Dacia Duster oferuje dużo za swoją cenę. Stąd od debiutu w 2010 roku rumuński model skusił już ponad 1,9 mln kierowców, a od 2 lat jest najchętniej kupowanym SUV-em przez klientów indywidualnych na rynkach europejskich. Także w Polsce Duster ma mocną pozycję. Jednak konkurencja nie śpi, stąd marka należąca do Renault wprowadza nową odsłonę tego auta. W ocenie projektantów zmiany są głębokie, a pod odmłodzoną karoserią kryją się nowinki techniczne i bogatsze wyposażenie. Czego mogą spodziewać się kierowcy?
Duster po metamorfozie patrzy na świat przez nowe reflektory ze światłami do jazdy dziennej w kształcie litery Y. W ten sposób podąża śladem modeli Sandero, Sandero Stepway i Logan, w których debiutowała ta sztuczka stylistyczna. Jednocześnie stałe oświetlenie diodowe w przednich i tylnych lampach to standard. A odmłodzony SUV jest pierwszą Dacią wyposażoną w kierunkowskazy przednie LED. Światła mijania (z seryjną funkcją automatycznego włączania) i oświetlenie tablicy rejestracyjnej także jest diodowe.
Rumuński SUV stał się też bardziej opływowy. Od nowa opracowany tylny spoiler, 17-calowe alufelgi czy łożyska kół mają przełożyć się na lepszą aerodynamikę. Dla kierowcy oznacza to mniejsze spalanie i niższą emisję CO2 oraz wyższy komfort podróżowania.
Dacia Duster – nowe wnętrze
We wnętrzu chirurg plastyczny ciął jeszcze głębiej. Tapicerka siedzeń jest w 100 proc. nowa, a gatunek użytych materiałów powinien zapewnić więcej komfortu i skuteczniejsze podparcie ciała. Z kolei cieńsze zagłówki to lepsza widoczność. Nowinką jest również środkowa konsola z podłokietnikiem przesuwanym na długości 70 mm. Skrywa zamykany schowek o pojemności 1,1 litra oraz dwa porty USB dla pasażerów tylnej kanapy.
Standardowe wyposażenie Dacii Duster po liftingu to m.in. komputer pokładowy z ekranem, automatyczne włączanie świateł mijania, asystent podjazdu pod górę, ogranicznik prędkości z podświetlanymi przyciskami sterowania w kierownicy, opony o obniżonym oporze toczenia (4x2) i ogumienie wielosezonowe z oznaczeniem 3PMSF (dla 4x4). Oprócz audio Plug & Music (radio, MP3, USB i Bluetooth) dostępne są dwa nowe systemy multimedialne (Media Display i Media Nav) z większym 8-calowym ekranem.
W przypadku Media Display zestaw obejmuje 6 głośników (w tym dwa boomery i dwa głośniki wysokotonowe z przodu), radio cyfrowe DAB, złącze Bluetooth, dwa porty USB i przewodowe klonowanie ekranu smartfona kompatybilne z Apple CarPlay i Android Auto. Obsługę głosową asystenta iOS lub Google w smartfonie umożliwiają przyciski sterowania w kierownicy. Z kolei Media Nav jest bogatszy pokładową nawigację i łączność bezprzewodową Wi-Fi kompatybilną z Apple CarPlay i Android Auto.
Duster z napędem na cztery koła zyskał system 4x4 Monitor. Ten widok ekranu pozwala kierowcy śledzić wskazania miernika przechyłów bocznych i wzdłużnych, busoli oraz wysokościomierza czy sprawdzać raporty z przejechanych tras.
Dacia Duster - silniki, skrzynia biegów i LPG
Silniki? Tu Dacia stawia na benzynowe jednostki 1.0 TCe o mocy 90 KM i 100 KM oraz 1.3 TCe (130 KM lub 150 KM). Diesel jest jeden - 1.5 dCi/115. Napęd 4x4 można mieć w aucie z silnikiem wysokoprężnym lub najmocniejszą jednostką 1.3 TCe. Alternatywą dla sześciobiegowej skrzyni manualnej jest dwusprzęgłowy automat EDC z 6 przełożeniami.
