Ta strzałka na zegarach to cenna podpowiedź

Liczba informacji jakie wyświetlają się na zegarach w samochodzie różni się w zależności od marki czy modelu. Jedni proponują ekrany z ogromnymi możliwościami konfiguracji, drudzy stawiają na analogowe, proste wskaźniki ale niezależnie od tego, w jakim aucie siedzimy, standardowym minimum zawsze są prędkościomierz i wskaźnik poziomu paliwa.

Ten drugi ma często dodatkową właściwość, z której nie każdy kierowca zdaje sobie sprawę. To przydatna "funkcja", która ułatwi życie każdemu, kto choć raz zadał sobie odwieczne pytanie, towarzyszące kierowcom od zarania dziejów motoryzacji.

Reklama

Po której stronie mam wlew paliwa?

Większość nowoczesnych aut proponuje kierowcom zgrabnie ukrytą podpowiedź. Koniec z zastanawianiem się, do którego dystrybutora podjechać - wystarczy poszukać wzrokiem małej strzałki, umieszczonej najczęściej obok symbolu dystrybutora na zegarach.

Ta strzałka wskazuje, po której stronie jest wlew paliwa / dziennik.pl / Maciej Lubczyński
Reklama

Strona, w którą zwrócona jest strzałka stanowi podpowiedź, po której stronie znajduje się wlew paliwa w samochodzie. Czasami zamiast strzałki wystarczy spojrzeć, z której strony symbolu dystrybutora znajduje się pistolet, choć akurat ta zasada nie jest regułą. Strzałka to zdecydowanie bardziej uniwersalne oznaczenie.

Tak sprawdzisz, z której strony jest wlew paliwa

Kierowcy, którzy jeżdżą jednym samochodem od lat z reguły nie mają problemu, by odruchowo podjechać pod dystrybutor do właściwej strony. Mała strzałka stanowi jednak przydatną podpowiedź dla wszystkich, którzy tankują pożyczony samochód, uzupełniają paliwo w wypożyczalniach lub zwyczajnie zapominają o tak prozaicznych rzeczach.

Ta strzałka wskazuje, po której stronie jest wlew paliwa / dziennik.pl / Maciej Lubczyński

Co zrobić, gdy podpowiedź na zegarach nie występuje? Zdarza się, że producent nie umieścił małej strzałki, a nam pozostaje się domyślać lub zapamiętać, z której strony znajduje się wlew paliwa. Najczęściej sprawdza się prosta reguła - auta japońskie, zwłaszcza starsze i te, które wytwarzane są wciąż w Japonii mają wlew paliwa po stronie kierowcy czyli po lewej. Samochody europejskie, projektowane z myślą o rodzimym rynku tankuje się od strony prawej.

Obustronne tankowanie - większość dystrybutorów na to pozwala

Niezależnie od tego, czy w przypadku naszego samochodu reguła ma zastosowanie, warto wiedzieć, że pistoletem z dystrybutora sięgniemy do wlewu nawet jeśli ten znajduje się po przeciwnej stronie pojazdu. Wąż z reguły daje się wysunąć nawet na parę metrów i choć nie jest to najwygodniejsze rozwiązanie, pozwoli zaoszczędzić czas i sprawdzi się, gdy do "naszego" dystrybutora ustawiła się już dłuższa kolejka. Na niektórych stacjach zobaczymy nawet specjalne tabliczki i oznaczenia mówiące o tym, że możliwe jest obustronne tankowanie, a wąż jest wystarczająco długi, by sięgnąć nim na drugą stronę auta.

Tankowanie samochodu, ceny paliw / dziennik.pl / Maciej Lubczyński