Nowe Suzuki Swift debiutuje w Polsce

Suzuki Swift od 2004 roku jako samochód globalny jest oferowany w 169 krajach. Przez ostatnie dwie dekady jeśli ktoś szukał niewielkiego, oszczędnego i prostego auta na lata to jego rozterki często kończyły się w salonie marki z Hamamatsu. Sprzedało się ponad 9 mln egzemplarzy, a taka liczba może być dowodem solidności japońskiej konstrukcji. Teraz w Polsce debiutuje czwarta generacja "światowego" Swifta. Na co mogą liczyć kierowcy?

Suzuki po latach suszy zaczyna znowu błyszczeć stylistyką. Nowy Swift od poprzednika różni się detalami. Ma zmniejszony i lakierowany na czarno wlot powietrza do chłodnicy. Tuż pod logo za panelem kryje się zestaw czujników i radarów, a niżej kamera ułatwiająca manewrowanie na parkingu. Także reflektory zyskały nowocześniejszy układ.

Reklama
Suzuki Swift nowej generacji / Tomasz Sewastianowicz
Reklama

Mocniej wybrzuszona maska silnika zachodzi teraz głęboko na boki karoserii, przez co japoński hatchback sprawia wrażenie większego auta z wyższej półki. Tylne klamki przeniesiono ze słupka C w tradycyjne miejsce – na poszycie drzwi pod szybą. Linia boczna z mocniej opadającym dachem nawiązuje do coupe.

Nowe Suzuki Swift - rewolucja w kabinie

W kabinie nowy styl i wyższa jakość materiałów. Ustawiony na szczycie deski rozdzielczej nowy 9-calowy ekran dotykowy stacji multimedialnej jest kompatybilny z Apple CarPlay i Android Auto (przez Wi-Fi i USB). Wbudowany asystent rozpoznaje polecenia głosowe.

Suzuki Swift / Suzuki

Zniknęły masywne pokrętła sterowania klimatyzacją – teraz temperaturę czy siłę nawiewu można ustawić klawiszami. Nowy Swift ma dwukolorową (czarno-jasnoszarą) deskę rozdzielczą i tapicerkę przednich drzwi utrzymaną w podobnej konwencji kolorystycznej – z satynowym wykończeniem oraz satynowymi akcentami w kolorze ciemnego srebra.

Suzuki Swift nowej generacji / Tomasz Sewastianowicz

Nowe Suzuki Swift – sprężyste fotele i miejsca w sam raz

Kierowca w wzroście ok. 186 cm szybko odnajdzie wygodną pozycję do jazdy – kierownica jest regulowana w dwóch płaszczyznach, fotel gwarantuje sprężyste siedzisko oraz dobre podparcie pleców, więc nawet dłuższa podróż nie powinna narazić na ból kręgosłupa. Równie wysoki pasażer z tyłu może swobodnie zająć miejsce i nie powinien tam narzekać na ciasnotę czy niewygodę.

Nowe Suzuki Swift / Suzuki

Nowe Suzuki Swift - jaka pojemność bagażnika i wymiary?

Swift urósł o 1,5 cm i ma teraz 3,86 m długości. Szerokość i wysokość zostały bez zmian. Bagażnik oferuje 265 l pojemności przy komplecie pasażerów. Po złożeniu oparć tylnej kanapy możliwości transportowe rosną do 980 l.

Suzuki Swift nowej generacji / Tomasz Sewastianowicz

Suzuki Swift 2024 i nowy silnik benzynowy 1.2. Jak działa japońska hybryda?

Wreszcie napęd. Pod maską nowego wcielenia producent stawia na układ mild hybrid z nowym silnikiem 1.2 DualJet o mocy 83 KM (112 Nm momentu obrotowego). Takie rozwiązanie ma godzić dobre osiągi z umiarkowanym spalaniem. Jednostka benzynowa wspomaga się rozrusznikiem-generatorem, który w zależności od obciążenia napędu raz ładuje dodatkowy litowo-jonowy akumulator 12-woltowy, umieszczony pod fotelem kierowcy, a raz czerpie z niego energię. Działanie miękkiej hybrydy odczujesz głównie w postaci sprawnego start-stopu – silnik spalinowy wyłącza się już w momencie dotaczania np. do świateł, gdy prędkość spadnie poniżej 20 km/h i wrzucisz lewarek "na luz". Nawet podczas dłuższego oczekiwania na "zielone" silnik spalinowy pozostaje wyłączony.

Nowe Suzuki Swift / Suzuki

Jakie zużycie paliwa i przyspieszenie? Oszczędnie, ale niezbyt szybko

Nowy Swift od zera do 100 km/h ma przyspieszać w 12,5 sekundy. Samochód z automatem CVT jest szybszy – do setki startuje w 11,9 s. Zużycie paliwa w pierwszym modelu jest na poziomie ok. 4-5 litrów/100 km. Model ze skrzynią CVT potrzebuje ok. 0,5 litra więcej.

