Od początku roku do 31 sierpnia kontrolerzy Inspekcji Handlowej (IH), pracując na zlecenie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, sprawdzili ponad 820 stacji benzynowych w całej Polsce. Wyniki są zatrważające. Aż 7,8 proc. z nich oszukiwało klientów.
Najgorzej jest w woj. opolskim, gdzie inspektorzy natrafili na paliwa złej jakości na co piątej stacji. Fatalnie wypadły też stacje w woj. warmińsko-mazurskim (15 proc. z nich wprowadzało do obrotu paliwa niespełniające norm), lubuskim (12 proc.) oraz łódzkim i śląskim (po 11 proc.). Na drugim biegunie znalazły się województwa świętokrzyskie, lubelskie i mazowieckie (nieprawidłowości wykryto w 4 proc. placówek).
Jak informują w UOKiK, katalog uchybień popełnionych przez operatorów stacji jest długi. Sprzedawano m.in. olej napędowy z zawartością siarki 43-krotnie przewyższającą dopuszczalną normę oraz benzynę o zaniżonej liczbie oktanów.
Tegoroczny wynik inspekcji jest najgorszy od 2008 r., gdy IH podobne nieprawidłowości wykryła na 8 proc. stacji, i jednym z najgorszych w prawie 10-letniej historii kontroli jakości paliw.
NIŻEJ ZNAJDZIESZ LISTY SKONTROLOWANYCH STACJI PALIW
Oto czym grozi zatankowanie paliwa złej jakości...
Parametry jakościowe benzyn i oleju napędowego określa Rozporządzenie Ministra Gospodarki z 9 grudnia 2008 roku w sprawie wymagań jakościowych dla paliw ciekłych.
Zadaniem ekspertów UOKiK niedotrzymanie parametrów wpływa negatywnie na pracę silnika - powodując pogorszenie walorów eksploatacyjnych, a także może spowodować jego awarię - oraz na stan środowiska naturalnego.
Dla benzyn bezołowiowych
- Niedotrzymanie wymaganych wartości RON (badawcza liczba oktanowa) i MON (motorowa liczba oktanowa) powoduje spalanie detonacyjne paliwa. Ten rodzaj spalania jest niepożądany, ze względu na możliwość wywołania uszkodzeń elementów silnika,
- Niedotrzymanie wymagań odnośnie lotności benzyn, tj. składu frakcyjnego i prężności par prowadzi do problemów z uruchomieniem silnika, niebezpieczeństwa zaburzenia pracy, a nawet nagłego unieruchomienia silnika w efekcie tworzenia się korków parowych, nadmiernego zużycia silnika na skutek rozcieńczenia oleju silnikowego ciężkimi frakcjami paliwa,
- Niedotrzymanie wymaganego limitu zawartości siarki powoduje skrócenie żywotności katalizatora, a w konsekwencji w wielu nowoczesnych silnikach zakłócenie pracy systemu sterowania dawką paliwa i problemy z właściwą pracą silnika. Istnieje także niebezpieczeństwo korozji silnika,
- Niedotrzymanie wymaganego limitu zawartości ołowiu powoduje niemal natychmiastowe zatrucie katalizatora, co w przypadku silników z systemem diagnostyki pokładowej powoduje zaburzenie pracy, może wręcz prowadzić do unieruchomienia silnika,
- Niedotrzymanie wymaganych limitów zawartości tlenu i związków tlenowych powoduje, że mieszanka paliwowo - powietrzna staje się zbyt "uboga", co prowadzi do nieprawidłowej pracy silnika i większego zużycia paliwa.
Czym grozi zatankowanie złego diesla lub LPG?
Dla olejów napędowych
- Niedotrzymanie wymaganej wartości liczby cetanowej powoduje wzrost zużycia paliwa i nadmierną głośność silnika,
- Niedotrzymanie limitów gęstości oleju napędowego prowadzi do obniżenia mocy i wzrostu zużycia paliwa,
- Niedotrzymanie wymagań odnośnie składu frakcyjnego powoduje niewłaściwą pracę silnika oraz rozcieńczanie oleju silnikowego i w konsekwencji nadmierne zużycie silnika,
- Niedotrzymanie limitu zawartości siarki powoduje, że tlenki siarki powstające w wyniku spalenia związków siarki przedostają się z gazami spalinowymi do atmosfery, przy czym część z nich pozostaje w silniku, wywołując korozję różnych jego elementów, a także przyczynia się do nadmiernego ich zużycia,
- Zbyt wysoka temperatura zapłonu powoduje spadek wydajności i ekonomiczności pracy silnika oraz wzrost emisji substancji toksycznych do środowiska.
- Niska temperatura zapłonu stwarza natomiast poważne niebezpieczeństwo wybuchu par oleju podczas nalewania paliwa z dystrybutora do baku.
Wymienione wyżej negatywne skutki niedotrzymywania wymagań jakościowych dla benzyn bezołowiowych i oleju napędowego powodują niewłaściwą pracę silników, wzrost zużycia paliwa, pogorszenie stanu technicznego silnika, a w skrajnych przypadkach awarie. Naraża to użytkowników pojazdów na ponoszenie kosztów napraw i remontów silników, ponoszenie kosztów zwiększonego zużycia paliwa i dyskomfortu jazdy.
Gaz LPG
W skład gazu LPG wchodzi mieszanina gazów propan i butan. W LPG stosowanym zimą udział propanu powinien być wyższy z uwagi na właściwości rozruchowe, ponadto duży procentowy udział butanu powoduje w stanach wymuszonych przyspieszeń wypadanie zapłonów i pogarsza elastyczność silnika. Z kolei duża zawartość propanu jest niekorzystna w wysokich temperaturach otoczenia. Przy złym składzie mieszanki może przegrzewać się i ulec uszkodzeniu katalizator, również głowica silnika i/lub uszczelki pod głowicą.
Wymagania ekologiczne oraz właściwości korozyjne nie dopuszczają zawartości siarkowodoru w LPG, a zawartość siarki z analogicznych przyczyn nie może przekraczać 50 mg/kg.