Nowe Renault Symbioz wjeżdża do Polski. Unia zaostrza prawo

Renault w 2024 roku zaskoczy premierą. Nowy SUV o nazwie Symbioz zagra w kluczowym segmencie, stąd może zdecydować o zmianie sił na polskim rynku i awansie francuskiej marki w rankingu sprzedaży. Plan jest taki…

Unia Europejska chce bezpieczniejszych samochodów. Stąd od lipca 2024 roku w życie wejdzie dyrektywa GSR2 dotycząca wyposażenia aut. GSR to General Safety Regulation – ogólne przepisy bezpieczeństwa. "2" oznacza, że dotyczy elektronicznych asystentów kierowcy. Czyli nie chodzi o spełnienie norm zderzeniowych, a upchnięcie pod karoserią systemów wspierających prowadzącego auto. Lista wymaganego seryjnie wyposażania obejmuje m.in. system ISA, który rozpoznaje znaki ograniczenia prędkości oraz informuje o nich kierowcę, do tego mają być czujniki lub kamera cofania oraz system pomagający kierowcy utrzymać się na pasie ruchu w razie jego przekroczenia lub niebezpieczeństwa przekroczenia i ryzykiem kolizji.

Reklama

Renault Symbioz zamiast spalinowego Megane hatchback i kombi

Reklama

Dołożenie tych rozwiązań do niektórych samochodów okazuje się nieopłacalne, stąd producenci wolą dany model skasować z oferty i wprowadzić zupełnie nowy. Tak stanie się w przypadku spalinowego Renault Megane – auto jako hatchback i klasyczne kombi zniknie z rynku i to mimo, pięciogwiazdkowego wyniku w testach zderzeniowych Euro NCAP. Lukę wypełni Renault Symbioz, czyli nowy SUV o długości 4,41 m.

Nowe Renault Symbioz - SUV o długości 4,41 m / Renault

Nowy SUV Renault Symbioz w stylu Renault Scenic, bagażnik o dużej pojemności

Stylistycznie Renault Symbioz jedzie śladem nowego Renault Scenic. Następca klasycznego Megane powstał na platformie CMF-CD3, z której już korzysta Austral. Pod względem proporcji niektórym może przypominać podwyższone kombi. Jednak zdaniem inżynierów nowy 4,4-metrowy SUV jest najbardziej kompaktowy spośród hybrydowych modeli z segmentu C w gamie francuskiej marki (dla porównania: Austral – 4,51 m, Arkana – 4,56 m). Rodziny docenią przestronne wnętrze i dużą pojemność bagażnika.

Nowe Renault Symbioz i szklany dach o regulowanej przezroczystości

Niesamowite wrażenie zrobi też dach Solarbay ze szkła o regulowanej przezroczystości zaprojektowany przez firmę Saint-Gobain. Został opracowany z wykorzystaniem technologii dyspersji ciekłych kryształów PDLC (Polymer Dispersed Liquid Crystal) zaczerpniętej ze świata budownictwa. Dzięki technologii AmpliSky nie wymaga montażu żaluzji przeciwsłonecznej - wyeliminowanie prowadnic, tkanin i silnika elektrycznego pozwoliło zmniejszyć masę dachu o 6 do 8 kg, co przyczynia się do ograniczenia zużycia energii. Zastosowane rozwiązanie polega na zmianie ułożenia zawiesiny cząsteczek, zamkniętej w szkle, pod wpływem napięcia elektrycznego, w efekcie szkło staje się nieprzezroczyste w wybranej przez kierowcę części dachu. Rozwiązaniem można sterować głosowo za pomocą Asystenta Google lub przyciskiem przy lampce sufitowej. Dziewięć segmentów kaskadowo trafi przezroczystość. Efekt "WOW!" jak w banku…

Nowe Renault Symbioz / Renault

Nowe Renault Symbioz z hybrydą E-Tech full hybrid 145

Renault Symbioz będzie hybrydowym SUV-em. Wykorzysta napęd E-Tech full hybrid 145 znany z modelu Arkana. Pełną hybrydę tworzy tu silnik benzynowy 1.6/94 KM, który współpracuje z dwoma elektrycznymi jednostkami – główną o mocy 49 KM i rozruszniko-generatorem dostarczającym 24 KM oraz akumulatorem o pojemności 1,2 kWh. Taki zespół daje kierowcy 145 KM mocy. Skrzynia kłowa zarządza tu czterema przełożeniami dla silnika benzynowego oraz dwoma dla głównego elektrycznego – łącznie do dyspozycji jest nawet 14 kombinacji współpracy między tym jednostkami.

Symbioz ma ważyć poniżej 1500 kg, stąd można spodziewać się przyjemnych osiągów i niskiego zużycia benzyny. Do tego Renault utrzymuje, że taka hybryda zapewni 80 proc. czasu jazdy w trybie elektrycznym po mieście.

Nowe Renault Symbioz / Renault

Nowe Renault Symbioz - kiedy na rynku?

Nowe Renault Symbioz oczywiście będzie wyposażone w systemy, których wymagają nowe przepisy UE. W Polsce zadebiutuje po wakacjach 2024 roku.

Nowe Renault Symbioz / Renault