- Badanie techniczne w 2025 roku. Te usterki to "czerwona kartka"
- Za te usterki pożegnasz się z dowodem rejestracyjnym. Badanie techniczne po nowemu
- Badanie techniczne w 2025 - usterki drobne
- Usterki poważne - z tymi wynik negatywny gwarantowany
- Usterki niebezpieczne. Dowód rejestracyjny zostanie zatrzymany
Badanie techniczne w 2025 roku. Te usterki to "czerwona kartka"
Każdy samochód starszy niż 5 lat należy raz do roku kontrolować na SKP. Badanie techniczne zwane popularnie "przeglądem" jest obowiązkiem większości kierowców. To okazja do sprawdzenia, jak działają kluczowe podzespoły, odpowiedzialne za bezpieczeństwo jazdy. Diagnosta weryfikuje stan techniczny pojazdu na ścieżce diagnostycznej, na którą składa się kilka urządzeń pozwalających ocenić kondycję auta, motocykla, skutera czy czterokołowca.
Co sprawdza pracownik SKP? Zawieszenie, układ hamulcowy, obecność wszystkich elementów obowiązkowego wyposażenia oraz ogólny stan poszczególnych podzespołów to niezbędne minimum. Proces kończy się podbiciem pieczątki w dowodzie lub… odprawieniem kierowcy z kwitkiem. Bez "podbitego" przeglądu i stosownego wpisu w bazie CEPiK, samochód nie może legalnie uczestniczyć w ruchu. Czy łatwo o wpadkę? Jakie usterki sprawiają, że samochód odjedzie do warsztatu na lawecie, a na jakie zgodnie z prawem można przymknąć oko? Lista jest pełna niespodzianek i odpowiada na powyższe pytania.
Za te usterki pożegnasz się z dowodem rejestracyjnym. Badanie techniczne po nowemu
Tzw. "nowa" klasyfikacja usterek obowiązuje kierowców od 2022 roku. Prawo 3 kategorie wykrytych usterek. Diagnosta określa bowiem problemy auta jako drobne, poważne i niebezpieczne. Usterki z pierwszej kategorii nie przekreślają szans na pozytywny wynik badania, ale poważniejsze braki sprawią, że kierowca będzie musiał jak najszybciej naprawić pojazd. To jednak nie wszystko, bo jak przypomina Karol Rytel, dyrektor ds. technicznych w Polskiej Izbie Stacji Kontroli Pojazdów, w przypadku usterki niebezpiecznej diagnosta ma nie tylko prawo ale i obowiązek zatrzymać dowód rejestracyjny. Od 1 czerwca 2024 roku wszystko dzieje się wirtualnie, a co za tym idzie - nie ma konieczności fizycznego odbierania dokumentu. Podobnie ma się sprawa z jego zwrotem, co stanowi spore ułatwienie dla kierowców. Wszystko załatwia odpowiedni wpis w systemie informatycznym.
Co dokładnie oznaczają usterki drobne, poważne i niebezpieczne? Jakie problemy i uchybienia kryją się za nazwami poszczególnych kategorii? Te kwestie reguluje Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia z 7 września 2022 roku.