Na osobny akapit zasługuje Duster Eco-G 100 z instalacją LPG (silnik 1.0 TCe/100 KM). Dwa zbiorniki zabierają na pokład niemal 100 l paliwa: 50 l benzyny i 50 l gazu (bak o całkowitej pojemności 62 l). Większy o 16,2 l zbiornik LPG (w porównaniu do Dustera LPG poprzedniej generacji) wydłużył zasięg o ponad 250 km. Teraz producent deklaruje ponad 1235 km jazdy do kolejnego tankownia benzyny i LPG.
Dacia Duster - wyposażenie z droższych aut
Lista dodatków obejmuje m.in. system monitorowania martwego pola (działa w zakresie od 30 do 140 km/h), wspomaganie parkowania (cztery czujniki i tylna kamera także z dynamicznymi liniami pomocniczymi), asystenta zjazdu (wspiera kierowcę przy prędkości od 5 do 30 km/h). Ale to jeszcze nie wszystko.
Dacia Duster podkradła też rozwiązanie znane z droższych samochodów. Teraz system czterech kamer Multiview na ekranie centralnym pokaże kierowcy otoczenie auta (obiektywy wbudowane w lusterka boczne oraz z przodu i z tyłu). Rozwiązanie powinno przydać się na parkingach czy trasach offroadowych (wyłącza się automatycznie powyżej 20 km/h).
Dacia Duster – kiedy ceny w Polsce?
Dacia Duster w nowej odsłonie w Polsce pojawi się we wrześniu. Do tego czasu ceny pozostają tajemnicą.
Dacia Duster - dane techniczne
POJEMNOŚĆ BAGAŻNIKA | Napęd na przód | 4x4 |
Pojemność bagażnika | 478 l (471 l z silnikiem dCi 115) | 467 l |
Pojemność bagażnika (zgodnie z normą VDA) | 445 dm3 | 411 dm3 |
Maksymalna pojemność (do wysokości oparć siedzeń) – po złożeniu tylnej kanapy | 1623 l | 1614 l |
WYMIARY (mm) | Napęd na 2 koła | 4x4 |
Długość całkowita | 4341 | |
Rozstaw osi | 2673 | 2676 |
Przedni zwis | 842 | 841 |
Tylny zwis | 826 | 824 |
Szerokość całkowita ze złożonymi/ rozłożonymi lusterkami bocznymi | 1804 / 2052 | |
Rozstaw kół przednich (mierzony po podłożu) | 1563 | |
Rozstaw kół tylnych (mierzony po podłożu) | 1570 | 1580 |
Wysokość z i bez poprzeczek dachowych | 1633 / 1693 | 1621 / 1682 |
Wysokość pojazdu nieobciążonego z otwartą klapą | 2020 | |
Wysokość progu bagażnika pojazdu nieobciążonego | 782 | 764 |
Prześwit pojazdu nieobciążonego / obciążonego | 217 / 183 | 214 / 182 |
Promień na wysokości kolan w drugim rzędzie | 170 | |
Szerokość nad przednimi podłokietnikami | 1403 | |
Szerokość nad tylnymi podłokietnikami | 1416 | |
Szerokość na wysokości barków z przodu | 1383 | |
Szerokość na wysokości barków na miejscach tylnych | 1379 | |
Wysokość od siedzenia do dachu na przednich miejscach | 900 | |
Wysokość od siedzenia do dachu w drugim rzędzie | 892 | |
Szerokość maksymalna otworu bagażnika | 980 | |
Szerokość wewnętrzna między wnękami kół | 977 | |
Długość załadunku po złożeniu tylnej kanapy | 1792 |