Za przejazd autostradą w Polsce płaci się w systemie bramkowym, kierowcy na tego typu drogach mogą osiągnąć prędkość maksymalnie do 140 km/h, a średnio za 100 kilometrów autostrady statystyczny Polak zapłaci 24 zł. Nie oznacza to jednak, że identyczne zasady panują w całej Europie. Wybierając się autem za granicę należy wcześniej sprawdzić jakie przepisy drogowe obowiązują w odwiedzanych krajach.
Gdzie jest najwięcej autostrad w Europie?
Nie jest zaskoczeniem, że kraje Europy Zachodniej posiadają największą sieć autostrad na Starym Kontynencie. Pod względem liczby kilometrów prym wiedzie… Hiszpania – 17 100 km, następnie Niemcy – 15 306 km oraz Francja 11 612 km. W europejskiej czołówce znalazły się także: Włochy, Wielka Brytania oraz Holandia. Najmniej autostrad jest w Luksemburgu oraz na Cyprze, jednak powierzchnia tych krajów jest znacząco mniejsza niż w wyżej wspomnianych państwach. Niewielką siecią autostrad mogą "pochwalić" się także: Litwa, Słowacja czy… Norwegia. Polska znalazła się na 12. miejscu spośród 27 analizowanych krajów. Dane o długości autostrad pochodzą m.in. z systemu Yanosik.
Wielki Mur Chiński a autostrady w Europie
Aby lepiej zobrazować długość autostrad w Europie ich liczba została przyrównana do znanych obiektów oraz równika. Jak się okazało łączna długość autostrad w krajach Unii Europejskiej i w strefie Schengen jest 4 razy większa od Wielkiego Muru Chińskiego oraz nawet dwukrotnie większa od długości równika. Do zrównania liczby kilometrów autostrad w Europie z odległością od Ziemi do Księżyca brakuje jeszcze 300 tys. km tego typu dróg.
Opłaty za przejazd autostradami w Europie
W wielu krajach Europy przejazd autostradami jest płatny. W zależności jednak od kraju sposób opłat może się różnić. Obecnie można wyróżnić następujące systemy płatnicze:
•bramki - jednorazowe opłaty uzależnione od pokonanego dystansu. Ten system funkcjonuje przede wszystkim w krajach Europy Południowej: Hiszpanii, Grecji, Włoszech, Portugalii, Chorwacji, a także we Francji, Irlandii oraz w Polsce;
•winiety - okresowe opłaty drogowe, umożliwiające nielimitowane korzystanie z systemu autostradowego lub jego określonych odcinków. Tego typu system płatniczy obecny jest w Bułgarii, Austrii, Portugalii, Czechach, Węgrzech, Słowenii, Słowacji, Szwajcarii i Rumuni;
•drogi bezpłatne - poruszanie się po publicznych autostradach bez dodatkowych opłat. Taki system obowiązuje w Niemczech, Holandii, Norwegii, Belgii, Dani, Szwecji, Luksemburgu, Litwie, Finlandii, Wielkiej Brytanii oraz na Cyprze.
Jak się okazuje w skali Europy polskie autostrady w kontekście systemu bramkowego nie należą do najdroższych. Wręcz przeciwnie – to właśnie w naszym kraju kierowcy płacą najniższą średnią opłatę za tego typu drogi, spośród analizowanych państw europejskich, ok. 24 zł za 100 km. Z kolei największą kwotę w Europie w systemie bramkowym mają do zapłacenia zmotoryzowani w Hiszpanii ok. 40 zł za 100 km, Irlandii, oraz we Włoszech – ok. 38 zł za 100 km. Powyższe przeliczenia uwzględniają koszty dla aut osobowych do 3,5 t.
Koszty winiet w poszczególnych krajach przedstawia poniższa grafika.
Warto pamiętać, że nawet w krajach z bezpłatnymi autostradami kierowcy mogą spotkać się z dodatkowymi opłatami. Płatne mogą być niektóre tunele, mosty lub obwodnice. Ponadto w Europie są kraje o mieszanych systemach płatniczych. Dla przykładu w Portugalii można kupić winietę, jak i jednorazowo zapłacić za przejazd przez autostradę. Natomiast w Norwegii autostrady są bezpłatne, jednak za niektóre odcinki "nietypowych" dróg należy uiścić opłatę.
Gdzie najszybciej w Europie? Polska na podium
Kolejnym analizowanym kryterium jest dopuszczalna prędkość na autostradach. Także w tym przypadku w poszczególnych krajach Europy obowiązują różne zasady. Najszybciej na autostradach mogą jeździć kierowcy w Niemczech - tam nie obowiązują żadne limity, a zmotoryzowani mogą jedynie spotkać znaki z rekomendowaną prędkością. W tej klasyfikacji zaskakująca może być pozycja Polski. Z prędkością 140 km/h Polska, obok Bułgarii, uplasowała się w czołówce Europy. W większości krajów europejskich limity prędkości kształtują się w granicach 120-130 km/h. Najwolniej w całej Europie na autostradach jeździ się natomiast na Cyprze oraz w Norwegii – maksymalna prędkość w tych krajach to 100 km/h.
Niektóre państwa Europy stosują praktykę zmiennych limitów prędkości. Mogą one zmieniać się w zależności od panujących warunków pogodowych, ukształtowania terenu, stanu nawierzchni czy pory roku. Taka praktyka stosowana jest w Finlandii (na różnych odcinkach występują limity: 80 km/h, 100 km/h czy też 120 km/h) oraz Luksemburgu (130 km/h na suchej nawierzchni, 110 km/h podczas opadów deszczu). Z kolei na Litwie maksymalna prędkość 130 km/h obowiązuje w okresie letnim, natomiast w sezonie zimowym należy zwolnić do 110 km/h.