Reklama

Poniedziałkowy poranek był trudny dla wielu kierowców, którzy utknęli w korkach na Dolnym Mokotowie. Zdenerwowani byli też pasażerowie, szczególnie seniorzy korzystający z tramwajów. Na miejscu sytuację monitorowali policjanci i strażnicy miejscy. Zdezorientowanym pasażerom próbowali pomóc informatorzy Zarządu Transportu Miejskiego, którzy na bieżąco przekazywali informacje o zmianach w komunikacji. Rozdawali też ulotki.

Inwestor jest przygotowany na korekty w organizacji ruchu. Na miejscu prowadzone są obserwacje sytuacji. Np. stwierdzono, że jeden z przystanków tymczasowych powinien zostać przesunięty, bo mógł blokować ruch samochodów. I od razu został przesunięty - powiedział PAP rzecznik Tramwajów Warszawskich Maciej Dutkiewicz. - Będziemy dalej obserwować sytuację wzdłuż trasy budowanego tramwaju - dodał.

Budowa tramwaju na Wilanów

W sobotę, 27 sierpnia, rozpoczęła się budowa tramwaju na Wilanów. Na ulicach Goworka, Spacerowej i Jana III Sobieskiego – od ulicy Puławskiej do Beethovena wprowadzona została czasowa organizacja ruchu. Tramwaje nie jeżdżą ulicą Puławską, pomiędzy Madalińskiego a placem Zbawiciela.

Reklama

Tramwaje zostały wycofane z Marszałkowskiej i Puławskiej na odcinku od pl. Zbawiciela do Madalińskiego. Autobusy jadące z Mokotowa w kierunku Śródmieścia zostały skierowane na trasy objazdowe. Nie jeżdżą tramwaje linii 10, 14 i 18.

Przy ul. Dworkowej powstała tymczasowa pętla, na którą podjeżdżają tramwaje dwukierunkowe z Wyścigów i Służewca, a także autobusy zastępcze z placu Konstytucji.

Wyłączona z ruchu jezdnia ulicy Puławskiej

Wyłączona z ruchu jest jezdnia ulicy Puławskiej w kierunku Śródmieścia, na odcinku od ul. Willowej do pl. Unii Lubelskiej. Kierowcy są kierowani na drugą nitkę, na którą przejeżdżają przewiązką wybudowaną przy ulicy Willowej. Za nią prowadzi jeszcze jeden pas umożliwiający dojazd do ulic Olszewskiej, Chocimskiej, Humańskiej i Słonecznej. Wyjazd z ulicy Olszewskiej na Puławską jest niemożliwy – kierowcy muszą jechać do ulicy Chocimskiej.

Reklama

Na zachodniej jezdni ulicy Puławskiej (normalnie prowadzącej w kierunku Ursynowa) wytyczone zostały trzy pasy ruchu – jeden w kierunku Ursynowa i dwa do Śródmieścia, z czego jeden jest buspasem.

Zmiany w ruchu

Zmiany w ruchu wprowadzone zostały także na skrzyżowaniu z Rakowiecką. Wyjazd z tej ulicy na Puławską możliwy jest w prawo i w lewo, ale do skrętu w stronę Śródmieścia służy tylko jeden pas. Natomiast jadący ulicą Puławską w kierunku Śródmieścia nie mogą skręcić w lewo w Rakowiecką. Wjazd z ulicy Puławskiej w Rakowiecką jest możliwy tylko dla jadących od strony centrum.

Całkowicie zmieniła się organizacja ruchu u zbiegu Puławskiej i Goworka. Jadący w stronę Śródmieścia mają do dyspozycji dwa pasy – jeden do jazdy w kierunku ulicy Waryńskiego i jeden do skrętu w prawo w Goworka (autobusy komunikacji miejskiej z tego pasa jadą też prosto; za skrzyżowaniem natomiast skrajnie prawy pas zarezerwowany jest dla autobusów, taksówek i pojazdów MTON). Jadący do Śródmieścia wracają na właściwą jezdnię na wysokości budynku Plac Unii.

Na jezdni ulicy Waryńskiego od strony ronda Jazdy Polskiej są trzy pasy: jeden do jazdy prosto w Puławską w stronę Ursynowa i dwa do skrętu w lewo w ulicę Goworka – jeden z nich przeznaczony jest wyłącznie dla autobusów.

Zmiany pojawiły się także na placu Unii Lubelskiej. Wyłączona z ruchu i parkowania jest jezdnia ulicy Puławskiej pomiędzy placem a ul. Waryńskiego. Nie można pojechać bezpośrednio z Puławskiej na plac Unii Lubelskiej. Dojazd do placu został poprowadzony ulicą Boya-Żeleńskiego.

Zamknięta dla ruchu i parkowania jest jezdnia ulicy Spacerowej w stronę Śródmieścia, na odcinku od Belwederskiej do Puławskiej. W obu kierunkach kierowcy jadą nitką prowadzącą "w dół". Na skrzyżowaniu Belwederskiej i Gagarina jest tylko jeden pas do jazdy prosto z Gagarina w kierunku Puławskiej; tak samo jest na skręcie z ulicy Belwederskiej. Jeden pas jest także na dalszym odcinku Spacerowej i Goworka, a na skrzyżowaniu z Puławską ustawiono nakaz skrętu w prawo, w kierunku ulicy Waryńskiego. Objazd dla chcących skręcić w lewo jest poprowadzony ze Spacerowej prosto ulicą Klonową do placu Unii Lubelskiej i dalej ulicą Boya-Żeleńskiego, a następnie w lewo w Waryńskiego.

