- Nowa Mazda MX-5 już w Polsce - dwie wersje nadwozia oraz cztery wersje wyposażenia
- Mazda MX-5 2024 i MX-5 RF w nowym stylu
- Nowe wnętrze, detale robią różnicę. Jak zmieniła się Mazda MX-5 na 2024 rok?
- Mazda MX-5 2024 z bagażem nowych rozwiązań technicznych
- Mazda MX-5 2024 - do Polski wraca silnik 1.5. Jakie osiągi?
Nowa Mazda MX-5 już w Polsce - dwie wersje nadwozia oraz cztery wersje wyposażenia
Mazda MX-5 to najlepiej sprzedający się roadster świata. Najważniejsze składniki przepisu na idealne auto tego rodzaju pozostają bez zmian od 1989 roku, czyli debiutu pierwszej serii NA z wysuwanymi reflektorami. Smukła sylwetka, napęd na tylne koła, równomierne rozłożenia masy i ponadprzeciętne właściwości jezdne to wyróżniki MX-5, które przez cztery generacje skusiły ponad 1,2 mln kierowców.
W 35-letniej historii MX-5 nie doczekała się godnego siebie bezpośredniego przeciwnika. Jest bezkonkurencyjna. Jednak ten zaszczytny status nie chroni przed upływem czasu i postępem. Stąd na rynku debiutuje nowa odsłona japońskiego auta. Tym razem ludzie z Mazdy skupili się nie tylko na stylistyce czy rozwinięciu systemów informacyjno-rozrywkowych. Ale po kolei…
Mazda MX-5 2024 i MX-5 RF w nowym stylu
Odmłodzona Mazda MX-5 ND na 2024 r. patrzy na świat przez reflektory LED z funkcją świateł dziennych. Tylne lampy włącznie z kierunkowskazami to także świeży projekt w technice LED. Najmodniejszym w tym sezonie będzie nowy lakier Aero Grey, który zastąpił Platinum Quartz. Do tego edycję specjalną Kazari można zamówić z beżowym miękkim dachem.
Alternatywą dla "miękkiej" MX-5 jest podobnie odnowiona Mazda MX-5 RF (od Retractable Fastback – fastback ze składanym dachem). Ten model za naciśnięciem guzika w 13 s zrzuca trzyczęściowy dach i przekształca się ze zgrabnego coupe w auto do jazdy pod gołym niebem z wiatrem we włosach.
Nowe wnętrze, detale robią różnicę. Jak zmieniła się Mazda MX-5 na 2024 rok?
Na pokładzie zegary w świeżej stylistyce, najnowsze multimedia z większym 8,8-calowym ekranem dotykowym i sześć głośników. Siedzenia pokrywa skórą syntetyczną Leganu o fakturze przypominającej zamsz – taka tapicerka ma zapobiec ślizganiu się ciała na zakrętach. Z ważnych detali nowe jest także bezramkowe luterko wsteczne, które ma kształt odwróconego trapezu.
Standard to bezprzewodowa łączność ze smartfonem poprzez Apple CarPlay oraz Android Auto i armia systemów wspierających kierowcę. Już podstawowa wersja Prime-Line jest wyposażona w asystenta pasa ruchu, który pomaga utrzymać samochód pomiędzy wyznaczonymi liniami, system kontroli prędkości, asystenta hamowania oraz ulepszony układ rozpoznawania znaków drogowych połączony z fabryczną nawigacją.
Mazda MX-5 2024 z bagażem nowych rozwiązań technicznych
Fanów MX-5 z pewnością ucieszy nowy tryb jazdy układu Dynamic Stability Control, czyli DSC-Track. Rozwiązanie daje kierowcy większą swobodę i ingeruje tylko w przypadku niebezpiecznego poślizgu nadsterownego (tył auta ucieka na zewnątrz zakrętu), którego człowiek nie jest w stanie skorygować. Do tego jest nowy, asymetryczny mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu (Asymmetric LSD) – ten stabilizuje zachowanie auta podczas wchodzenia i pokonywania zakrętów. Podrasowanie brzmienia MX-5 zapewni indukcyjny wzmacniacz dźwięku ISE (Induction Sound Enhancer).
Mazda MX-5 2024 - do Polski wraca silnik 1.5. Jakie osiągi?
Skąd moc? Tu dobra wiadomość. Do oferty wraca silnik benzynowy 1.5 Skyactiv-G. Wolnossąca jednostka lubi wysokie obroty, stąd pełną moc 132 KM oddaje do dyspozycji przy 7000 obr./min i osiąga maksymalny moment obrotowy 152 Nm przy 4500 obr./min. Mazda MX-5 1.5 od 0 do 100 km ma przyspieszać w 8,3 s. Średnie zużycie benzyny na poziomie 6,3 l na 100 km.