Badanie techniczne w 2025 - usterki drobne
Jeśli diagnosta znajdzie "usterkę drobną", najprawdopodobniej skończy się na upomnieniu. Auto z "drobnym" problemem może przejść badanie techniczne. Dlaczego określenie to wzięte zostało w cudzysłów? Lista mówi sama za siebie - w tej kategorii znalazło się wiele awarii i uchybień, które zwiastują poważne wydatki:
- nieczytelne dokumenty pojazdu lub dane nie odpowiadają stanowi faktycznemu
- pedał hamulca nie zwalnia się (luzuje) prawidłowo (o ile nie wpływa to na jego działanie)
- poziom płynu hamulcowego nieznacznie poniżej znaku minimum
- poważne zużycie osłony gumowej sworznia wahaczy
- niepewne mocowanie amortyzatorów do podwozia lub osi
- brak zamknięcia (pokrywki) zbiornika płynu hamulcowego
- wskaźnik ostrzegawczy płynu hamulcowego świeci się lub jest uszkodzony
- wycieki z przekładni kierowniczej
- zużycie sworznia dźwigni lub mechanizmu zapadkowego hamulca postojowego
- przeszkody w polu widzenia kierowcy znacząco ograniczające widoczność do przodu lub na boki (poza obszarem oczyszczanym przez wycieraczki szyby przedniej) - czyli np. pęknięcia lub zarysowania
- lusterko lub urządzenie pośredniego widzenia nieznacznie uszkodzone lub obluzowane
- w przypadku świateł: mijania, drogowych czy stop – niepoprawne działanie nie więcej niż ⅓ diod LED
- światło oświetlające tylną tablicę rejestracyjną emituje światło białe bezpośrednio do tyłu
- system monitorowania ciśnienia w oponie źle działa lub opona wyraźnie niedopompowana
- gaśnica niezgodna z wymaganiami
- niepewne działanie przycisku sygnału klaksonu lub sygnał niezgodny w wymaganiami (nie może jednak przypominać sygnału pojazdu uprzywilejowanego)
- nieprawidłowe działanie prędkościomierza lub częściowy brak podświetlenia
- nieprawidłowe działanie eCall
Usterki poważne - z tymi wynik negatywny gwarantowany
Gdy na SKP przyjedziemy samochodem z usterkami kwalifikowanymi jako poważne, teoretycznie nie ma szans na pomyślny wynik. Nie oznacza to jednak, że samochód odjedzie do warsztatu na lawecie. Zgodnie z prawem, kierowca ma 14 dni na usunięcie usterek, jeśli nie chce drugi raz uiszczać pełnej opłaty za badanie techniczne. Ponownie sięgamy do rozporządzenia - jakie uchybienia przekreślą szanse na pieczątkę? Lista obejmuje m.in.:
- różne opony na kołach jednej osi
- wycieki z amortyzatorów
- obluzowany amortyzator
- nadmierne zużycie sworznia lub łożysk sworznia lub sworzni wahaczy
- ustawienie kół wpływające na stabilność podczas jazdy na wprost
- brak osłony gumowej amortyzatora
- nieprawidłowy montaż drążków kierowniczych i końcówek drążków
- nadmierne luzy w połączeniach (przegubach)
- brak lub uszkodzone osłony gumowe elementów układu kierowniczego
- brak wymaganych zabezpieczeń połączeń śrubowych w układzie kierowniczym
- zbyt duży luz na wielowypuście wału kierowniczego, a także wszelkie luzy lub zacięcia, wpływające na działanie
- nadmierne zużycie lub zbyt duży luz sworznia pedału hamulca
- uszkodzone lub skorodowane przewody hamulcowe
- kontrolka ABS lub inne usterki układu
- kontrolka poduszki powietrznej
- niedopuszczalny stan techniczny szyby przedniej (np zarysowania lub zniekształcenia)
- brak lub niedziałanie świateł mijania, brak reflektorów lub poważne usterki odbłyśnika
- nieprawidłowe lub uszkodzone mocowanie reflektora, nieprawidłowa barwa świała
- niesprawne kierunkowskazy lub światła "stop"
- niewielkie pęknięcia lub odkształcenia podłużnic
- nadmierna korozja mająca wpływ na sztywność konstrukcji
- uszkodzenia układu przeniesienia napędu - wygięte półosie, luzy na wale napędowym
- nieprawidłowe działanie lub brak pasów bezpieczeństwa
