziennik.pl na WhatsAppie
Kolejna dobra wiadomość z punktu widzenia polskich kierowców – Kia utrzyma dowolność wyboru i planuje produkować zarówno auta elektryczne, jak i bardziej przystępne cenowo samochody z silnikiem spalinowym w 13 fabrykach na świecie, w tym siedmiu w Korei Południowej i sześciu za granicą. Najlepszym dowodem przestawienia strategii jest nowa Kia Sorento, która powiększa gamę napędów i obok silnika Diesla zaoferuje także klasyczną hybrydę oraz hybrydę plug-in. Na co można liczyć?
Tak wygląda nowa Kia Sorento. Koreańczycy zmieniają styl
Kia Sorento czwartej generacji jest z nami od 2020 roku. Ten spalinowy SUV zalicza się do pierwszej trójki najpopularniejszych modeli koreańskiej marki. Jednak świetna passa nie może trwać wiecznie, stąd decyzja o modernizacji. Nowe Sorento upodobniło się do EV9. Awangardowy styl podkreśla charakterystyczna "cyfrowa twarz tygrysa" wpisana między pionowe reflektory. Innowacyjne światła do jazdy dziennej Star Map LED witają animacją i zapewniają aktywne dopasowanie wiązki światła do warunków drogowych. Kierunkowskazy są sekwencyjne, a logo Kia powędrowało na pokrywę silnika.
Tył zamyka zmodyfikowany zderzak z dyfuzorem, wkomponowanymi światłami przeciwmgielnymi i cofania. Nowe lampy wyróżnia charakterystyczna grafika i górne połączenie dwóch osobnych sekcji świetlnych. Najmodniejszymi kolorami w tym sezonie będą lakiery: Volcanic Sand, Interstellar Gray, Cityscape Green, Clear White, Snow White Pearl, Aurora Black Pearl, Silky Silver, Gravity Blue, Steel Gray i Mineral Blue.
Nowa Kia Sorento – wnętrze i wyposażenie. Czytnik linii papilarnych na pokładzie
Odmłodzone Sorento od progu wita przeprojektowanym wnętrzem. Długi ekran zajmuje niemal 75 proc. kokpitu i składa się z dwóch 12,3 calowych wyświetlaczy – jeden prezentuje zegary, drugi służy do obsługi stacji multimedialnej kompatybilnej z Apple CarPlay i Android Auto. Do tego jest 10-calowy wyświetlacz przezierny, który podaje aktualną prędkość czy wskazania nawigacji. Zniknęły klasyczne środkowe nawiewy, a w ich miejsce pojawił się system wentylacyjny wkomponowany w listwę biegnącą na całej szerokości auta. Nowy jest także panel do obsługi klimatyzacji.
Ciekawą innowacją jest czytnik linii papilarnych, który pozwala na szybką identyfikację właściciela, uruchamianie auta czy uwierzytelnianie płatności on-line przy korzystaniu z pokładowych aplikacji systemowych. Wystarczy przyłożyć palec do czujnika na konsoli środkowej, tak jak np. robimy to w telefonie czy komputerze. Nastrojowe oświetlenie, dostępne w 64 kolorach, jest widoczne nie tylko na desce rozdzielczej, ale również na pokrętle do zmiany trybów pracy przekładni Shift by Wire i na elementach dekoracyjnych przednich drzwi. Cyfrowe lusterko wsteczne może służyć jako zwykłe lusterko lub jako wyświetlacz obrazu z dodatkowej kamery umieszczonej pod tylnym spoilerem.
Absolutną nowością na pokładzie Sorento jest system Highway Drive Assist 2.0 z asystentem zmiany pasa ruchu i Surround View Monitor (SVM) z funkcją widoku 3D na zestawie cyfrowych wskaźników. Ulepszono także asystenta zapobiegania kolizjom czołowym, który teraz obejmuje skręcanie na skrzyżowaniach i przejeżdżanie przez skrzyżowania, asystenta omijania przeszkód, czy funkcję zmiany pasa ruchu. Duży SUV Kia jest wyposażony w maksymalnie dziewięć poduszek powietrznych – dwie przednie, dwie boczne montowane w przednich siedzeniach, boczne kurtyny powietrzne z czujnikiem dachowania, przednią centralną oraz boczne dla pasażerów w drugim rzędzie.
Nowa Kia Sorento - jaka pojemność bagażnika?
