Nowe Renault Rafale w Polsce, SUV coupe namiesza na rynku

Renault Rafale właśnie ląduje w Polsce. A'propos latania. Inspiracją do wyboru nazwy była działalność Renault przemyśle lotniczym. Żeby zrozumieć powiązania producenta samochodów z aeronautyką trzeba cofnąć się do początku XX wieku. Wtedy Renault było pionierem w dziedzinie produkcji silników spalinowych do samochodów, ale również do pociągów (tzw. Autorail) i do samolotów. W 1933 roku Renault kupiło Caudron, firmę produkującą samoloty – w ten sposób powstała spółka Caudron-Renault. Wszystkie samoloty nosiły nazwy wiatrów. Jednomiejscowy samolot sportowy C460, zaprojektowany z myślą o biciu rekordów, w 1934 roku został modelem Rafale.

Słynna Helene Boucher za jego sterami pobiła wiele rekordów prędkości, w tym rekord kobiet – na dystansie ponad 1000 km osiągnęła 445 km/h (11 sierpnia 1934 r.). Nazwa Rafale do dziś funkcjonuje w siłach zbrojnych. Francuskie wojska lotnicze i kosmiczne (Armée de l’Air et de l’Espace) odebrały niedawno pierwszej sztuki doświadczalnego samolotu wielozadaniowego Dassault Rafale w najnowszej wersji F4 (oznaczony jako F4.1). Wróćmy jednak do Renault…

Reklama

Rafale to SUV coupe w nowej stylistyce Renault

Reklama

Rafale ciężko odmówić rozmachu – został w całości zaprojektowany zgodnie z nowym językiem stylistycznym. Smaczkiem jest osłona chłodnicy z wielu małych rombów tworzących trójwymiarową przestrzeń wokół logo. Plejada czarnych, błyszczących łusek jest ułożona niczym puzzle na niebieskim lub szarym tle, które pojawia się lub znika w zależności od kąta spojrzenia. Grill auta przypomina obrazy w stylu op-art z lat 70. To ukłon w stronę Victora Vasarely'ego, poważanego członka tego ruchu, którego nazwisko jest ściśle związane z historią Renault. Jego syn Yvaral Vasarely zaprojektował logo firmy z 1972 roku.

Renault Rafale / Renault
Renault Rafale / Renault

Renault Rafale jest większy niż Austral, wymiary i pojemność bagażnika

Rafale korzysta z platformy CMF-CD, opracowanej przez alians Renault-Nissan-Mitsubishi. Ta sama architektura posłużyła za bazę 5-miejscowego Renault Austral oraz 4,7-metrowego Espace, który został dużym 5- i 7-osobowym SUV-em. Rafale ma 4,71 m długości, 1,86 m szerokości, 1,61 m wysokości i jako SUV coupe staje na szczycie wszystkich modeli francuskiej firmy.

Renault Rafale / Renault

Dzięki poważnemu rozstawowi osi (2,74 m, jak w Espace) Rafale zapewni mnóstwo przestrzeni na pokładzie oraz imponujący bagażnik o pojemności 647 litrów. Linia coupe nie ogranicza miejsca nad głowami pasażerów w drugim rzędzie. Tylna szyba nachylona pod kątem 17 stopni i zwieńczona dużym spoilerem jest ponoć tak dopracowana aerodynamicznie, że nie potrzeba wycieraczki, by utrzymać ją w czystości. Czy ten patent sprawdzi się w rzeczywistości? Czas zweryfikuje pomysł Francuzów…

Renault Rafale / Renault
Renault Rafale / Renault

Wnętrze Renault Rafale: trzy wyświetlacze i świecące logo na siedzeniach

Wnętrze Rafale od progu wita stylistyką znajomą z Espace. Cyfrowy kokpit jest wyposażony w podwójny ekran openR link w układzie litery "L": pozioma cześć o przekątnej 12,3 cala to wirtualne zegary, pionowy 12-calowy wyświetlacz dotykowy służy m.in. do obsługi stacji multimedialnej. Do tego wyświetlacz head-up 9,3 cala.