Silnik 2.0 zakochany w wysokich obrotach. Mazda MX-5 jak gokart
Większy i mocniejszy silnik 2.0 Skyactiv-G również jest zakochany w wysokich obrotach. Moc 184 KM osiąga przy 7000 obr./min, a maksymalny moment obrotowy 205 Nm jest dostępny przy 4000 obr./min. Taki potencjał w połączeniu z niską masą (ok. 1000 kg) potrafi zarażać swoją żywiołowością. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h trwa 6,5 s (RF - 6,8 s) to niezły wynik, ale w tym aucie bardziej urzeka zwinność i reakcja na ruchy kierownicą bezpośrednia niczym w gokarcie.
Oba czterocylindrowe silniki współpracują z 6-biegową skrzynią manualną. Mazda MX-5 2.0 RF w wersji Kazari jest również dostępna z automatyczną przekładnią.
Mazda MX-5 2024 w Polsce kosztuje od 140 900 zł i jest dostępna w czterech wersjach wyposażenia
Najtańsza Mazda MX-5 z silnikiem 1.5 Skyactiv-G/132 KM w wersji Prime-Line kosztuje od 140 900 zł. Samochód jest wyposażony w 16-calowe alufelgi, czarną materiałową tapicerkę z imitacją zamszu w środkowej części foteli, bezprzewodowy interfejs Apple Carplay i Android Auto, system dostępu bezkluczykowego, nawigację, system wspomagający utrzymanie pojazdu w pasie ruchu.
Mazda MX-5 w wersji Exclusive-Line
Mazda MX-5 w wersji Exclusive-Line jest bogatsza o skórzaną tapicerkę, kamerę cofania, lusterko fotochromatyczne, matrycowe reflektory LED z systemem oświetlenia adaptacyjnego, nagłośnienie Bose z głośnikami w zagłówkach (9 głośników), system dynamicznej stabilizacji toru jazdy i kontroli trakcji (DSC + TCS), dostęp bez kluczyka Smart Keyless. Tak wyposażony japoński roadster z silnikiem 1.5/132 KM kosztuje od 152 900 zł. Z jednostką 2.0 to wydatek od 160 900 zł.
Nowa Mazda MX-5 w specjalnej wersji Kazari
Mazda MX-5 1.5 w edycji specjalnej Kazari kosztuje od 156 900 zł. Mocniejszy model z silnikiem 2.0/184 KM wymaga przynajmniej 164 900 zł.Ten wariant wyposażenie można rozpoznać po wyjątkowych kombinacjach kolorystycznych. Odmiana soft top ma beżowy dach i brązową, perforowaną tapicerkę ze skóry Nappa. Wersja RF ma dwukolorowy dach i brązową tapicerkę Nappa.
Mazda MX-5 w wersji Homura tylko z silnikiem 2.0/184 KM
Mazda MX-5 w wersji Homura to m.in. obręcze aluminiowe BBS 17-cali, sportowe fotele Recaro, lusterka boczne w kolorze czarnym i rozpórka kielichów przedniego zawieszenia. Ten wariat jest dostępny wyłącznie z silnikiem 2.0/184 KM i kosztuje od 178 900 zł.
Mazda MX-5 RF jest droższa o 10 tys. zł. Auta z fabryki w Hiroszimie dotrą do Polski na początku maja 2024 roku.
