Lexus LF-Gh z 2011 roku zapowiadał, że znakiem rozpoznawczym nowych modeli japońskiej marki będzie jedyny w swoim rodzaju grill w kształcie klepsydry, lub jak kto woli wrzeciona. Pierwszym modelem, w którym zastosowano to rozwiązanie był Lexus GS czwartej generacji.

Reklama

Od tamtej pory każdy kolejny Lexus trzymał się tej formy. Oczywiście atrapy chłodnicy różniły się wzorem kratki, kolorystyką, wymiarami, ale kształt grilla nie pozostawiał wątpliwości, jakiej marki to auto.

Lexus powinien być rozpoznawany od pierwszego wejrzenia

Samochód Lexusa powinien być rozpoznawany od razu. To dlatego zastosowaliśmy taki wizualny wyróżnik w postaci grilla. Na pierwszy rzut oka wygląda agresywnie, ale nie brakuje mu też wyrafinowania i elegancji – mówił Kiyotake Ise, ówczesny szef Lexusa.

Reklama
Lexus LC 500 / PAP/EPA / SHAWN THEW
Reklama

Styl Lexusa w filmie, na lotnisku i z nagrodami

Charakterystyczny kształt stał się motywem przewodnim całej linii stylistycznej aut Lexusa, a nawet był wykorzystywany w projektach niezwiązanych z motoryzacją. Futurystyczny statek kosmiczny Skyjet stworzony na potrzeby filmu "Valerian i Miasto Tysiąca Planet" z przodu nie pozostawiał złudzeń, że należy do rodziny Lexusa. Motyw wrzeciona był także ważnym elementem wystroju saloniku The LOFT na lotnisku w Brukseli. Przestrzeń stworzona przez Lexusa i Brussels Airlines była wielokrotnie nagradzana.

Lexus LC 500h / Lexus

Japończycy zapragnęli zmiany…

Język stylistyczny Lexusa, który przyniósł mu przez ponad dekadę ogrom nagród – w tym prestiżowe wyróżnienia EyesOn Design Awards, Best Designed Interior czy Design Excellence – Production Car – pozwala jeszcze dziś tym japońskim autom błyszczeć na ulicy. Zwłaszcza model LC (coupe i kabrio) i limuzyna LS mogą być dowodem kunsztu projektantów – wyróżniają się urodą i jakością wnętrza. Jednak Japończycy zapragnęli zmiany…

Lexus LS 2023 / Lexus
Lexus RX / Lexus

Hybrydowy Lexus RX i elektryczny RZ to nowy kierunek stylistyczny

Razem z premierą nowych SUV-ów – 5. generacji Lexusa RX oraz elektrycznego RZ 450e, styliści japońskiej marki wywracają stolik. Charakterystyczny grill w kształcie klepsydry w RX i RZ stał się trójwymiarową powierzchnią naszpikowaną czujnikami. Szlachetny wizerunek podkreślają też smaczki w stylu high-tech. Dobrą robotę robi szeroka listwa LED łącząca tylne światła z dużym napisem LEXUS – to nowy znak szczególny tych japońskich aut, który znajdzie kontynuację w następnych modelach.

Lexus RX / Tomasz Sewastianowicz
Lexus RZ 450e / Tomasz Sewastianowicz / Tomasz Sewastianowicz

RX nawiązuje też do rozwiązań zastosowanych w modelu RZ. Pierwszy zbudowany od podstaw elektryczny samochód Lexusa w związku z brakiem silnika spalinowego nie ma atrapy chłodnicy, maska została obniżona, a liczba wlotów powietrza ograniczona do minimum. Większa swoboda w projektowaniu umożliwiła stworzenie bardziej muskularnych sekcji bocznych.

Lexus RZ 450e / Tomasz Sewastianowicz / Tomasz Sewastianowicz
Lexus RX / Lexus
Lexus Electrified Sport / Tomasz Sewastianowicz

Za to oba modele serwują nam niespotykane dotąd w autach Lexusa proporcje. Ich sylwetki stoją na szeroko rozstawionych kołach. Z ostro pochyloną kabiną bardziej przypominają przyczajone coupe z piątką drzwi niż SUV-y. Jednak i ta rewolucja niebawem wejdzie w kolejny etap, czego dowodem jest Lexus Electrified Sport Concept…

Lexus Electrified Sport / Lexus
Lexus Electrified Sport / Tomasz Sewastianowicz

Niesamowity prototyp zdradza jak Lexus widzi swoje przyszłe sportowe samochody z napędem elektrycznym. W planach jest limuzyna, kabriolet, crossover i coupe. Za stylistykę odpowiada kalifornijskie studio Calty Design Research. Awangardowe kształty, 21-calowe koła z centralną nakrętką rozstawione na rogach nadwozia, długa maska, cofnięta kabina i nisko położony środek ciężkości to obietnica niezwykłych wrażeń z jazdy. A te mają podążać za rasowym wyglądem…

Lexus Electrified Sport / Tomasz Sewastianowicz
Lexus Electrified Sport / Tomasz Sewastianowicz

Nowy Lexus przyspieszy w 2 sekundy do 100 km/h

Nowy Lexus na prąd przyspieszy od 0 do 100 km/h w nieco ponad 2 sekundy, a jego zasięg przekroczy 700 km za sprawą możliwości akumulatora ze stałym elektrolitem (produkcyjna wersja tego auta może dostać w ten rodzaj baterii). Trakcji dopilnuje elektryczny napęd 4x4.

Lexus Electrified Sport / Lexus
Lexus Electrified Sport / Tomasz Sewastianowicz
Lexus Electrified Sport / Tomasz Sewastianowicz
Lexus Electrified Sport / Tomasz Sewastianowicz
Lexus Electrified Sport / Lexus
Lexus Electrified Sport / Lexus