Renault Rafale / Renault

W wersji esprit Alpine tapicerka wykonana z Alcantary jest perforowana, stąd widać mieniącą się niebieską tkaninową podszewkę. Z kolei logo w górnej części oparcia zapala się i gaśnie w rytmie bicia serca. Barwa podświetlenia zmienia się zgodne z kolorem trybu jazdy wybranym przyciskiem Multi-sense przy kierownicy. Za ten niezwykły efekt odpowiada miękka płytka, która nie ma wpływu na komfort fotela. Renault podkreśla, że wykonano ją w nowej technologii, zastosowanej tutaj po raz pierwszy na świecie.

Renault Rafale / Renault / Clememt Choulot

Łupek i korek na desce rozdzielczej, tego jeszcze nie było! Renault szaleje

Rafale jest też pierwszym na świecie autem, w którym zastosowano łupek i barwiony korek. W wersji esprit Alpine naturalny łupek pojawia się na desce rozdzielczej przed pasażerem oraz na środkowym podłokietniku. Renault zauważa, że łupek w postaci bardzo cienkiego arkusza przestaje być kruchy i może być formowany z taką samą łatwością jak drewno. W wersji techno kokpit zdobi barwiona na czarno listwa z naturalnego korka.

Renault Rafale / Renault
Centralny podłokietnik z tyłu dysponuje dwoma gniazdami USB, miejscem do przechowywania tabletów i smartfonów oraz dwoma rozkładanymi wspornikami do obserwowana ich ekranów / Renault

Wyposażenie Rafale obejmuje 32 systemy wsparcia kierowcy

Nowy SUV Renault jest wyposażony w 32 systemy wspomagania prowadzenia (ADAS), podzielone na trzy kategorie: prowadzenie, bezpieczeństwo i parkowanie. Obejmują one nową funkcję automatycznego ostrzegania o nadmiernej prędkości na podstawie odczytu znaków drogowych. Ponadto auto potrafi wspomagać kierowcę w utrzymaniu spokojniejszego stylu jazdy. Z kolei System Active Driver Assist, czyli nowa generacja asystenta jazdy w mieście i na autostradzie umożliwia jazdę autonomiczną poziomu 2. na wszystkich rodzajach dróg, a nie tylko ekspresowych.

Renault Rafale / Renault

Renault Rafale i szklany dach o regulowanej przezroczystości (WIDEO)

Niesamowite wrażenie zrobi też dach Solarbay ze szkła o regulowanej przezroczystości zaprojektowany przez firmę Saint-Gobain. Został opracowany z wykorzystaniem technologii dyspersji ciekłych kryształów PDLC (Polymer Dispersed Liquid Crystal) zaczerpniętej ze świata budownictwa.

Dzięki technologii AmpliSky nie wymaga montażu żaluzji przeciwsłonecznej – wyeliminowanie prowadnic, tkanin i silnika elektrycznego pozwoliło zmniejszyć masę dachu o 6 do 8 kg, co przyczynia się do ograniczenia zużycia energii. Zastosowane rozwiązanie polega na zmianie ułożenia zawiesiny cząsteczek, zamkniętej w szkle, pod wpływem napięcia elektrycznego, w efekcie szkło staje się nieprzezroczyste w wybranej przez kierowcę części dachu. Rozwiązaniem można sterować głosowo za pomocą Asystenta Google lub przyciskiem przy lampce sufitowej. Dziewięć segmentów kaskadowo traci przezroczystość.

Renault Rafale, czyli hybryda z silnikiem 1.2 Turbo. Jakie spalanie i zasięg?