Wnętrze może być 7- lub 6-osobowe. Ta druga konfiguracja Sorento wyróżnia się dwoma osobnymi fotelami kapitańskimi w drugim rzędzie, z funkcją przesuwania, pochylenia i składania oparcia. Bagażnik przy komplecie pasażerów zapewnia od 179 l pojemności, schowany trzeci rząd to 813 litrów kufra. Złożone oba tylne rzędy siedzeń to ok. 2 tys. l przestrzeni ładunkowej.
Nowa Kia Sorento z silnikiem Diesla. Ponad 1000 km zasięgu
Kia Sorento w nowym wcieleniu jest dostępna z silnikiem Diesla 2.2 CRDi o mocy 193 KM (440 Nm). Do tego jest 8-biegowa skrzynia dwusprzęgłowa i napęd 4x4. Producent obiecuje przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 9,7 sekundy. Elastyczność też jest niczego sobie – zryw z 80 do 120 km/h ma zająć 6,7 s. A wszystko to przy średnim zużyciu paliwa na poziomie 6,5-6,7 l/100 km. Można więc spodziewać się, że 67-litrowy zbiornik oleju napędowego zapewni ponad 1000 km zasięgu.
Kia Sorento jako hybryda i hybryda plug-in
W przypadku klasycznej hybrydy HEV, jak i hybrydy plug-in PHEV pierwsze skrzypce w napędzie gra turbobenzynowy silnik 1.6/160 KM (265 Nm). Łączna maksymalna moc wersji HEV to 215 KM, a odmiany plug-in – 253 KM. W obydwu wersjach łączny maksymalny moment obrotowy ma wartość 367 Nm.
Hybrydowa Kia Sorento jest wyposażona w silnik elektryczny o mocy 61 KM i akumulator litowo-jonowy 1,49 kWh. Auto zapewnia osiągi porównywalne do wersji z dieslem, czyli do "setki" przyspiesza w 9,4 s (9,7 s 4x4). Zużycie benzyny Kia deklaruje na poziomie 6,2-7,2 l/100 km.
Z kolei silnik elektryczny wersji hybrydowej typu plug-in osiąga maksymalną moc 91 KM, akumulator może zmagazynować 13,8 kWh energii elektrycznej. Elektryczny zasięg w mieście wersji PHEV wynosi do 65 km. Maksymalna prędkość w trybie elektrycznym nawet 140 km/h. Teoretycznie oznacza to, że z elektrycznego napędu można korzystać również podczas jazdy drogą ekspresową czy autostradą.
Sorento PHEV jest też najszybsze – przyspieszenie od 0 do 100 km/h trwa 8,8 sekundy. Również elastyczność to jej popisowy numer – zwiększenie prędkości w zakresie 80-120 km/h zajmuje 5,8 sekundy.
Nowa Kia Sorento kosztuje od 223 400 zł. Trzy wersje do wyboru
Niezależnie od układu napędowego, wyposażenie trzech wersji nowego Sorento – L, XL i Prestige Line – jest analogiczne. Jedyna różnica polega na rozmiarze obręczy kół z lekkich stopów, które w odmianach hybrydowych – HEV i PHEV – standardowo mają średnicę 19 cali w każdej wersji wyposażenia.
Najtańsza Kia Sorento 1.6 HEV kosztuje od 223 400 zł – to model w wersji L (auto z napędem 4x4 kosztuje o 9 tys. zł więcej). Odmiana hybrydowa typu plug-in seryjnie ma napęd na cztery koła, a jej ceny zaczynają się od 245 900 zł. W wersjach L i XL nowe Sorento jest dostępne w konfiguracji 7-miejscowej. Topowa odmiana Prestige Line daje wybór 6- lub 7-osobowego układu foteli – auto kosztuje tyle samo niezależnie od liczby miejsc – 270 900 zł w wersji z napędem na przednie koła i 279 900 zł z napędem na cztery koła. Kia Sorento PHEV Prestige Line została wyceniona na 293 400 zł. Nowa Kia Sorento z silnikiem Diesla 2.2 CRDi/193 KM w wersji L kosztuje od 241 900 zł.