Jednym pasem jadą także kierowcy zjeżdżający ulicą Spacerową w kierunku Belwederskiej. Przed skrzyżowaniem z tą ulicą są dwa pasy do jazdy prosto w Gagarina i jeden do skrętu w prawo w kierunku Wilanowa.

Zamknięty został wyjazd z ulicy Klonowej na Goworka. Połączenie z tą ostatnią straciła także ulica Chocimska (po stronie północnej). Wjazd i wyjazd z tej drogi jest możliwy tylko od strony Klonowej. Na ulicy Chocimskiej został wprowadzony ruch dwukierunkowy.

Utrudnienia

Utrudnienia dotknęły także rowerzystów. Tymczasowo zawieszony został pas zlokalizowany na zamkniętej jezdni Spacerowej i Goworka. Objazd dla cyklistów poprowadzony został drogą dla rowerów wzdłuż ulicy Belwederskiej i dalej Bagatela. Natomiast chodnik po północnej stronie ulicy jest dostępny dla pieszych.

Wyłączona z ruchu została jezdnia ulic Jana III Sobieskiego i Belwederskiej prowadząca w kierunku Śródmieścia, na odcinku od ulicy van Beethovena do Sułkowickiej. Na sąsiedniej jezdni są trzy pasy ruchu – dwa do jazdy w kierunku Wilanowa i jeden w przeciwnym. Jadący w stronę Śródmieścia na drugą nitkę przejeżdżają przy skrzyżowaniu z ulicą van Beethovena, a na właściwą jezdnię wracają przed ulicą Gagarina.

Na skrzyżowaniu z ulicami Dolną i Chełmską utrzymane zostały wszystkie możliwości skrętu. Jadący w kierunku Wilanowa nie mogą skręcić w lewo w ulicę van Beethovena. Specjalnie dla nich za skrzyżowaniem wytyczona została tymczasowa zawrotka.

Połączenie z ulicami Jana III Sobieskiego i Belwederską straciła ulice Turecka i Nabielaka. Utrzymany jest natomiast wyjazd z ulic Hańczy i Sułkowickiej oraz z dróg prowadzących do posesji.

Także tutaj utrudnienia dotknęły rowerzystów. Zamknięta została droga dla rowerów po wschodniej stronie ulicy, pomiędzy ulicami van Beethovena a Chełmską. Na sąsiednim chodniku wyznaczony został ciąg pieszo-rowerowy. W pełni przejezdna pozostała droga dla rowerów po zachodniej stronie Jana III Sobieskiego.

Zmiana tras tramwajów i autobusów

Zmieniły się trasy tramwajów i autobusów. Tramwaje nie kursują ulicą Marszałkowską i Puławską od placu Zbawiciela do ulicy Madalińskiego.

Zawieszone zostało kursowanie tramwajów linii: 10, 14 i 18. Jednocześnie tramwaje linii 4 i 35 zostały skierowane na trasy objazdowe. Linia 4 jeździ objazdem ulicami: Woronicza, Wołoską, Boboli, Rakowiecką, al. Niepodległości i Nowowiejską. Z kolei 354 trasą: Nowowiejska, Krzywickiego, Filtrowa, Grójecka do pętli Banacha.

Na ulice wyjechały także tramwaje linii 31, a ich trasa została wydłużona do Wyścigów. Pasażerów wożą również tramwaje i autobusy linii zastępczych. Pierwsza z nich – 78 – z pętli Os. Górczewska trasą linii 10 dociera do Nowowiejskiej, gdzie skręca w stronę Marszałkowskiej, a następnie tak jak linia 18 dojeżdża do pętli Żerań FSO. Autobusy zastępczej linii Z-4 kursują z placu Konstytucji ulicami Waryńskiego i Puławską do Metra Wilanowska.

Od poniedziałku, 29 sierpnia do odwołania zawieszone będzie kursowanie tramwajów linii: 10, 14 i 18, a tramwaje linii 4 i 35 będą kursowały na trasach zmienionych, takich jak w weekend. Do tymczasowej pętli przy ulicy Dworkowej będą dojeżdżały tramwaje linii 31 – składy będą kursowały codziennie. Dojadą tu także dwie linie zastępcze. Z Wyścigów ulicą Puławską będą kursowały tramwaje linii 75. Z kolei autobusy linii Z-4 będą docierały na Dworkową ulicami Waryńskiego i Puławską z placu Konstytucji. Ulicami będzie nadal jeździła także linia zastępcza 78, kursująca z Os. Górczewska do pętli Żerań FSO.

Zmieniły się również trasy autobusów jadących w kierunku Śródmieścia. Objazd dla: 131, 167 i 168 został wytyczony ulicami: Belwederską, Bagatela, przez pl. Unii Lubelskiej, Boya-Żeleńskiego i Waryńskiego. Pojazdy: 501, 519 i 522 omijają utrudnienia Dolną i Puławską, linii 222 Puławską i Boya-Żeleńskiego, a nocnej N37 – Puławską i Waryńskiego. Autobusy 119 mają objazd w kierunku pętli Rakowiecka-Sanktuarium. Jadą trasą: Dolna, Puławska, Madalińskiego i al. Niepodległości.

Na ulicach Dolnej i Puławskiej został wytyczony buspas. Rozpoczyna się on za skrzyżowaniem Dolnej z Piaseczyńską, a kończy na ulicy Waryńskiego. Autobusy są tam uprzywilejowane również przy skręcie w Waryńskiego. Pas dla komunikacji miejskiej powstał także na ulicy Belwederskiej od Gagarina do Bagatela, gdzie autobusy mają możliwość skręcenia w lewo.

Autorka: Marta Stańczyk