- brak prędkościomierza lub brak podświetlenia zegarów jeśli występuje fabrycznie
- uszkodzona konstrukcja fotela kierowcy a także brak zagłówków
- nieszczelność lub niepewne mocowanie elementów układu wydechowego
Usterki niebezpieczne. Dowód rejestracyjny zostanie zatrzymany
Do trzeciej kategorii czyli najpoważniejszych "usterek niebezpiecznych" należą awarie i braki, które mogą spowodować bezpośrednie zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu drogowego lub naruszają wymagania ochrony środowiska, w stopniu uniemożliwiającym używanie pojazdu w ruchu drogowym. Dowód rejestracyjny zostaje zatrzymany, od zeszłego roku nawet wtedy, gdy kierowca nie ma go przy sobie. W ten zbiór wpadają usterki takie jak:
- pęknięty przewód hamulcowy
- obluzowane mocowanie fotela kierowcy
- poważne ryzyko obluzowania kierownicy
- poważne pęknięcie podłużnic
- brak siły hamowania na co najmniej jednym kole
- mocne pęknięcie szyby w polu widzenia
- prawdopodobieństwo obluzowania koła w trakcie jazdy
- poważne usterki przekładni kierowniczej wpływające na działanie
- pęknięcie lub odkształcenie osi
- spaliny przedostające się do środka auta w stopniu zagrażającym zdrowiu kierowcy i pasażerów
- skrajnie zużyte opony (z widocznym kordem lub wtedy, gdy głębokość bieżnika jest niezgodna z przepisami)
Jazda autem bez przeglądu. Jaka kara?
Formalności związanych z badaniem technicznym lepiej pilnować. Choć kara za brak przeglądu nie jest nakładana "z automatu", tak jak kara za brak obowiązkowego OC, spóźnienie może nieść za sobą poważne konsekwencje. W świetle prawa, samochód z nieważnym badaniem technicznym nie jest dopuszczony do ruchu po publicznych drogach. Spotkanie z policją może się owocować mandatem za jazdę autem bez ważnego badania technicznego - jest on całkiem wysoki!
Jeśli policjant lub funkcjonariusz Inspekcji Transportu Drogowego zatrzyma nas do kontroli drogowej oraz stwierdzi nieważność badania technicznego, grozi nam mandat w wysokości od 1500 do 5000 zł. Mundurowi mogą również mogą zatrzymać dowód rejestracyjny, jeśli stwierdzą, że samochód zagraża bezpieczeństwu, a odpowiednie zaświadczenie może pozwolić nam na dojechanie tylko do najbliższej stacji kontroli pojazdów w celu wykonania badania. Kontroli należy dokonać w ciągu 7 dni, a jej pomyślny wynik umożliwi odzyskania dowodu rejestracyjnego.
Ile kosztuje przegląd samochodu w 2025 roku?
Oprócz klasyfikowania usterek i wykrytych problemów, pracownik stacji kontroli pojazdów zajrzy również do wnętrza, by spisać stan licznika pojazdu i sprawdzić, czy wozimy dwa obowiązkowe elementy wyposażenia każdego auta - gaśnicę i trójkąt ostrzegawczy. Skrupulatny diagnosta dość trafnie może określić ogólny stan pojazdu. Taka weryfikacja trwa około 20-30 minut, a koszt od lat pozostaje na niezmienionym poziomie i wynosi 98 zł. Badanie auta z instalacją LPG jest droższe o dodatkowe 63 zł. Przegląd okresowy motocykla to 62 zł, a ciężarówki 153 zł. Podniesienia cen ustalonych w 2004 roku już od dłuższego czasu domagają się właściciele i pracownicy stacji kontroli pojazdów. Kwota regulowana jest bowiem obowiązującymi przepisami, a póki co ze strony ustawodawcy nie widać woli, by dostosować ceny do warunków inflacji. Branża domaga się ceny na poziomie przynajmniej 260 zł - czy w 2025 roku badanie techniczne wreszcie podrożeje?
Zwiastunem takiej zmiany może być złożenie w połowie grudnia 2024 r. wniosku o wpisanie do wykazu prac legislacyjnych Rady Ministrów projektu ustawy, wprowadzającej zmiany w systemie badań technicznych pojazdów. O tym, czego mogą spodziewać się kierowcy w nadchodzących miesiącach pisaliśmy w osobnym tekście