Nowa Kia Sorento z silnikiem Diesla kosztuje od 241 900 zł
Wyposażenie seryjne podstawowej wersji L obejmuje m.in.: 7 poduszek powietrznych, w tym jest poduszka centralna, autonomiczny hamulec pokolizyjny, asstem automatycznego hamowania z 4 trybami: wykrywania pojazdów, pieszych, rowerzystów i asystentem skrętu w lewo, asystent jazdy miejskiej i pozamiejskiej utrzymujący bezpieczny odstęp, prędkość i środek pasa ruchu, czujniki parkowania przód/tył, światła przednie LED typu projekcyjnego w stylistyce Vertical Cubes, tylne, przeciwmgielne i do jazdy dziennej wykonane w technologii LED, przednie kierunkowskazy sekwencyjne, sześć trybów jazdy (w tym trzy do jazdy w terenie), dwustrefowa klimatyzacja automatyczna, elektrycznie składane i podgrzewane lusterka z funkcją kierunkowskazów LED, oświetlenie wnętrza LED, skórzana kierownica z łopatkami skrzyni biegów, elektrochromatyczne lusterko wewnętrzne, aktywny tempomat z inteligentnym ogranicznikiem prędkości, nawigacja satelitarna z ekranem dotykowym 12,3 cala, kamera cofania z dynamicznym torem jazdy, 18-calowe alufelgi, koło zapasowe dojazdowe, relingi dachowe, asystent jazdy po autostradzie i w korkach, system otwierania i uruchamiania pojazdu bez użycia kluczyka, system monitorowania martwego pola z funkcją automatycznej korekty toru jazdy, monitorowanie ruchu pojazdów podczas cofania z funkcją automatycznego zatrzymania, blokada otwarcia drzwi tylnych w sytuacji gdy system monitorowania martwego pola wykryje ryzyko kolizji z nadjeżdżającym pojazdem, podgrzewana kierownica i fotele przednie.
Nowa Kia Sorento w wersji XL kosztuje od 242 900 zł
Kia Sorento w wersji XL jest bogatsza o takie dodatki jak: skórzana tapicerka, elektrycznie sterowany fotel kierowcy w 8 kierunkach, elektrycznie sterowane podparcie lędźwiowego odcinka kręgosłupa, fotel pasażera z elektryczną regulacją w 8 kierunkach, podgrzewanie skrajnych siedzisk kanapy w drugim rzędzie, elektrycznie sterowana pokrywa bagażnika, zestaw cyfrowych wskaźników z kolorowym ekranem o przekątnej 12,3 cala, indukcyjna ładowarka do telefonu, rolety przeciwsłoneczne dla pasażerów drugiego rzędu, przyciemniane szyby tylne, 19-calowe felgi aluminiowe, system autonomicznego hamowania rozszerzony o funkcję aktywnego wspomagania ruchu kierownicą w celu uniknięcia kolizji, asystent jazdy po autostradzie rozbudowany o funkcję automatycznej zmiany pasa ruchu oraz unikania kolizji z autem jadącym sąsiednim pasem. Tak wyposażone nowy SUV kosztuje od 249 900 zł za hybrydę klasyczną. PHEV to wydatek od 265 400 zł. Kia Sorento XL z silnikiem Diesla wymaga kwoty 259 900 zł.
Kia Sorento Prestige Line wyposażona po królewsku. Cena?
Najlepiej wyposażona Kia Sorento Prestige Line to wydatek od 270 900 zł (1.6 HEV). SUV z silnikiem Diesla kosztuje od 289 400 zł. Hybryda plug-in – 293 400 zł. Na liście wyposażenia takiego autaa jest m.in. asystent martwego pola rozszerzony o funkcję wyświetlania obrazu z kamer bocznych na wyświetlaczu centralnym, system monitorowania otoczenia pojazdu z kamerą 360, kolorowy wyświetlacz Head-up, system monitorujący przestrzeń za pojazdem podczas cofania z systemem automatycznego hamownia, boczne poduszki powietrzne dla drugiego rzędu, elektrycznie regulowana kolumna kierownicy, aluminiowe nakładki na pedały, skórzana tapicerka foteli, wentylowane fotele przednie, system audio Bose z 12 głośnikami oraz systemem dynamicznej kompensacji dźwięku, zdalne parkowanie auta za pomocą pilota, zawieszenie tylne z funkcją poziomowania bez użycia elektroniki, fotel kierowcy regulowany elektrycznie w 10 kierunkach z funkcją pamięci, fotel kierowcy z 4-kierunkową, pasażera z 2-kierunkową elektryczną regulacją odcinka lędźwiowego, przednie, tylne oraz boczne czujniki parkowania, fotel kierowcy i pasażera z funkcją relaksu wyposażony w elektrycznie wysuwany podnóże, czytnik linii papilarnych czy cyfrowy kluczyk w smartfonie.
