Nowe Suzuki Swift wjeżdża na rynek

Suzuki po latach posuchy zaczyna błyszczeć. Nowy Swift przed chwilą debiutował podczas salonu samochodowego w Tokio, a teraz przybrał kształty modelu seryjnego. Co czeka kierowców?

Nowe Suzuki Swift przy znanych proporcjach z kabiną mocno przesunięta do tyłu urosło o 1,5 cm i ma teraz 3,86 m długości. Szerokość i wysokość zostały bez zmian. Jednak bardziej wybrzuszona maska silnika zachodzi teraz głęboko na boki karoserii, przez co japoński hatchback sprawia wrażenie większego auta z wyższej półki.

Reklama

Nowy Swift to sposób Suzuki na zgrabne auto. Różni się detalami

Stylistycznie nowy Swift od poprzednika różni się zauważalnie. Ma zmniejszony i lakierowany na czarno wlot powietrza do chłodnicy. Tuż pod logo za panelem kryje się zestaw czujników i radarów, a niżej kamera ułatwiająca manewrowanie na parkingu. Także reflektory zyskały nowocześniejszy układ.

Nowe Suzuki Swift / Suzuki
Reklama

Tylne klamki przeniesiono ze słupka C w tradycyjne miejsce – na poszycie drzwi pod szybą. Linia boczna z mocniej opadającym dachem nawiązuje do coupe.

Nowe Suzuki Swift / Suzuki

Bagażnik? Schodzący ze sceny Swift oferuje 265 l pojemności przy komplecie pasażerów. Nowy model nie może być gorszy.

Nowe Suzuki Swift / Suzuki

Suzuki dla nowego Swifta przewiduje paletę dziewięciu jednolitych kolorów nadwozia i cztery odmiany dwubarwne – czarny dach połączony z trójwarstwowym lakierem niebieskim Frontier Blue Pearl Metallic, żółtym Cool Yellow Metallic i czerwonym Burning Red Pearl.

Nowe Suzuki Swift - rewolucja w kabinie

W kabinie Suzuki zmieniło styl i jakość materiałów. Ustawiony na szczycie deski rozdzielczej nowy 9-calowy ekran dotykowy stacji multimedialnej jest kompatybilny z Apple CarPlay i Android Auto (przez Wi-Fi i USB). Wbudowany asystent rozpoznaje polecenia głosowe.

Nowe Suzuki Swift / Suzuki
Suzuki Swift nowej generacji / Tomasz Sewastianowicz

Zniknęły masywne pokrętła sterowania klimatyzacją – teraz temperaturę czy siłę nawiewu można ustawić klawiszami. Nowy Swift ma dwukolorową (czarno-jasnoszarą) deskę rozdzielczą i tapicerkę przednich drzwi utrzymaną w podobnej konwencji kolorystycznej – z satynowym wykończeniem oraz satynowymi akcentami w kolorze ciemnego srebra.

Nowe Suzuki Swift / Suzuki
Suzuki Swift nowej generacji / Tomasz Sewastianowicz

Nowe Suzuki Swift – sprężyste fotele i miejsca w sam raz

Kierowca w wzroście ok. 186 cm szybko odnajdzie wygodną pozycję do jazdy – kierownica jest regulowana w dwóch płaszczyznach, fotel gwarantuje sprężyste siedzisko oraz dobre podparcie pleców, więc nawet dłuższa podróż nie powinna narazić na ból kręgosłupa. Także z tyłu może swobodnie zająć miejsce równie wysoki pasażer i nie powinien tam narzekać na ciasnotę czy niewygodę.

Nowy Swift – wyposażenie i aplikacja do sterowania autem

Pod względem systemów bezpieczeństwa nowy Swift także jest na czasie. Lista wyposażenia obejmuje m.in. system unikania kolizji Dual Sensor Brake Support II, adaptacyjne światła drogowe AHS - Adaptive High Beam System czy układ monitorowania kierowcy DMS - Driver Monitoring System. Do tego jest zapobieganie zjeżdżaniu z pasa ruchu, tempomat adaptacyjny, rozpoznawanie znaków drogowych, monitor martwego pola, ostrzeganie o ruchu poprzecznym z tyłu, układ e-call. Jak to działa?

Nowe Suzuki Swift / Suzuki

W systemie Dual Sensor Brake Support II radar pracujący na falach milimetrowych oraz kamera monoskopowa wykrywają pojazdy, rowery i pieszych przed autem oraz pomagają łagodzić skutki zderzeń czołowych i bocznych. Jeśli system wykryje ryzyko kolizji, samochód najpierw ostrzega kierowcę dźwiękiem i komunikatem na wyświetlaczu. Jeśli hamowanie jest zbyt słabe, wówczas automatycznie włącza się wspomaganie hamowania. Jeśli prawdopodobieństwo kolizji jest jeszcze większe wówczas system automatycznie włączy hamowanie awaryjne.

Nowe Suzuki Swift / Suzuki

Z kolei gdy włączony jest tempomat adaptacyjny wówczas kierowcy pomaga asystent utrzymania pasa ruchu (Lane Keep Assist - LKA). Ponadto, jeśli samochód "wykryje", że jest zbyt blisko innego pojazdu lub przeszkody na drodze (np. tymczasowej bariery wyznaczającej roboty drogowe), wspomaga kierowanie i pomaga zachować bezpieczny dystans.

Wyposażenia nowego Suzuki Swift obejmuje też system monitorowania kierowcy. Kamera wbudowana w deskę rozdzielczą kontroluje oczy i twarz. Jeżeli elektronika wykryje, że człowiek za kółkiem jest senny lub zaczyna zasypiać czy odwraca wzrok od drogi, włączy się alarm ostrzegawczy i komunikat na wyświetlaczu.

Nowym Suzuki Swift można też sterować za pomocą aplikacji. Z poziomu telefonu kierowca zlokalizuje samochód na parkingu, sprawdzi poziom paliwa czy dostanie alarm o tym, że ktoś podejrzany kręci się przy jego aucie.

Nowe Suzuki Swift / Suzuki

Suzuki Swift 2024 i nowy silnik benzynowy 1.2

Wreszcie napęd. Swift ma utrzymać przystępny poziom cenowy, z którego słynie Suzuki. Pod maską nowego wcielenia producent stawia na układ mild hybrid z nowym silnikiem 1.2 DualJet. Takie rozwiązanie ma godzić dynamiczne osiągi z umiarkowanym spalaniem. A pierwsze skrzypce w zespole gra trzycylindrowa jednostka benzynowa z wyższym momentem obrotowym przy niskich prędkościach. System rekuperacji przy hamowaniu (także silnikiem) przekształca energię kinetyczną w elektryczną i magazynuje ją w akumulatorze litowo-jonowym. Podczas przyspieszania jednostka 1.2 jest dzięki temu wspomagana dodatkowym momentem obrotowym.

Suzuki Swift nowej generacji / Tomasz Sewastianowicz

Nowe Suzuki Swift - kiedy cena w Polsce?

Suzuki Swift nowej generacji w sprzedaży pojawi się wiosną 2024 roku. Cena? Dziś najtańszy Swift kosztuje od 67 400 zł. Wyższy pułap cenowy w przypadku następcy nie powinien nikogo dziwić.

Nowe Suzuki Swift / Suzuki
Nowe Suzuki Swift / Suzuki
Nowe Suzuki Swift / Suzuki
Nowe Suzuki Swift / Suzuki
Nowe Suzuki Swift / Suzuki