Nowa Zakopianka na odcinku drogi ekspresowej S7 Kraków - Myślenice cały czas stoi w miejscu. Pierwotne plany przebiegu trasy przedstawione kilka miesięcy temu zostały oprotestowane przez mieszkańców i samorządowców. Stąd decyzja GDDKiA o uruchomieniu konsultacji z lokalną społecznością.
Tymczasem mija kolejny termin wyznaczony przez GDDKiA (30 września 2022 r.) na wypracowanie tzw. korytarza społecznego dla budowy drogi ekspresowej S7 Kraków-Myślenice. Samorządy nie mogą dojść do porozumienia, zespół powołany przez prezydenta Krakowa nadal nie skończył prac, a tymczasem GDDKiA nie zamierza dłużej marnować czasu i rozpoczyna dalsze przygotowania do inwestycji.
Nowa Zakopianka nie ruszy bez korytarza społecznego
- Wyszliśmy w ten sposób naprzeciw postulatom samorządowców, licząc na merytoryczne i skonsultowane propozycje korytarza społecznego - poinformowała GDDKiA. Tymczasem cały czas trwają prace zespołu powołanego przez prezydenta Krakowa ds. opracowania przebiegu trasy na terenie gminy miejskiej Kraków. Chodzi o korytarz dla odcinka S7 Kraków – Myślenice.
Samorządy potrzebują więcej czasu na opracowanie optymalnego stanowiska. GDDKiA podkreśla, że taki obrót spraw nie przeszkadza w podjęciu działań związanych z pozyskaniem finansowania na ten etap prac przygotowawczych dla inwestycji.
- Zależy nam na rzeczowej dyskusji i sprawnej komunikacji ze wszystkimi stronami, zainteresowanymi inwestycją S7 Kraków - Myślenice - dodaje GDDKiA.
Prace nad inwestycją wyhamowały właśnie przez wzgląd na możliwość opracowania wariantu społecznego. Tymczasem od zakończenia prac nad studium korytarzowym w 2021 r. nie przeprowadzono żadnych prac przygotowawczych ani projektowych dla nowej trasy.
- Mając jednak na uwadze czas potrzebny na wybór biura projektowego, niektóre działania zostaną przez nas podjęte i będą prowadzone równolegle z dalszymi pracami zespołu zadaniowego - informuje GDDKiA.
Nowa Zakopianka nie może stać w miejscu, GDDKiA zamierza działać równolegle
Dyrekcja podjęła decyzję o podjęciu kolejnych działań w sprawie inwestycji. W pierwszej kolejności będzie pozyskiwane dofinansowanie na początkowy etap prac przygotowawczych. Następnie powstanie dokumentacja niezbędna do ogłoszenia postępowania przetargowego w trybie nieograniczonym. Dopiero w przetargu zostanie wyłoniony wykonawca studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ).
Przez ten czas GDDKiA nie będzie prowadzić prac projektowych związanych z wytyczaniem przebiegu drogi ekspresowej S7 na odcinku Kraków-Myślenice. W ocenie dyrekcji rozpoczęcie prac w tym zakresie nastąpi dopiero w pierwszej połowie 2023 roku.
Teraz piłeczka jest po stronie zespołu zadaniowego. Konsensus wypracowany w tej kwestii będzie przekazany wykonawcy w dokumentacji projektowej. Korzystając z okazji GDDKiA poinformowała, że żaden prezentowanych dotychczas wariantów przebiegu korytarza trasy S7 nie będzie sugerować kierunku rozwoju dalszych prac projektowych.
Nowa Zakopianka i zamieszanie z wariantami tras
Ta deklaracja wynika z sytuacji, która miała miejsce na początku tego roku. GDDKiA przedstawiła sześć wariantów proponowanych korytarzy pod budowę nowej Zakopianki na odcinku Kraków-Myślenice. W studium korytarzowym objęto obszar prawie 3 tys. km2na terenie siedmiu powiatów i 34 gmin. Wszystkie korytarze wskazane przez GDDKiA zaczynają się na autostradzie A4 od węzła Kraków Łagiewniki do węzła Kraków Bieżanów, a kończą się na odcinku S7 za Myślenicami.
Propozycje nie zyskały aprobaty i zostały oprotestowane przez mieszkańców oraz samorządowców. Stąd decyzja GDDKiA o uruchomieniu prac nad korytarzem społecznym. W związku z tym wstrzymano wszelkie pozostałe przygotowania do inwestycji. Specjalny zespół powołany przez miasto Kraków miał przygotować propozycję do końca czerwca, ale później przesunięto termin na koniec września. Dziś mamy ostatni dzień kolejnego terminu, a tymczasem kompromisu w sprawie nowej Zakopianki nadal nie ma.
Nowa Zakopianka zmniejszy korki na S7
Obecna trasa pomiędzy Krakowem a Myślenicami przebiega w ramach drogi krajowej nr 7, czyli tzw. Zakopianki. To dwujezdniowa droga klasy GP (droga główna ruchu przyspieszonego). Występują na niej „łuki o nienormatywnych promieniach, kolizyjne skrzyżowania, przejścia dla pieszych oraz pojedyncze zjazdy”. Trasa jest mocno obciążona, ponieważ obsługuje ruch tranzytowy i lokalny. Natężenie na trasie jest bardzo duże, a prognozy na przyszłe lata wskazują kolejne wzrosty. Zakopianka jest znana z ogromnych korków, zwłaszcza podczas ferii zimowych i wakacji.
Stąd potrzeba planowanej od lat drogi szybkiego ruchu, która zapewni komfortowe warunki podróżowania i będzie dysponować odpowiednim buforem przepustowości
Trasa S7 będzie najdłuższą drogą ekspresową w Polsce. Połączy północ i południe Polski: od Gdańska przez Warszawę, Kraków aż do Rabki-Zdroju. Zaplanowana długość trasy to 706 km. Większość odcinków jest już gotowa (prawie 500 km) lub jest w trakcie realizacji (prace budowlane lub zaawansowane projektowe).
GDDKiA zakłada, że w 2026 r. do całkowitego zamknięcia placów budowy na S7 zabraknie tylko niewielkiego fragmentu Kraków–Myślenice.