Kia Sorento - jaka gwarancja?
Nowe Sorento można zamawiać. Pierwsze egzemplarze trafią do salonów w Polsce już w drugiej połowie lipca. Samochód jest standardowo objęty 7-letnią gwarancją lub na 150 000 km.
Kia Sorento | 2.2 CRDi | 1.6 T-GDI | 1.6 T-GDI | |||
HEV | PHEV | |||||
Silnik i zawieszenie | ||||||
Układ napędowy | Diesel | Hybrydowy | Hybrydowy Plug-in | |||
Emisja spalin | Euro 6 (cykl WLTP) | |||||
Typ skrzyni biegów | DCT8 | AT6 | ||||
Napęd | AWD | 2WD | AWD | AWD | ||
Pojemność skokowa [cm3] | 2 151 | 1 598 | ||||
Maksymalna moc [KM/obr./min.] | 193 / 3 800 | 160 / 5 500 | ||||
Maksymalny moment obrotowy [Nm/obr./min.] | 440/1750~2750 | 265/1500~3500 | ||||
Przód | kolumny McPhersona | |||||
Tył | Wielowahaczowe | |||||
Układ hybrydowy | ||||||
Maksymalna moc [KM/obr./min.] | 215 | 253 | ||||
Maksymalny moment obrotowy [Nm/obr./min.] | 367 | |||||
Silnik elektryczny | ||||||
Maksymalna moc [KM/obr./min.] | 60/1600~2000 | 91/2100~3300 | ||||
Maksymalny moment obrotowy [Nm/obr./min.] | 264/0~1600 | 304/0~2100 | ||||
Akumulator | ||||||
Typ | Litowo-jonowo-polimerowy | |||||
Pojemność baterii [kWh] | 1,49 | 13,8 | ||||
Czas ładowania prądem 3.3 kW (16A) | - | ~3 godz. 25 min. | ||||
Czas ładowania przy pomocy standardowego kabla (12A) | - | ~5 godz. 02 min. | ||||
Zasięg w trybie elektrycznym [WLTP] (EAER / EAER City) | - | 55/65 | ||||
Osiągi i dane eksploatacyjne | ||||||
Prędkość maksymalna [km/h] | 201 | 183 | 183 | 183 | ||
Przyśpieszenie 0-100 km/h [s] | 9,7 | 9,4 | 9,7 | 8,8 | ||
Elastyczność 80-120 km/h [s] | 6,7 | 6,5 | 6,7 | 5,8 | ||
Średnie zużycie paliwa [l/100 km] | 6,5-6.7 | 6,2-6,8 | 6,6-7,2 | 1,6 | ||
Emisja CO2 [g/km] * | 169-174 | 141-154 | 150-163 | 37 | ||
Zużycie energii (wartość ważona) [kWh/100km] * | 18.2 | |||||
Minimalny promień skrętu [m] | 5,78 | |||||
Pojemność zbiornika paliwa [ l ] | 67 | 47 | ||||
Pojemność przestrzeni bagażowej VDA [ l ] dla wersji 6-miejscowej (1/2/3 rząd) | 2 041 / 813 / 179 | brak danych | brak danych | |||
Pojemność przestrzeni bagażowej VDA [ l ] dla wersji 7-miejscowej (1/2/3 rząd) | 1 996 / 813 / 179 | 1 996 / 813 / 179 | 1 988 / 809 / 175 | |||
Dopuszczalna masa całkowita [kg] w konfiguracji 6 / 7 osobowej | 2 500/ 2 600 | 2530/2580 | 2580/2640 | 2640/2705 | ||
Masa własna minimalna [kg] w konfiguracji 6 / 7 osobowej | 1812/1854 | 1809/1821 | 1875/1884 | 2020/2030 | ||
Masa przyczepy holowanej (z hamulcami / bez hamulców) [kg] | 2500 / 750 | 1110 / 750 | 1110 / 750 | 1010 / 750 | ||
Prześwit [mm] | 176 | 174 | 176 | |||
Kąt natarcia / zejścia / rampowy [˚] | 16,8˚/21,2˚/16,5˚ | 16,8˚/21,2˚/15,1˚ | 16,8˚/21,2˚/15,6˚ | |||
Gwarancja | 7 lat / 150 000 km | |||||