Suzuki Swift nowej generacji / Tomasz Sewastianowicz

Nowy Swift – wyposażenie i aplikacja do sterowania autem

Pod względem systemów bezpieczeństwa nowy Swift także jest na czasie. Lista wyposażenia obejmuje m.in. system unikania kolizji Dual Sensor Brake Support II, adaptacyjne światła drogowe AHS - Adaptive High Beam System czy układ monitorowania kierowcy DMS - Driver Monitoring System. Do tego jest zapobieganie zjeżdżaniu z pasa ruchu, tempomat adaptacyjny, rozpoznawanie znaków drogowych, monitor martwego pola, ostrzeganie o ruchu poprzecznym z tyłu, układ e-call. Jak to działa?

Nowe Suzuki Swift / Suzuki

W systemie Dual Sensor Brake Support II radar pracujący na falach milimetrowych oraz kamera monoskopowa wykrywają pojazdy, rowery i pieszych przed autem oraz pomagają łagodzić skutki zderzeń czołowych i bocznych. Jeśli system wykryje ryzyko kolizji, samochód najpierw ostrzega kierowcę dźwiękiem i komunikatem na wyświetlaczu. Jeśli hamowanie jest zbyt słabe, wówczas automatycznie włącza się wspomaganie hamowania. Jeśli prawdopodobieństwo kolizji jest jeszcze większe wówczas system automatycznie włączy hamowanie awaryjne.

Z kolei gdy włączony jest tempomat adaptacyjny wówczas kierowcy pomaga asystent utrzymania pasa ruchu. Ponadto, jeśli samochód "wykryje", że jest zbyt blisko innego pojazdu lub przeszkody na drodze (np. tymczasowej bariery wyznaczającej roboty drogowe), wspomaga kierowanie i pomaga zachować bezpieczny dystans.

Suzuki Swift nowej generacji / Tomasz Sewastianowicz

Wyposażenia nowego Suzuki Swift obejmuje też system monitorowania kierowcy. Kamera wbudowana w deskę rozdzielczą kontroluje oczy i twarz. Jeżeli elektronika wykryje, że człowiek za kółkiem jest senny lub zaczyna zasypiać czy odwraca wzrok od drogi, włączy się alarm ostrzegawczy i komunikat na wyświetlaczu.
Nowym Suzuki Swift można też sterować za pomocą aplikacji. Z poziomu telefonu kierowca zlokalizuje samochód na parkingu, sprawdzi poziom paliwa czy dostanie alarm o tym, że ktoś podejrzany kręci się przy jego aucie.

Nowe Suzuki Swift – ceny i opis wersji wyposażenia

Suzuki Swift jest dostępne w trzech wersjach wyposażenia: Premium, Premium Plus i Elegance. Przekładania CVT wymaga dopłaty 7 tys. zł. Paleta lakierów przewiduje dziewięć jednolitych kolorów nadwozia i cztery odmiany dwubarwne – czarny dach połączony z trójwarstwowym lakierem niebieskim Frontier Blue Pearl Metallic, żółtym Cool Yellow Metallic i czerwonym Burning Red Pearl.

Nowe Suzuki Swift / Suzuki

Suzuki Swift Premium kosztuje od 80 900 zł

Najtańszy model Suzuki Swift Premium kosztuje od 80 900 zł. Taki samochód oferuje w standardzie klimatyzację, czołowe poduszki powietrzne kierowcy i pasażera, boczne i kurtynowe poduszki powietrzne, układ reagowania przedkolizyjnego, system monitorowania kierowcy, tempomat adaptacyjny, tylne czujniki parkowania, kamerę cofania, system kluczyka elektronicznego, reflektory LED, kierownica z przyciskami sterowania radiem oraz tempomatem, elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka zewnętrzne, elektrycznie sterowane szyby przednie i tylne, system multimedialny z 9-calowym ekranem dotykowym i funkcją nawigacji, połączenie ze smartfonem (Apple CarPlay, Android Auto).

Suzuki Swift Premium Plus to cena od 86 900 zł

Bogatsza odmiana Premium Plus kosztuje od 86 900 zł. Taki Swift oferuje dodatkowo 16-calowe alufelgi z oponami 185/55 R16, tempomat adaptacyjny z funkcją pełnego zatrzymania dla wersji z przekładnią bezstopniową CVT, przyciemniane tylne szyby, kierownicę obszyta skórą, fotel kierowcy z regulacją wysokości, podgrzewane fotele przednie, gniazdo USB-A i USB-C.

Nowe Suzuki Swift / Suzuki

Suzuki Swift w najbogatszej wersji Elegance kosztuje od 90 900 zł

Topowa wersja Elegance to m.in. polerowane 16-calowe alufelgi, klimatyzacja automatyczna, nawiew powietrza na nogi pasażerów z tyłu, przednie pasy bezpieczeństwa z regulacją wysokości punktów mocowania, elektrycznie składane lusterka zewnętrzne z wbudowanymi kierunkowskazami, łopatki do zmiany biegów (model z CVT), lakierowana elementy ozdobne deski rozdzielczej i boczków drzwi. Nowe Suzuki Swift w najbogatszej wersji Elegance kosztuje od 90 900 zł.

Nowe Suzuki Swift / Suzuki