Do egzaminu stanęło dwanaście produktów - dziesięć kompletów opon zimowych i dwa zestawy gum całorocznych. Wszystkie w rozmiarze 225/45 R17. Jak wypadły? To zbadali spece od ogumienia z niemieckiego magazynu "Auto Bild" i tygodnika motoryzacyjnego "Auto Świat".

Reklama

Nie było lekko. Mordercze próby sprawdzały m.in.: właściwości jezdne na suchej i mokrej nawierzchni, na śniegu i lodzie, hamowanie w różnych warunkach, opory toczenia i głośność...

Cztery modele oceniono jako "wzorowe" - Dunlop SP Winter Sport 3D, Goodyear UltraGrip Performance 2, Pirelli W210 Sottozero Serie II i Continental WinterContact TS 810. Oto jak spisały się poszczególne komplety najlepszych opon…

>>>Oto najlepsze i najgorsze zimówki

Dunlop SP Winter Sport 3D i Goodyear UltraGrip Performance 2 - to opony wszechstronne. Doskonale wypadły w próbach zimowych (prowadzenie, slalom, hamowanie, trakcja) - średnia cena to szóstka. Dobre parametry na suchej i mokrej jezdni - model Dunlopa okazał się najcichszy w całym zestawieniu (próba przy prędkości 60 i 80 km/h). Wady? Obie opony przeciętnie hamowały na suchym - czytamy w podsumowaniu raportu.

Reklama

Pirelli W210 Sottozero Serie II to nowość oponiarzy z Mediolanu. Śnieg i lód są żywiołami tego produktu. Próby trakcji, prowadzenia i slalomu zaliczone celująco. Za feler uznano nieznaczne wydłużenie drogi hamowania - ocena 5+. Dobre parametry na suchej i mokrej drodze - jedna z najlepszych odporności na aquaplaning.

>>>Naga Polka w kalendarzu Pirelli 2009

Continental WinterContact TS 810 - zachowanie na śniegu oceniono na piątkę z minusem. Opona gwarantuje bardzo krótkie drogi hamowania na mokrej i suchej jezdni. Wada? Podatność na aquaplaning.

Najgorzej wypadła tania opona Kyoto SnowGrip 7200. W rubryce "ocena" eksperci wpisali "mierna" - zbyt duża podatność na aquaplaning, złe prowadzenie i długie drogi hamowania zarówno na suchym, jaki i mokrym. Zdaniem ekspertów na jezdni polanej wodą ten produkt może być nawet niebezpieczny. Ciekawostka - próby na śniegu zaliczone na szóstkę z minusem.

Reklama

Opony całoroczne Goodyear Eagle Vector+ EV-2 i Vredestein Quadrac 3, zdaniem testujących, powinny wystarczyć pod warunkiem, że nie zaskoczy nas zima stulecia.

Pełny test opon zimowych znajdziecie w najnowszym, 43. numerze tygodnika "Auto Świat".

>>>Zniszczyłeś oponę? "Nówka" będzie za darmo