– System Yanosik stwarza możliwość wymiany informacji pomiędzy kierowcami o bieżącej sytuacji na drodze, w tym także o fotoradarach. To z kolei może wpływać na bezpieczeństwo w ruchu drogowym. Kierowca wiedząc co może spotkać go na drodze zwraca większą uwagę na prędkość z jaką się porusza. To również zmniejsza ryzyko wystąpienia kolizji spowodowanych gwałtownym hamowaniem przy urządzeniach mierzących prędkość – komentuje Dawid Kaczmarowski, Yanosik. – Gromadzone w systemie informacje o fotoradarach, odcinkowych pomiarach prędkości i kamerach na czerwonym świetle skłoniły nas do podsumowań i stworzenia niniejszego raportu - dodał.

Reklama

W jakim województwie jest najwięcej stałych urządzeń rejestrujących prędkość i przejazd na czerwonym świetle?

Mazowieckie i Wielkopolskie na prowadzeniu

Biorąc pod uwagę liczbę urządzeń mierzących prędkość i przejazd na czerwonym świetle (CZYTAJ WIĘCEJ>>) na szczycie podium w Polsce jest województwo mazowieckie – tam znajduje się 81 rejestratorów. O ok. 30 mniej fotoradarów jest w Wielkopolsce, która znalazła się na drugim miejscu w zestawieniu. Trzecią pozycję zajęło województwo śląskie z 40 tego typu urządzeniami. Najmniej fotoradarów w Polsce odnotowano w województwie opolskim (12), świętokrzyskim (15) oraz zachodniopomorskim (21).

– Porównując województwo mazowieckie z przybliżoną powierzchniowo Słowacją okazuje się, że Mazowieckie ma o ponad 6 razy więcej fotoradarów niż nasz południowy sąsiad. Mniej urządzeń monitorujących prędkość i przejazd na czerwonym świetle niż w województwie mazowieckim jest także w innych państwach Europy: Łotwie, Estonii, Słowenii, Chorwacji czy Portugalii – komentuje Dawid Kaczmarowski, Yanosik.

Szczegółowe informacje na temat liczby fotoradarów w poszczególnych województwach przedstawia poniższa grafika.

Yanosik
Instalacje 20 rejestratorów przejazdu na czerwonym świetle składają się z kamer obserwujących wjazdy na skrzyżowanie oraz kamer, które rozpoznają typy pojazdów oraz ich numery rejestracyjne. Urządzenia działają na zasadzie wideodetekcji. Kamery nie mierzą prędkości. Obserwują drogę i rejestrują te auta, które mimo czerwonego światła wjechały na skrzyżowanie. Co ważne, 20 punktów kontroli, umiejscowionych między innymi na skrzyżowaniach, nie jest oznakowane jak na przykład klasyczne fotoradary. Znana jest jedynie ich lokalizacja - dlatego kierowcy albo muszą nauczyć się jeździć zgodnie z przepisami, albo pamiętać mapę rozmieszczenia rejestratorów.

Duże zagęszczenie w Śląskim, Pomorskim i Mazowieckim

W celu dokładniejszej analizy eksperci postanowili zestawić liczbę fotoradarów z kilometrażem dróg krajowych przypadających na dane województwo. W ten sposób powstał miarodajny wskaźnik obrazujący zagęszczenie urządzeń monitorujących prędkość i przejazd na czerwonym świetle na głównych trasach międzymiastowych w Polsce.

W tym przypadku na prowadzenie wychodzi województwo śląskie, gdzie w przeliczeniu na 100 km dróg krajowych z tego regionu przypada ok. 6 fotoradarów. Na drugim miejscu uplasowało się województwo pomorskie (ok. 4 fotoradary na 100 km). Na trzecią pozycję spadło województwo mazowieckie, w którym kierowcy na 100 km drogi mogą w zaokrągleniu spotkać 4 rejestratory.

Najmniejsze zagęszczenie fotoradarów na drogach krajowych odnotowano w województwie opolskim, warmińsko-mazurskim oraz dolnośląskim. W każdym z tym województw przypadają ok. 2 fotoradary na 100 km dróg.

Reklama

158 km odcinkowych pomiarów prędkości w kraju

Pod lupę ekspertów trafiły również odcinkowe pomiary prędkości. W tej kategorii ponownie prym wiedzie województwo mazowieckie, w którym kontrolowanych jest w sumie 32,5 km dróg. Wysoko w rankingu uplasowało się także województwo warmińsko-mazurskie (łącznie 21,3 km) oraz łódzkie (łącznie 13,7 km). Odcinkowych pomiarów prędkości próżno szukać natomiast w województwie wielkopolskim i kujawsko-pomorskim.

Yanosik

Dokładne lokalizacje odcinkowych pomiarów prędkości zobrazowane są na poniższej grafice.

Yanosik

Na jakich drogach kierowcy powinni być szczególnie uważni?

Najbardziej monitorowane drogi w Polsce

Po przeanalizowaniu rozmieszczenia urządzeń monitorujących prędkość i przejazd na czerwonym świetle okazało się, że w każdym województwie można wyznaczyć po jednej najczęściej kontrolowanej drodze.

W skali całego kraju na szczególną uwagę zasługuje droga krajowa nr 92. Na odcinku przebiegającym przez województwo lubuskie kierowcy mogą spotkać fotoradar co 13 km. Droga ta okazała się również najbardziej kontrolowaną w województwie wielkopolskim. Tam fotoradary ustawione są jednak rzadziej niż w lubuskim: co 17,5 km. Sporo rejestratorów umieszczonych jest także na drodze krajowej nr 94 w województwie małopolskim. Tam średnio co 13,3 km "czeka" na kierowców jeden fotoradar. Krajowa 94 to także najczęściej monitorowana droga w województwie podkarpackim (fotoradar co 17,3 km) oraz opolskim (fotoradar co 19,6 km). Kolejną trasą, która wyróżnia się na terenie Polski jest droga krajowa nr 78 w granicach województwa śląskiego. Na niej odnotowano średnio jeden fotoradar na 13,5 km.

W pozostałych województwach najbardziej kontrolowanymi drogami są:

⦁ DK 6 w województwie pomorskim (1 fotoradar na 14,8 km) oraz województwie zachodniopomorskim (1 fotoradar na 32,2 km),
⦁ DK 82 w województwie lubelskim (1 fotoradar na 15,9 km),
⦁ DK 8 w województwie podlaskim (1 fotoradar na 18,4 km),
⦁ DK 50 w województwie mazowieckim (1 fotoradar na 17,4 km),
⦁ DK 91 w województwie łódzkim (1 fotoradar na 19,7 km) oraz kujawsko-pomorskim (1 fotoradar na 22,6 km),
⦁ DK 74 w województwie świętokrzyskim (1 fotoradar na 23,8 km),
⦁ DK 16 w województwie warmińsko-mazurskim (1 fotoradar na 25,5 km),
⦁ DK 3 w województwie dolnośląskim (1 fotoradar na 26,7 km).






Yanosik