Napęd jest tylko jeden, ale za to jaki! Renault Rafale napędza hybryda, którą stanowi turbodoładowany, trzycylindrowy silnik benzynowy 1.2/130 KM oraz jednostka elektryczna generującą 70 KM. Do tego dochodzi 25-konny rozruszniko-generator. Moc systemowa układu to 200 KM, które trafiają na koła przednie za pośrednictwem kłowej skrzyni biegów. Automat ma dwa przełożenia dla silnika elektrycznego oraz cztery dla benzyniaka, a w sumie zapewnia nawet 15 kombinacji ich wspólnego działania. Przy czym Espace zawsze rusza na silniku elektrycznym, poza tym kierowca może wybierać spośród kilku trybów pracy napędu:

  • w pełni elektryczny, w którym tylko silnik elektryczny napędza koła;
  • dynamiczny hybrydowy, w którym koła napędzają obie jednostki;
  • e-drive – silnik elektryczny napędza koła, a benzynowy ładuje akumulator trakcyjny o pojemności 2 kWh;
  • spalinowy – silnik benzynowy napędza koła i/lub ładuje akumulator;
  • rekuperacja, w którym to koła napędzają silnik elektryczny, a ten ładuje akumulator.

Producent utrzymuje, że Rafale zapewnia 80 proc. jazdy w trybie elektrycznym po mieście i do 1100 km zasięgu na jednym zbiorniku paliwa. Średnie zużycie benzyny ma wynosić 4,7 l/100 km.

Renault Rafale / Renault

Renault Rafale i cztery koła skrętne. Duży SUV zwrotny jak auto miejskie

System czterech kół skrętnych 4Control advanced ma poprawiać zwrotność przy manewrowaniu i precyzję prowadzenia przy wyższych prędkościach. Podczas pokonywania zakrętów z prędkością powyżej 50 km/h minimalny skręt kół tylnych (do 1 stopnia) w tę samą stronę co skręt kół przednich poprawia stabilność samochodu i zmniejsza bezwładność tylnej osi. W przypadku jazdy z niską prędkością koła skręcają w kierunku przeciwnym, i to nawet o 5 stopni, co zapewnia zwrotność. Średnica nawracania wynosi 10,4 m – wynik godny małego auta miejskiego.

Renault Rafale / Renault

Rafale w porównaniu do modeli Austral i Espace jest też lepszy o dodatkowo zmodyfikowany układ elektronicznego sterowania tylnym zawieszeniem Vehicle Motion Control (VMC 2), który powinien skuteczniej przewidywać utratę przyczepności i tym samym pozwalać na pokonywanie zakrętów z większą prędkością. Nowe SUV Renault ma też szerszy rozstaw kół (+ 4 cm), szersze opony (245 mm) i specjalnie ustawione parametry sprężyn zawieszenia amortyzatorów i drążka stabilizatora poprzecznego.

Renault Rafale / Renault

Ile kosztuje Renault Rafale? Oto ceny i wyposażenie

Renault Rafale w podstawowej wersji techno kosztuje od 192 900 zł. System czterech kół skrętnych 4Control advanced podnosi cenę tej odmiany do 199 900 zł. Najlepiej wyposażone Rafale esprit Alpine wymaga przynajmniej 210 900 zł. Samochód można już zamawiać. W salonach auta pojawią się w czerwcu 2024 roku.

Renault Rafale / Renault

Renault Rafale E-Tech 4x4 300 KM to majstersztyk

Renault zapowiada także Rafale plug-in E-Tech 4x4 o mocy 300 KM! W tylnej osi zostanie zainstalowany dodatkowy silnik elektryczny, który napędzi bezpośrednio tylne koła. Z kolei układ hybrydowy doładowywany z gniazdka pozwoli na pokonywanie dłuższych dystansów w trybie 100-proc. elektrycznym. Oprócz napędu na cztery koła skrętne dzięki systemowi 4CONTROL Advanced, Rafale E-Tech 4x4 300 KM będzie miał specjalne ustawienia układu jezdnego z inteligentnym systemem sterowania nowej generacji. Ten samochód w Polsce pojawi się w listopadzie 2024 roku.

Renault Rafale / Renault