Mazda MX-5 - dane techniczne, wymiary, silniki
Wymiary | Mazda MX-5 | Mazda MX-5 RF | |
Typ nadwozia | Roadster | Fastback ze sztywnym, składanym dachem | |
Liczba drzwi | 2 | 2 | |
Liczba miejsc | 2 | 2 | |
Wymiary zewnętrzne | |||
Długość całkowita (bez ramki na numer rejestracyjny) | mm | 3915 | 3915 |
Szerokość całkowita | mm | 1735 | 1735 |
Szerokość całkowita (wraz z lusterkami zewnętrznymi) | mm | 1918 | 1918 |
Wysokość całkowita | mm | 1225/1230 | 1230/1235 |
Rozstaw osi | mm | 2310 | 2310 |
Nawis przedni (bez ramki numeru rejestracyjnego) | mm | 760 | 760 |
Nawis tylny | mm | 845 | 845 |
Rozstaw kół przednich | mm | 1495 | 1495 |
Rozstaw kół tylnych | mm | 1505 | 1505 |
Prześwit w partii pomiędzy osiami (bez obciążenia) | mm | 141/149 | 141/147 |
Wymiary wewnętrzne | |||
Wysokość od siedziska do dachu | mm | 950 | 935,7 |
Szerokość kabiny na wysokości ramion | mm | 1325 | 1325 |
Szerokość kabiny na wysokości bioder | mm | 1320 | 1320 |
Długość miejsca na nogi | mm | 1096 | 1096 |
Wysokość punktu bioder (liczona od podłogi) | mm | 145 | 145 |
Bagażnik | |||
Pojemność2 | l | 130 | 127 |
Podłoga bagażnika – odległość od ziemi | mm | 430 | 425/435 |
Głębokość do poziomu podłogi | mm | 455 | 455 |
Długość powierzchni na bagaż | mm | 640 | 640 |
Szerokość na poziomie podłogi | mm | 1100 | 1100 |
Wysokość od ziemi do poziomu progu załadunku | mm | 821/828 | 816/826 |
Szerokość otworu pokrywy bagażnika | mm | 808 | 769 |
Mazda MX-5 | Mazda MX-5 RF | ||||
1.5 SKYACTIV-G | 2.0 SKYACTIV-G | 1.5 SKYACTIV-G | 2.0 SKYACTIV-G | ||
Typ silnika | I4 DOHC 16 zaworów | I4 DOHC 16 zaworów | I4 DOHC 16 zaworów | I4 DOHC 16 zaworów | |
Pojemność skokowa | cm3 | 1496 | 1998 | 1496 | 1998 |
Średnica cylindra x skok tłoka | mm | 74,5 x 85,8 | 83,5 x 91,2 | 74,5 x 85,8 | 83,5 x 91,2 |
Napęd wałków rozrządu | łańcuch | łańcuch | łańcuch | łańcuch | |
System wtrysku paliwa | bezpośredni | bezpośredni | bezpośredni | bezpośredni | |
Stopień sprężania | 13,0:1 | 13,0:1 | 13,0:1 | 13,0:1 | |
Układ kolektora wydechowego | 4-2-1 | 4-2-1 | 4-2-1 | 4-2-1 | |
Układ redukcji emisji wydechowych | Katalizator trójdrożny | Katalizator trójdrożny | Katalizator trójdrożny | Katalizator trójdrożny | |
Max. moc | kW (KM) / obr./min | 97(132)/7000 | 135(184)/7000 | 97 (132)/7000 | 135 (184)/7000 |
Max. moment obrotowy | Nm / obr./min | 152/4500 | 205/4000 | 152/4500 | 205/4000 |
Maks. prędkość obrotowa silnika (próg odcięcia) | obr./min | 7500 | 7500 | 7500 | 7500 |
Typ paliwa | 95 RON | 95 RON | 95 RON | 95 RON | |
Pojemność zbiornika paliwa | l | 45 | 45 | 45 | 45 |
Pojemność miski olejowej | l | 4,1 | 4,1 | 4,1 | 4,1 |
Akumulator | N-55(S) | N-55(S) | N-55(S) | N-55(S) | |
Skrzynia biegów | ręczna 6-biegowa | ręczna 6-biegowa | ręczna 6-biegowa | Ręczna lub automatyczna 6-biegowa |
MX-5 | MX-5 RF | |||||
1,5 SKYACTIV-G | 2,0 SKYACTIV-G | 1,5 SKYACTIV-G | 2,0 SKYACTIV-G | |||
Przeniesienie napędu | na koła tylne | na koła tylne | na koła tylne | na koła tylne | na koła tylne | |
Skrzynia biegów | ręczna 6-biegowa | ręczna 6-biegowa | ręczna 6-biegowa | ręczna 6-biegowa | automatyczna 6-biegowa | |
Osiągi | ||||||
Prędkość maksymalna | km/h | 204 | 219 | 203 | 220 | 199 |
Przyspieszenie 0-100km/h | s | 8,3 | 6,5 | 8,6 | 6,8 | 7,9 |
Zużycie paliwa (WLTP) | ||||||
Cykl mieszany | l/100km | 6,3 | 6,9 | 6,3 | 6,9 | 7,6 |
Emisja CO2 (cykl mieszany) | g/km | 142 | 154 | 142 | 154 | 171 |
Norma emisji spalin | Euro 6d | Euro 6d | Euro 6d | Euro 6d | Euro 6d | |
Masa | ||||||
Minimalna masa własna | kg | 1003 | 1041 | 1039 | 1084 | 1119 |
Minimalna masa własna (z kierowcą 75 kg) | kg | 1078 | 1116 | 1114 | 1159 | 1194 |
Maksymalna masa dopuszczalna | kg | 1230 | 1260 | 1280 | 1305 | 1320 |
Dopuszczalny nacisk osi przedniej | kg | 625 | 645 | 635 | 645 | 655 |
Dopuszczalny nacisk osi tylnej | kg | 605 | 615 | 645 | 660 | 665 |