Jeep Gladiator to pierwszy od niemal 30 lat pickup amerykańskiej marki. Nowy model właśnie debiutuje na polskim rynku. Pod względem stylistycznym i technicznym pełnymi garściami czerpie z Wranglera obecnej generacji. Siedmioszczelinowa atrapa chłodnicy, okrągłe reflektory z techniką LED, kwadratowe lampy tylne, trapezoidalne nadkola, zewnętrzne zawiasy drzwi i zapinki maski, opuszczana przednia szyba, wyjątkowe zdolności terenowe, czy choćby demontowalny dach to elementy uznawane w motoryzacji za święte i niepodważalne, niczym wzór metra z Sevres. Ale po kolei…

Reklama
Jeep Gladiator. Nikt o niego nie prosił, ale jednak jest i kierowcy chcą nim jeździć... / Jeep

Jeep Gladiator, Rambo wśród samochodów

Gladiator dotknięty magiczną ręką inżynierów Jeepa w boju jest jak Rambo – nie da się go zabić i również nie bierze jeńców. Jedno spojrzenie na zawzięty grymas twarzy zdradza jego naturę komandosa. Dzięki kątom natarcia 43,5 stopni i zejścia 26 stopni żadne wzniesienie nie jest mu straszne. Prześwit wynosi aż 28 cm, głębokość brodzenia do 76 cm z prędkością do 8 km/h. Ochrona spodu, złożona z czterech płyt i orurowania, zabezpiecza reduktor, zbiornik paliwa i miskę olejową. Rozstaw osi Gladiatora to niemal 3,5 m, czyli o ok. 50 cm więcej niż w przypadku Wranglera, stąd pikap najpewniej skuteczniej odizoluje poprzeczne uskoki. W wykrywaniu przeszkód może pomagać skierowana do przodu kamera offroadowa. Dzięki systemowi full-time Selec-Trac 4x4, obejmującemu dwubiegową skrzynię rozdzielczą o przełożeniu redukcyjnym równym 2,72:1, a także oś przednią i tylną Dana 44 heavy-duty trzeciej generacji z przełożeniem 3,73:1, Gladiator ma zapewnić niesamowite możliwości terenowe. I nie są to słowa rzucone na wiatr – pikap w każdej wersji nosi odznakę Trail Rated, potwierdzającą jego uzdolnienia.

Jeep Gladiator może holować przyczepy o masie do 2722 kg. Skrzynia ładunkowa ma długość 1531 mm (2067 mm przy otwartej klapie) i szerokość 1442 mm / Jeep
Jeep Gladiator jest o ok. 80 cm dłuższy od Wranglera / Jeep / FCA US LLC

Skrzynia ładunkowa o długości 153 cm

A w okazałym nadwoziu o długości ponad 5,5 m skrzynia ładunkowa stanowi 1,53 m. Na takiej pace spokojnie zmieszczą się dwa motocykle crossowe czy większy agregat prądotwórczy (ładowność od 556 do 613 kg). W razie potrzeby można złożyć wzmocnione siedzenia tylnego rzędu i zwiększyć możliwości transportowe. Do tego Mopar – dział specjalizujący się w tuningu i specjalnych dodatkach do Jeepów – wymyślił ponad 200 sprytnych rozwiązań na potrzeby Gladiatora. Zamykana przestrzeń ładunkowa jest oświetlona i opcjonalnie wyposażona w wodoszczelne gniazdko (230V). Na wartościowe przedmioty przeznaczono pięć zamykanych schowków. Kabina jest surowa jak skrzynka z narzędziami, do której ktoś przykręcił kierownicę i wstawił kilka ekranów.

Gladiator oferuje system multimedialny Uconnect czwartej generacji z 7- lub 8,4-calowym ekranem dotykowym oraz zestaw wskaźników z 7-calowym wyświetlaczem, który umożliwia kierowcy skonfigurowanie przekazywanych informacji na ponad 100 sposobów / Jeep / FCA US LLC

Silnik Diesla, cztery wersje wyposażenia

Silnik jest jeden, ale za to jaki! To nowy turbodiesel 3.0 MultiJet V6, który zapewnia moc 264 KM i moment obrotowy o wartości 600 Nm. Jednostka współpracuje z 8-biegowym automatem. Gladiator od zera do 100 km/h przyspiesza w 8,6 s i rozpędza się do 177 km/h. Imponująco jak na auto, które waży od 2,3 do 2,4 tony...

