Tunel drogowy w Świnoujściu nabiera kształtów. Maszyna TBM (ang. Tunnel Boring Machine) drążąca tunel pod Świną, która w marcu tego roku wyruszyła z wyspy Uznam, pokonała cieśninę Świna i dotarła do ściany komory odbiorczej na wyspie Wolin – pochwaliła Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

Reklama

Maszyna TBM – nazywana też "wielkim kretem" lub "wyspiarką" – na potrzeby tej budowy została zamówiona w Chinach. Urządzenie o masie 2740 ton i długości ponad 100 m zarówno drążyło tunel, usuwając równocześnie urobek, jak i wykonywało obudowę tunelu z prefabrykowanych elementów (tubingów). Na każdy pierścień tunelu składa się osiem takich elementów, które powstawały w specjalnie zbudowanym w tym celu zakładzie. Wszystkie 6280 tubingów już wykonano i większość z nich wykorzystano do wykonania obudowy przeprawy.

Tunel w Świnoujściu / GDDKiA

Tunel w Świnoujściu - maszyna drążąca tunel dotarła na wyspę Wolin

– Obecnie komora odbiorcza jest zalana wodą, co ma na celu wyrównanie ciśnienia podczas wejścia tarczy do komory – wyjaśniła GDDKiA. – Jeszcze przez około dwa miesiące maszyna o będzie stopniowo demontowana. Równocześnie zaczną się pierwsze prace związane z wyposażeniem tunelu, w tym z montażem konstrukcji wewnętrznych. Obecnie w zakładzie prefabrykacji na placu budowy trwa już produkcja płyt podstropowych i elementów, na których będzie posadowiona jezdnia w tunelu – podała dyrekcja.

Dalsze prace będą obejmowały instalacje wewnętrzne, systemy monitoringu, wentylacji, przeciwpożarowe i pozostałe roboty wykończeniowe. – Ważnym elementem robót będzie również wykonanie wyjść ewakuacyjnych do galerii pod jezdnią, co będzie wymagało użycia technologii mrożenia gruntu – zauważyli drogowcy.

Trwa ładowanie wpisu

Tunel w Świnoujściu / GDDKiA

Tunel w Świnoujściu - połączy wyspy Uznam i Wolin

Całkowita długość nowej trasy to 3,2 km. Zasadnicza jej część, czyli tunel pod Świną, ma 1,48 km długości i 12 m średnicy. Odcinki wjazdowe wykonane metodą podstropową będą liczyły 300 m, a fragmenty zbudowane w wykopie otwartym 505 m. Tunel będzie jednorurowy, wewnątrz powstanie dwukierunkowa jezdnia z pasami ruchu o szerokości 3,5 m. Pod jezdnią przewidziano galerię ewakuacyjną. Powstaje też system dróg łączący tunel z istniejącą siecią drogową – po stronie wyspy Wolin jest to rondo, natomiast po stronie wyspy Uznam odcinek drogi z placem manewrowym i skrzyżowaniem. Jesienią 2022 roku zaplanowano zakończenie inwestycji. 

Świnoujście jest jedynym miastem w Polsce leżącym na 44 wyspach, z których tylko trzy są zamieszkałe (Uznam, Wolin i Karsibór). Na wyspie Uznam znajduje się centrum administracyjno-usługowe i dzielnica nadmorska wraz z obiektami turystyczno-uzdrowiskowymi, to tutaj mieszka 80 proc. mieszkańców Świnoujścia. Miasto nie ma drogowego połączenia z siecią dróg krajowych. Funkcjonują w nim dwie przeprawy promowe. Po wybudowaniu tunelu znikną kolejki do tych przepraw.

Łączna wartość inwestycji to prawie 914 mln zł. W tym lwia część, bo aż 775 mln zł to dofinansowanie ze środków UE.

Tunel w Świnoujściu / GDDKiA