Autostradowa Obwodnica Wrocławia łączy autostradę A4 na wysokości Bielan Wrocławskich z drogą krajową nr 8 w Długołęce. Obwodnica komunikuje A4 z wrocławskim lotniskiem oraz stadionem budowanym na Euro 2012 r.
Jak powiedziała w środę dziennikarzom Lidia Markowska, zastępca dyrektora ds. inwestycji wrocławskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, dzięki obwodnicy można ominąć stolicę Dolnego Śląska w 15 minut. "Jadąc zaś ulicami Wrocławia potrzeba na to ponad godziny" - tłumaczyła.
W ciągu ostatniego oddanego do użytku odcinka powstał największy w Polsce most. Pylon przeprawy ma 122 metry wysokości, a jego dwie, niezależne, wielopasmowe jezdnie zostały podwieszone na 160 wantach, o łącznej długości lin ok. 25 kilometrów. Długość przeprawy wraz z estakadami to 1742 metry. Most Rędziński jest czwartym co do wielkości mostem betonowym na świecie.
Budowa Autostradowej Obwodnicy Wrocławia rozpoczęła się w 2008 r. Sukcesywnie do użytku oddawano kolejne odcinki. Pierwszym - od Magnic do skrzyżowania z autostradą A4 - kierowcy mogli przejechać w grudniu 2010 r. Kolejny - od węzła Wrocław Południe do węzła przy lotnisku - oddano w maju 2011 r. Z kolei w lipcu zakończyła się budowa odcinka od węzła Północ do Łącznika Długołęka.
Obwodnica ma około 35 kilometrów, w jej ciągu powstały 42 obiekty mostowe: mosty, wiadukty, estakady i przejścia dla zwierząt oraz siedem węzłów: Kobierzyce, Nowa Wieś, Cesarzowice, Lotnisko, Kosmonautów, Widawa, Pawłowice.
Trasa poprowadzona jest północno-zachodnim obrzeżem miasta. Głównym celem inwestycji jest skierowanie ruchu tranzytowego poza istniejący układ ulic. Koszt inwestycji to ponad 4 mld zł.
W sobotę we Wrocławiu premier Donald Tusk zapewnił, że przejazd obwodnicą nie będzie płatny. "Będzie zmiana rozporządzenia, będzie to odcinek S, a nie odcinek A i obwodnica i most nie będą płatne, przynajmniej tak długo, jak ja będę podejmował decyzje" - powiedział Tusk.