Jeep Gladiator / Jeep

Gladiator w Polsce jest dostępny w czterech wersjach: Sport, Overland, 80th Anniversary i Launch Edition (limitowana seria). Ostatni premierowy wariant występuje w kolorze czarnym, czerwonym Firecracker Red, srebrnym Billet Silver, białym lub grafitowym Granite Crystal. Spis frykasów wyróżniających ten model obejmuje 18-calowe alufelgi, ekskluzywne logo, twardy dach w kolorze karoserii, poszerzone nadkola, podłogę skrzyni ładunkowej wykończoną wytrzymałym lakierem, przegrodę i miękką osłonę skrzyni ładunkowej. W kabinie czekają czarne skórzane fotele, system Alpine Premium Audio z subwooferem i przenośnym głośnikiem bezprzewodowym (jest ładowany podczas jazdy i może pozostać zanurzenie w wodzie o głębokości do 90 cm przez 30 minut), system Uconnect z 8,4-calowym ekranem dotykowym, kompatybilny z Apple CarPlay i Android Auto, off-roadowa kamera przednia, monitorowanie martwego pola, wykrywanie obiektów na drodze cofania, system ostrzegania przed najechaniem na poprzedzający pojazd z układem hamowania awaryjnego, tempomat adaptacyjny z funkcją stop oraz automatyczne światła drogowe.

Jeep Gladiator / Jeep / JustinMunterPhotography

Paleta kolorystyczna dla pozostałej gamy obejmuje dziewięć barw: czarny, czerwony Firecracker Red, srebrny Billet Silver Metallic, biały Bright White, Granite Crystal Metallic, niebieski Hydro Blue, szary Sting Grey, "Snazzberry" oraz zielony Sarge Green. Są one zestawione ze składanym miękkim albo twardym dachem w kolorze czarnym lub w kolorze nadwozia. Gladiator Sport to 17-calowe koła, natomiast modele z serii Overland i Launch Edition dostały 18-calowe obręcze.

Seryjne wyposażenie obejmuje m.in. reflektory full LED i kwadratowe tylne światła w technologii LED. Dodatkowe standardowe elementy to kamera cofania Parkview z funkcją dynamicznej siatki, asystent parkowania wyposażony w przednie i tylne czujniki oraz system stabilizacji toru jazdy (ESC) z układem przeciwdziałającym przewróceniu się pojazdu. Na zamówienie producent dołoży system wykrywania pojazdów w martwym polu, wykrywanie obiektów na drodze cofania, przednią kamerę terenową, system ostrzegania przed najechaniem na poprzedzający pojazd z autonomicznym hamowaniem awaryjnym, tempomat adaptacyjny z funkcją stop oraz w automatyczne światła drogowe.

Jeep Gladiator / Jeep / JustinMunterPhotography

Cena? Jeep Gladiator kosztuje od 289 tys. zł (wersja Sport). Overland to wydatek 328 tys. zł. Wersje specjalne 80th Anniversary i Launch Edition (10 sztuk na polski rynek) to odpowiednio 344,8 tys. i 357,9 tys. zł.

Szanse? Są takie auta, o które nikt nie prosi, jednak gdy już debiutują, każdy chce nimi jeździć. I Jeep Gladiator należy do tego gatunku. W USA startowa seria ponad 4 tys. sztuk rozeszła się w jeden dzień. Samochód jest produkowany w zakładach w Toledo w stanie Ohio, w których od 1941 r. z taśm zjeżdżają Jeepy. Biorąc pod uwagę niesamowitą popularność Wranglera nad Wisłą można spodziewać się, że także polscy miłośnicy amerykańskiej legendy szybko wykupią cały zapas pikapów Jeepa. Co ciekawe, już zamówiono 80 sztuk i to bez dotykania czy jazdy próbnej.

Nowy Gladiator bazuje na dziedzictwie wytrzymałych i niezawodnych pickupów Jeepa, zapoczątkowanym w 1947 roku, kiedy to Willys Overland wprowadził na rynek 1-tonowego pickupa z napędem na cztery koła, opartego na ramie CJ-2A. W następnych czterech dekadach pojawiły się kolejne modele pickupów, w tym FC-150/170 (1957-1965), Jeep Gladiator/J Series (1963-1987), CJ-8 Scrambler (1981-1985) i Jeep Comanche (1986-1992).
Jeep Gladiator / Jeep